ANNONS

Lättkörd utan svans

Det är snabbt och enkelt att komma igång med Volvo ECR. Grävmaskinen har inga egenheter och passar alla förare oavsett vad man är van att köra.

En del maskiner har sina egenheter och går bäst när föraren är van. När vi provkör Volvo ECR88 kan vi konstatera att här behövs inte mycket förkunskap om maskinen för att hantera den med precision. ECR 88 uppträder lugnt och följsamt. Maskinen har en del finesser som gör den lättarbetad. Automatisk lamellbroms på svängkransen, ändlägesdämpning på samtliga kolvar,  lastavkännande hydraulik samt RT Controller. Det sistnämnda ett system för proportionell styrning av rotor-, tilt- och kläm-funktioner.
Dessutom har den mycket bra utformade joysticks som är lätta och bekväma att arbeta med.
Volvo ECR har en bra ergonomi och förarhytt. Hytten är stor och rymlig och lätt att ta sig in i. Hyttventilationen har luftutsläpp både nere vid golvet och uppe vid föraren.
Stolen kan skjutas fram och åter antingen inklusive armstöd och joysticks eller för sig själv. Det innebär att alla förare hittar en bra körställing. Förarstolen har även ett midjerullbälte, det är bra.
Framrutan kan öppnas en bra bit upp mot taket, dörren kan hakas upp i öppet läge och till höger finns en öppningsbar ruta enligt skjutmetoden.
Anledningen till att hytten kunnat byggas så pass stor på en kompaktgrävmaskin är motorns placering till höger.
Motorn är tillverkad av Yanmar och har en konventionell insprutningspump. Hydraulpumpen är tillverkad av Toshiba och ger 90 liter per minut till slänthydrauliken.
Givetvis testar vi ljudnivån i hytten. Med friskluftsfläkten avslagen och med alla fönster och dörren stängd mäter vi 77 dBA med stillastående med fullgas. När vi börjar arbeta pendlar vår mätare mellan 77 och 80 dBA beroende på hydraulljud och slag i bom och svängkrans. Det är inte det tystaste undertecknad suttit i men helt okej. Men vi kan notera att Boggis uppmätta värden är något högre än de Volvo anger i instruktionsboken.
Boggis testmaskin har 450 mm breda stållarver. Som extrautrustning finns 600 mm breda stållarver för ett tillägg om 10 000 kronor och lägger man till 18 000 kronor får man gummiband på grävmaskinen, även dessa 450 mm breda.
Boggi får aldrig möjlighet att köra ett jobb där vi behöver mycket dragkraft men för den som så önskar finns det att ta av i ECR88. Dragkraften i banden är 5 450 daN. Den är även snabb vid förflyttning. Med en strömbrytare med en hare som symbol väljer man hög eller låg. Med fullt gaspådrag gör maskinen 2,7 km/h i låg och 5,1 km/h i hög.
Som vanligt ska man kontrollera olje- och kylvätskenivå före start. För övrigt finns det 12 dagliga smörjställen och 8 som smörjs var 50:e timme.
Att grävmaskinen har hydrauliskt redskapslås som standard är bra. Ett av våra arbeten är att gräva en ränna och lägga ner en jordkabel samt fylla igen. Det går snabbt att skifta från kabelskopa till släntskopa. Med rototilten och maskinens följsamhet blir det slätt som ett golv när vi lägger igen rännan och jämnar av.
Volvo ECR88 är störst av fyra modeller i den nya serien som kom år 2004. De minsta tillverkas i Volvos fabrik i Belley, Frankrike medan de två största tillverkas i Volvos anläggning för stora grävmaskiner i Chanwon, Syd Korea.
Speciellt med ECR när den kom var den lilla svängradien och att maskinen aldrig stack utanför bandstället. Lite lurad blev man dock. En av anledningarna till att maskinen höll sig innanför bandstället var att Volvo konstruerat ett bredare bandställ. Å andra sidan ger ett bredare bandställ bättre stabilitet vilket är bra. När vi arbetar med grävaggregatet så långt ut det går är grävmaskinen en aning vinglig om vi inte sänkt ner schaktbladet.

Volvo ECR88
Motor: Fyrcylindrig Yanmar på 3,3 liter och 42 kW (57 hk) effekt vid 2 100 rpm.
Transmission:    Svängskivsaktiverad axialkolvmotor med variabel slagvolym.
Band:    Stål 450 mm breda
Bränsletank:    110 liter
Brytkraft i skoptand:    5 600 daN
Räckvidd:     7 010 mm
Max hydraulflöde:    174 l/min
Max hydraultryck:    300 bar
Yttre hydraulik fram:    1 dubbelverkande uttag
Vikt:    8 500 kg
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (11,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (2×1,6 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (84 liter)
Pris:    825 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:    std
Luftfjädrad förarstol:    nej
Säkerhetsbälte:    std
Rototilt:    135 000
Kabelskopa:    9 000
Djupskopa:    11 000
Släntskopa:    14 000

Volvo ECR 88 är en mjuk och följsam maskin med lugna rörelser men det gäller att ha schaktbladet nere när man arbetar långt ute, om inte blir det lite ostabilt.

Volvo ECR 88 är en mjuk och följsam maskin med lugna rörelser men det gäller att ha schaktbladet nere när man arbetar långt ute, om inte blir det lite ostabilt.

En av finesserna med Volvo ECR är att maskinens bak aldrig snurrar utanför bandstället. Det är bra vid arbete där det är trångt. Svänghastigheten är 9,5 varv per minut. Insteget är bra och undertecknad som är drygt 180 cm lång kan nästan stå rak i hytten.

Relaterade artiklar