ANNONS

Lättkörd och effektiv

Franska Manitous nya teleskoplastarserie MLT för lantbruk är en riktigt genomtänkt maskin. Flera finesser underlättar arbetet och hytten är bekväm med bra reglage.

Med ett lågt insteg där översta steget är infällt i dörren, som på en lastbil, blir det lättare och bekvämare att ta sig såväl in som ut ur hytten. Det är en genomtänkt konstruktion i stället för de mer stegliknande instegen som man är van vid från teleskoplastare.
En annan fördel är att hytten är stor. Det ger mer luft och bättre klimat.
Den provkörning NilehnTeknik gjorde visade att även hyttventilationen räcker till. Det blir tillräckligt varmt eller kallt, allt efter önskemål och luftutsläppen i kombination med fläktens kapacitet klarar att hålla undan från imma på rutorna, även när föraren är svettig.
Det kan kanske tyckas petigt men det finns många teleskoplastare på marknaden som är undermåliga vad gäller hyttventilationen.
Ratten är ställbar och sätet bekvämt. Sikten är god och stora backspeglar i kombination med kamera bakåt och en som visar höger kant på redskapet medför att föraren har full koll.
Joysticken till höger är ergonomiskt utformad och fortsättningsvis i texten kallar vi den för körspaken då även knapp för fram, neutral och back sitter i den.
Nere till höger finns tre vred. Två är för att ställa oljeflödet medan det längst till höger är till transmissionens powershiftdel. Den femväxlade lådan kan köras i automat eller manuell. I det förstnämnda läget kan man välja vilken högsta växel som maximalt tillåts aktiveras.
Körs maskinen i manuell växlas upp och ner med plus- och minusknappar i körspaken.
Läggs maskinen i neutral så aktiveras parkeringsbromsen automatiskt så fort den står stilla. Väljs fram eller back igen så släpper bromsen.
Med en knapp i instrumentpanelen kan denna automatfunktion kopplas bort, viktigt om maskinen ska bogseras. Ett gaffeldrag fram finns för en sådan manöver och ska teleskoplastaren dras bakåt kan lyftdragkroken med fördel användas.
Sidorutan i dörren har elhiss och backspeglarna till höger är elmanövrerade.
Även bakrutan kan öppnas och den manövreras bekvämt från förarplats via en spak till vänster i hytten. Bakom föraren finns ett stort förvaringsutrymme.
Transmissionen är tillverkad av Dana medan John Deere levererat motorn. Den fyrcylindriga spisen är monterad på tvären och det är lätt att komma åt alla servicepunkter. Motorhuven öppnas uppåt men det finns även en nedre plåt som fälls neråt och på så sätt blir allt fritt.
Bakom hyttdörren finns två låsbara luckor och bakom dem lock för påfyllning av diesel, AdBlue och hydraulolja.
Den stora kylaren har reverserbar fläkt och vid automatiskt läge kör den för rengöring var tredje minut.
Aktuell bränsleförbrukning visas i displayen i instrumentpanelen i liter per timme. Flera olika körlägen vad gäller motor och transmission finns för att minimera bränsleåtgången, exempelvis ECO-läge för lättare arbeten.
Maskinen är lättkörd och bekväm. Motorn räcker till och transmissionen är exakt, mjuk och effektiv. Att höja/sänka samtidigt som teleskoparmen manövreras är inget problem och påverkar inte heller hastigheten framåt/bakåt.
Den hydrauliska lyftdragkroken syns dels i backspegeln dels i backkameran. Genom att slå om en strömbrytare skickas oljan till lyftdragkrokens dubbelverkande cylinder när fjärdefunktionen manövreras i körspaken. Låsen till krokens mekaniska spärr sitter längst bak till höger vilket gör det lätt att vrida sig bakåt samtidigt som kroken manövreras.
På samma sätt är det enkelt att byta redskap då man med en hand trycker in en knapp på baksidan av körspaken samtidigt som fjärdefunktionen manövreras.
Görs inga val skickas oljan till yttre dubbelverkande hydraulikuttag fram eller bak när skrollhjulet på körspaken rörs och det går även att välja konstatflöde, bra om man exempelvis kör en sopvals.
När hydraulikdrivna redskap ska kopplas loss trycker man på knappen ECS i instrumentpanelen och oljetrycket försvinner även med motorn igång.
Bredvid denna knapp finns även ett antal valmöjligheter hur hydrauliken ska bete sig, tillexempel val av konstantflöde enligt ovan samt om hydrauliken ska bli långsam, exempelvis om man kör med en personkorg.
Bomdämpningen kan slås till och från men även när den är till blir den inte aktiv förrän maskinen kommer upp i 4 km/h. På så vis får man alltid stabilitet i redskapet när maskinen körs in i en grushög eller plockar en pall. Hydrauloljetanken rymmer 156 liter.
Det finns fler automatiska system som underlättar arbetet. De tre styrsätten, framhjulsstyrning, krabbstyrning och fyrhjulsstyrning och automatisk centrering så fort man byter styrsätt.
Med en knapp till höger om föraren aktiveras skopskakning vilket då sätter igång så fort redskapet tiltas helt neråt.
På samma ställe i hytten finns en knapp för att göra ett förval av höjd och tiltvinkel på redskapet. När skopan lyfts upp och föraren trycker en kort stund framåt på körspaken och sedan släpper fortsätter redskapet ner till förinställd höjd och vinkel.
En annan finess är aktivering av följsamhet i längdled. Det innebär att teleskoparmen automatiskt skjuts ut i takt med att bommen höjs och därmed följer redskapet exempelvis en vägg, och motsatt förhållande när redskapet sänks.

Med 500/70R24 är Manitous nya lantbruksmaskin väl anpassad och tar sig lätt fram även under lite tuffare förhållanden.

 

Manitou MLT 1040-145 PS + L
Motor:       Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 104 kW (139 hk) maxeffekt och max vridmoment 540 Nm vid 1 600 rpm

Transmission:             Converter och femstegad powershift

Däck:        500/70R24

Bränsletank:               126 liter + 12 liter AdBlue

Max lyftkapacitet:       4 100 kg
Max lyfthöjd:             10 m

Max hydraulflöde:      201 l/min

Max hydraultryck:      270 bar

Yttre hydraulik:          1 dubbelverkande uttag fram och 1 bak

Vikt:         8 890 kg (utan vikter) varav xx procent på framaxeln

Serviceintervall:         Motoroljebyte 500 timmar, Transmissionsoljebyte 1 000 timmar, Hydraulikoljebyte 2 000 timmar

 

Utrustning

Luftkonditionering:     Std
Passagerarsäte:            Nej

Hydraulisk släpvagnsbroms:         Std

Luftfjädrad förarstol:   Std

Säkerhetsbälte förare:  Std

Lyftdragkrok:             Std

Bomdämpning:           Std

 

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng