ANNONS

Liten smidig skördare som passar utmärkt för gallring

Vimek 404T är en liten smidig skördare som passar utmärkt för gallring i känsliga miljöer.
Vilken kapacitet man får på Vimek 404T beror till stor del på underlaget. Markfrigången är endast 40 centimeter och däcken inte överdrivet stora. Är underlaget knöligt måste man som förare hela tiden söka sig nya vägar och då sjunker kapaciteten. Är det relativt jämnt är det bara att köra på. Då hinner Vimek 404T göra samma arbete som en större skördare i en förstagallring.
Fördelen med Vimek 404T är då att den drygt 4 ton tunga maskinen inte gör särslit stor skada på marken.
Vimek 404T är endast 1,8 meter bred och 3,35 meter lång. Den kommer därmed fram mellan träden i en första gallring utan breda stickvägar.
Det minskar risken för stora skador om det blir en framtida storm.
Aggregatet heter Keto Forst och väger 300 kilo. Det verkar vara ett bra aggragat och kranen arbetar med det utan problem när NilehnTeknik provkör Vimek 404T.
Maskinen är från 2008 och Vimek 404T har inte funnits länge på markanden, därav avsaknad av begagnatprislista här.
Maskinen är smidig att köra med pedaler för hydrostatisk fram och back. För att klara sig med en liten motor och hydrostatenhet har Vimek valt att ge maskinen två mekaniska växellådor. Det är fyra grupper och lika många huvudväxlar som manövreras med två korta spakar mitt på golvet. Det känns som en antik lösning, men fungerar. Toppfarten är 20 km/h i högsta växeln.
Motorns arbetsvarv är 2 300 rpm och det hittar man lätt genom en markering på gasreglaget i hytten. Det finns således ingen varvräknare.
När NilehnTeknik mäter ljudet i hytten blir ljudet större på tomgång än i arbete, 88 dBA mot 82 DBA. Anledningen är kraftiga vibrationer när maskinen står på tomgång.
Ljudnivån vid arbete är helt okej för att vara en så liten kompakt maskin.
I hytten finns två eljoystick som är monterade på en stålbygel längst bak. När man vänt stolen till arbetsläge kan man dra spakarna lagom nära sig. Mellan spakarna på stålbygeln sitter skördarmonitorn. Den heter Motomit IT och har även skrivare.
Vimek 404T är enkel att köra som skördare och funktionera är logiska.
Inredningen är enkel i maskinen, svart plåt och blått stål samt strömbrytare lite var stans. Det är givetvis begränsat med plats i hytten på en miniskördare, men den är helt okej vad gäller storleken.
Servicemässigt är det lite krångligare att komma åt motorn på Vimeks skördare jämfört med skotarna. Det är en sidoplåt på varje sida som kan lyftas bort. Vill man ha bort grill och huv över motorn måste man börja skruva.

Vimek 404T årsmodell 2008.
Motor: Fyrcylindrig Kubota på 2,2 liter och 44 kW (60 hk) effekt vid 2 800 rpm.
Transmission: 16 mekaniska växlar och hydrostat.
Däck: 405/70-24 runt om
Bränsletank: 50 liter
Räckvidd kran: 4,6 m
Max diameter: 30 cm
Max hydraulflöde: 125 l/min
Max hydraultryck: 220 bar
Vikt: 4 100 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (8,3 liter), Transmissionsoljebyte 500 timmar (22 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 4 800
Oljefilter motor: 310
Luftfilter: 860
Hydrauloljefilter: 1 209
Hydraulpump: 18 590
Hyttfläkt: 3 670

Verkmästaren: Lätt att skruva på.
Johannes Nilsson, verkmästare på Vimek anser att man lyckats göra en servicevänlig maskin trotts kompakta mått när det gäller Vimek 404T.
Han berättar att Vimek 404T är byggd på ett enkelt sätt och med standardkomponenter. Han tycker inte att det finns något speciellt att tänka på när man köper en begagnad Vimek 404T.
– Det är vanliga saker såsom service, läckage, sprickor och så att motor, transmission och hydraulik fungerar som det ska, säger han.

Ägaren: Maskin med begränsningar.
– Man ska vara medveten om maskinens begränsningar innan man ger sig ut i skogen med Vimek 404T, säger John-Arne Sandström.
Han syftar på att det är en relativt liten maskin och att kapaciteten givetvis är därefter.
Enligt John-Arne Sandström fungerar maskinen utmärkt vid första gallring och att den är lättkörd och smidig i det arbetet.
Han uppskattar bränsleförbrukningen till 3–3,5 liter per timme.
– Det innebär att bränsletanken, som är på 50 liter, räcker nästan två arbetsdagar.
Instruktionsboken tycker John-Arne Sandström är undermålig och han konstaterar att man tvingas ringa återförsäljaren om hjälp ganska ofta.
– Saker som man löst själv med en bra instruktionsbok, konstaterar han.
Det enda John-Arne Sandström egentligen haft problem med är att det fastnat grenar i aggregatet. Det är ett Keto Forst och när det fastnar grenar blir det fel i diametermätningen.

En miniskördare som Vimek xxx kommer fram och kan göra en förstagallring utan stickvägar. Om terrängen inte är allt för svår har maskinen förhållandevis stor kapacitet i dessa arbeten.

Förarhytten är enkel och joysticks sitter på en skjutbar ram i stället för i armstöden.

Din lilla Kubotamotorn nås genom att man tar loss en sidoplåt på varje sida av motorhuven.

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng