ANNONS

Lätt och stark

Med endast 34 kg per hästkraft och en stor valmöjlighet vad gäller utrustningen är Massey Ferguson 7624 en mycket intressant traktor som kan utföra arbete med liten bränsleförbrukning.

Med de fyra nya modellerna i 7600-serien gör Massey Ferguson ett avsteg mot tidigare modellstrategier. Tidigare har det varit vissa modellserier som erbjudit semipowershift medan andra har erbjudit steglös transmission. Massey Ferguson 7600 kan erhållas med vilken som. Förutom transmissionen skiljer det då även på motorstyrningen. Som exempel ger den största i serien, och den traktor som är med i final i Tractor of the Year 2012, 173 kW (235 hk) som mest när den har steglös transmission. I denna version heter traktorn Massey Ferguson 7624 Dyna-VT. Med semipowershift heter den Massey Ferguson 7624 Dyna-6 och i den versionen tillåts motorn ge extraeffekt vid transport och kraftuttagsarbete. Toppeffekten i denna är 191 kW (260 hk). På Agco, som tillverkar Massey Ferguson, säger man att det inte behövs effektboost på traktorer med steglös transmission. Om det stämmer får stå för dem. Det finns många andra fabrikat som anser att effektboost även är bra till steglösa traktorer och därmed erbjuder det.
Väljer man Dyna-6 i stället för Dyna-VT blir traktorn 170 450 kronor billigare.
I vidstående faktaruta finns två volymuppgifter för bränsletanken och där anger den mindre siffran antalet liter för urealösningen AdBlue.
Motorerna i Massey Ferguson 7600 är tillverkade av Agco Sisu Power i Finland, en motorfabrik som ägs av Agco. De har SCR-teknik för att klara avgaskraven och därmed AdBlue. Det ger liten bränsleförbrukning men medför oangelägenheten att man måste hantera AdBlue.
I testtraktorn var hydraulflödet 110 liter per minut, vilket är standard. Har man behov av ett större oljeflöde finns det en pump som ger 150 liter per minut.
I standardutförande heter Massey Ferguson 7624 Dyna-VT Efficient. Det finns ett tilläggspaket som heter Exclusvie och som kostar 76 310 kronor. Då får man automatisk luftkonditionering, fjärde dubbelverkande uttag, hydraulisk hyttfjädring i stället för mekanisk, ISOBUS-skärmen Datatronic samt mulitfunktionsspaken i stället för MFs vanliga T-handtag som körspak.
Med multifunktionsspaken i höger armstöd manövrerar man inte bara transmissionen utan sköter även trepunkt, aktiverar vändtegsautomatik och autostyrning samt manövrerar yttre hydraulik. Det ger ökad förarkomfort. Som ytterligare tillägg kan man få en joystick för yttre hydraulik till höger om multifunktionsspaken. Det är framförallt bra om man har frontlastare eller fronthydraulik på traktorn.
Massey Ferguson 7624 Dyna-VT är lättkörd och effektiv. Med fjädring på framaxel och hytt blir det bekvämt. Traktorn passar bra till kraftuttagsarbete i vallskörd med mera eftersom den har stor effekt i förhållande till sin vikt, endast 34 kg per hästkraft.
Motor och transmission är sammanlänkade elektroniskt och via en dator styrs de båda gemensamt för bästa dragförmåga och minsta möjliga bränsleförbrukning. Föraren ställer in om traktorn ska köras så ekonomiskt som möjligt eller prioritera maximal dragkraft. Kör man i kraftuttagsarbete väljer man att traktorn ska prioritera motorvarvtalet och i ställer minska farten då det går tungt.
Till höger i hytten finns färgskärmen Datagtronic som följer ISOBUS-standard. För ett tillägg på 119 140 kronor har denna autostyrning med RTK och då innebär det att man i en och samma terminal sköter om alla traktorns inställningar, inklusive vändtegsautomatik, manövrerar autostyrningen och eventuellt redskap samt kan få bild från övervakningskamera via en videoingång.
Vi testkör Massey Ferguson 7624 Dyna-VT i fält och i transport. Den går jämnt och fint i transport och traktorn upplevs stabil och stark. I fält kör vi med en djupkultivator och även det fungerar bra.
Ljudnivån i hytten är 79 dBA vid fullgas, 65 dBA vid tomgång.
I transport kan man köra drygt 40 km/h vid 1 400 rpm och då är ljudet endast 77 dBA. På marknader där det är tillåtet går traktorn i 50 km/h.
Det finns flera sätt för att underlätta körningen. Man kan som exempel ställa in två förval vad gäller motorvarvtal. Då kan man välja ett för körning med kraftuttaget till och ett mindre vid vändningen vid fältkanten. Dessa varvtal kan styras av vändtegsautomatiken och på så sätt går motorn automatiskt ner i varvtal när redskapet hissas upp, kraftuttaget slås av och traktorn vänder. När man trycker på knappen för vändtegsautomatiken igen så startar kraftuttaget lugnt på litet varv varefter motorn accelererar upp till inställt arbetsvarvtal och man är igång igen.
Vad gäller service är det bra att motorhuven öppnas i framkant och på denna modell slipper man irriterande sidoplåtar som måste tas bort separat. Här har Massey Ferguson verkligen förbättrat sig jämfört med andra modeller.
Traktorn har säkringar och reläer under ett lock bak till höger i hytten. Det innebär att man kan sitta bekvämt i förarstolen när man kollar dem, men å andra sidan är det ett väldigt virrvarr där nere.
Att koppla redskap går lätt och sikten bakåt är bra. Hydrauluttagen har tydlig märkning med både färger och plus och minus på locken och det hydrauliska utskjutet på kroken gör att man ser bra.
Tyvärr sitter fläkten i taket och där har vi även alla luftutsläpp. Det går således inte att få varm luft ner mot fötterna en kall vinterdag.

