Lätt och kompakt steglös traktor
NilehnTeknik har provkört den minsta traktorserien från Fendt, 200 Vario, som inte är vanlig inom lantbruket, men där vårt test visar att den mycket väl kan platsa där.
Den steglösa 200-serien från Fendt är vanligast inom park- och fastighetsskötsel i Sverige och givetvis passar traktorn bra där, men det är ingen dum maskin att ha i lantbruket heller, om man önskar en liten nätt traktor med stor effekt och fin komfort.
Prislappen är naturligtvis baksidan, 700 000 kronor eller 6 666 kronor per hästkraft har respekt med sig och då har man inte ens luftkonditionering med. Ska man betala så mycket för en traktor måste den användas många timmar per år. Men på gårdar där detta är rätt storlek kan den mycket väl vara perfekt.
200-serien sträcker sig från 55 till 84 kW (75–115 hk) med hjälp av fem modeller. Testtraktorn, 210 Vario är näst störst av dem alla.
Att kunna erbjuda en bekväm och välutrustad traktor med steglös transmission ända ner till 55 kW (75 hk) är ganska unikt på marknaden och även den största där man får mycket effekt i förhållande till vikten, kan vara intressant.
Fendt 210 Vario är lätt i förhållande till sin effekt, endast 36 kg per hästkraft. Det gör den perfekt för arbete i känsliga miljöer där man ändå behöver effekt, exempelvis över kraftuttaget.
Vårt test visar att Fendt 200 Vario passar utmärkt på en djurgård där den kan dra fullfodervagnen, användas med frontlastare samt även passa i vallskörden. Hur många arbeten den ska ha beror naturligtvis på gårdens storlek och inriktning.
Fördelen i dessa arbeten är att hytten är rymlig och bekväm och ger föraren bra sikt samtidigt som den är låg och därmed är det enkelt att snabbt hoppa i och ur hytten ofta under ett arbetspass.
Utrustningsnivån är stor med tanke på att detta är en ganska liten traktor. Det mesta manövreras med vred eller strömbrytare, inga långa mekaniska spakar. Drivhjulsberoende kraftuttag finns som extrautrustning. Hydraulflödet på testtraktorn är 48 liter men man kan köpa Fendt 210 Vario med dubbelpump och då har man ett oljeflöde på hela 76 liter per minut.
Som standard har traktorn två dubbelverkande uttag bak som då manövreras med en mekanisk spak till höger om föraren. Drar man den höger/vänster styr man ena ventilen och drar man spaken fram/bak styr man den andra. Man kan montera upp till fyra dubbelverkande hydrauluttag och då blir det två separata spakar till. Elhydraulik för yttre hydraulik finns inte. Däremot är trepunkten elhydraulisk som standard och mycket bra att arbeta med. En stor spak som man vrider för sänk, höj och stopp samt en krans för att ställa in arbetsdjupet. Resten av inställningarna, hastighet för höj och sänk samt max höjd ställs in på tre vred i höger B-stolpe.
Hytten har B-stolpar, men dörrarna är ändå så stora att det är lätt att komma in och det är gott om plats. Det finns även passagerarsäte.
Trepunkten bak har stor kapacitet i förhållande till traktorns storlek och med frontlyft monterad lyfter man 2 490 kg i den.
Hytten erbjuder bra komfort och den är tyst. Vi mäter alltid ljudnivån vid våra tester och i denna hytt har vi 64 dBA vid tomgång, 790 rpm, 74 dBA vid fullgas och stillastående traktor, 2 180 rpm.
I transport på väg når vi drygt 40 km/h redan vid 1 610 rpm och därmed stiger inte ljudnivån utan hamnar på 73 dBA.
Att golvet är helt plant i hytten och rutorna stora är andra plus vad gäller komforten.
Det som är viktigt att tänka på när man tittar på denna traktorserie är att trots sin lilla vikt och sitt kompakta format är det en ganska stark traktor. Den trecylindriga motorn är verkligen seg och med motoreffekt upp till 84 kW (115 hk) i den störta modellen i serien kan man faktiskt utföra en hel del fältarbeten, i varje fall på den mindre gården.
Vad är då traktorns minussida förutom prislappen, som vi redan varit inne på.
Personligen tycker jag inte om Fendts spak för fram/back till vänster om ratten. Det hade varit enklare att röra hela spaken i stället för en liten vippa i änden. I de större Fendt är detta inget problem för där har man denna funktion även i körspaken, men på 200- och 300-serien har man inte den så kallade Variospaken med alla funktioner, inklusive fram/back.
På Fendt 200 Vario har man den lilla golfbollen i högerpanelen för att reglera den steglösa transmissionen. Med en knapp bredvid väljer man om man ska ändra hastigheten med gaspedalen eller med golfbollen.
Det finns även TMS-funktion, det vill säga att motor och transmission kommunicerar och hela tiden väljer lämpligaste motorvarvtal och utväxling i förhållande till effektuttag, belastning och hur mycket bränsle man vill att det ska gå åt.
Som standard har traktorn bränsleförbrukningsmätare, det är bra för ekonomin.
Servicemässigt är traktorn bra. Den är kompakt byggd men man kommer åt allt som behövs och motorhuven är enkel att öppna i framkant. Tyvärr finns två separata sidoplåtar som måste lossas var för sig. Med olika oljor i transmission och hydraulik minskar risken för framtida haverier och intervallen vad gäller oljebytena är högst normala på traktorn.
Traktorn har fläkten i taket och luftutsläpp där, men det går en kanal ner i B-stolpen och ger luft till utsläpp vid golvet. Det är en utmärkt lösning.
Fendt 210 Vario
Motor: Trecylindrig Agco Power på 3,3 liter och 77 kW (105 hk) maxeffekt och max vridmoment 408 Nm
Transmission: Steglös
Däck: 380/70R24 fram och 480/70R34 bak
Bränsletank: 125 liter
Lyftkapacitet: 4 204 kg
Max hydraulflöde: 48 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 3 870 kg (utan vikter)
Vändradie: 4,85 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (30 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (39 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 700 000 kronor
Pris per hk: 6 666 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: 28 000
Frontvikter, 400 kg: 10 000
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 55 000
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Tredje dubbelverkande uttag: 6 000
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: nej
Framaxelfjädring: 34 000
Hyttfjädring: 10 000
Krypväxel: std
Tre plus:
– Smidig
– Bra transmission
– Bekväm hytt
Tre minus:
– Liten markfrigång
– Dyr i inköp
– Sidoplåtar på motorhuven