Den steglösa transmission är bekväm vid transport och toppfarten 43 km/h nås redan vid 1 400 rpm på motorn. På marknader där det är tillåtet toppar traktorn 50 km/h.

Massey Ferguson 7624 Dyna-VT är en smidig traktor. Hjulbasen är 3 meter och traktorn är inte mer än 5,17 meter lång.

Framaxelfjädring är standard och förbättrar komforten.

Hela motorhuven öppnas i ett stycke, det är bra.

Massey Ferguson har lyckats bygga in de två katalysatorerna i ljuddämparen. Det ger en kompakt konstruktion på höger sida.

På bakskärmarna kan man ha knappar för trepunkt och kraftuttag.

I det exklusivaste utförandet har man en multifunktionsspak samt en joystick för hydraulik i höger armstöd. Här ser vi även färgskärmen Datatronic.

Passagerarstolen är inte över sig. Det finns bekvämare konstruktioner på marknaden.

Massey Ferguson har valt analoga instrument i frontpanelen vid ratten. Det ger ett sportigt intryck.

Här ser vi den hydrauliska hyttfjädringen som heter OptiRide Plus. Den är naturligtvis bekvämare än den mekaniska hyttfjädringen som är standard.

Massey Ferguson 7600-serien har en helt ny hytt som påminner om förarplatsen i de stora i 9600-serien. Man håller kvar vid en B-stolpe, men får ändå en stor dörr eftersom stolpen sitter långt bak.

Massey Ferguson 7624 Dyna-VT
Motor:    Sexcylindrig Sisu på 7,4 liter och 173 kW (235 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 030 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    480/70R30 fram och 620/70R42 bak
Bränsletank:    430 liter / 40 liter
Lyftkapacitet:    9 300 kg
Max hydraulflöde:    110 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    7 990 kg
Vändradie:     6,2 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (58 liter), Hydrauloljebyte 1 200 timmar (100 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    1 412 140 kronor
Pris per hk:        6 009 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 12 x 55 kg: 13 580:-
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    85 210
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde och femte dubbelverkande uttag:    5 410:-
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Hyttfjädring:     std
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Bra transmission
–    Lättkörd
–    Hel motorhuv
–    Bra sikt
–    Bra reglage

Fem minus:
–    Måste tanka AdBlue
–    Ingen dörr till höger
–    Ganska högt ljud i hytt
–    Svårt komma åt batterier
–    Dåligt passagerarsäte

Relaterade artiklar