ANNONS

Lönsamhet i varje skopa

Volvo Construction Equipments nya hjullastare L260H har fenomenala prestanda med upp till 10 % bättre bränsleekonomi och upp till 15 % högre produktivitet.

Volvo Construction Equipment var år 2011 först på marknaden med 35-tonshjullastaren L250G, och lanserar nu L260H som är det senaste tillskottet i H-serien. Den här 35-tonsmaskinen är resultatet av efterfrågan på marknaden, är byggd för tunga arbetsuppgifter och har uppgraderats med den senaste tekniken.

Upp, upp, upp!

Jämfört med föregångaren talar siffrorna sitt eget språk. L260H har upp till 15 % högre produktivitet tack vare den smarta, nykonstruerade hjulbasen som är förlängd med 50 mm, och framramens och lyftarmens optimerade viktfördelning; dessa två funktioner i kombination medger användning av större skopor än tidigare.

L260H är vässad för produktivitet och utrustad med en stark D13-motor med 6 % högre effekt och 5 % större vridmoment än L250G. Nästa generation lastkännande hydraulik ger ännu bättre redskapsrespons och snabbare höjning och sänkning av bommen. Den nya HTL310-transmissionen ger kortare cykeltider tack vare perfekt synkronisering med den starka motorn och axlarna, och den nya omvandlaren ger större vridmoment och därmed bättre prestanda. Växellådan har dessutom tätare steg mellan växlarna för snabbare acceleration.

Tack vare en mängd förbättrade funktioner har bränsleförbrukningen sänkts med upp till 10 %. Nästa generation hydraulik förbrukar mindre hydraulpumpseffekt tack vare lägre vätskeflöde vid sänkning och tippning, och den nya parkeringsbromsen eliminerar dragkraftförluster orsakade av den interna våta lamellbromsen. Dessutom är den uppgraderade OptiShift-tekniken integrerad med Volvos patenterade Reverse By Braking-funktion (RBB), och den nya momentomvandlaren med Lock-up som möjliggör direktdrift mellan motor och transmission ger väsentligt lägre bränsleförbrukning.

Något som sänker bränsleförbrukningen ytterligare är Fully Automatic Power Shift (FAPS) som växlar upp eller ned för perfekt anpassning till motorns varvtal och körhastigheten. L260H är även utrustad med Eco-gaspedal – en unik Volvo-funktion – som uppmuntrar ekonomisk drift genom ett mekaniskt mottryck när gaspedalen trycks ned överdrivet långt.

Lönsamhet i varje skopa

Fyra nya Volvo-skopor har tagits fram specifikt för L260H: bergsskopa, sandskopa och två skopor för upplagslastning. Skoporna är specialkonstruerade för respektive uppgift och utnyttjar maskinens fulla kapacitet vilket gör att kunderna kan spara tid, pengar och resurser.

Volvos nya bergsskopa har en längre botten och rymmer 11,5 % mer material än tidigare, vilket ger högre produktivitet. Volvo har även sidotippande bergsskopor för tunnelarbeten.

Volvos sandskopa med 6,6 m³ kapacitet är optimerad för hantering av sand eller ballast i små fraktioner, vilket gör den till det bästa valet för mjuka underlag. En lång skopbotten ger maximal genomträngningsförmåga och därmed stor drivkraft, och den plana utformningen ger en ren och plan arbetsyta.

Den nykonstruerade skopan för upplagslastning har 7,3 m³ kapacitet och är enklare att fylla, och de nya konvexa sidorna ger minimalt spill vilket ger upp till 5 % bättre produktivitet. L260H kan optimeras för lastning och transport med hjälp av lastarmsfjädringen (tillval) som automatiskt aktiveras och minskar krängningstendenser. Volvo har dessutom flera olika tillval för upplagslastning.

Med det dynamiska vägningssystemet Load Assist kan kunden enkelt hantera arbetsorder och övervaka produktiviteten. Load Assist styrs via den 10 tum stora Volvo Co-Pilot-pekskärmen och övervakar mängden material som flyttas så att varje skopa blir så lönsam som möjligt.

Bättre komfort, bättre prestanda

L260H är byggd för hårt arbete och noggrant konstruerad för en effektiv arbetsmiljö. L260H kan anpassas med en eller flera spakar och tre olika hydraulalternativ för önskad typ av respons, vilket ger maximal komfort och produktivitet. Den nya skopnivelleringsfunktionen gör att skopan automatiskt återgår till utgångsläget från både tipp- och vridläge vilket ger mer avslappnad körning. Med Comfort Drive Control (CDC) kan maskinen bekvämt styras via en liten spak. Dessutom finns det nya, avancerade justerbara ISRI-sätet att tillgå som gör körningen mycket bekväm och vilsam.

Sikten från hytten har förbättrats med hjälp av nya backspeglar. Dessutom kan en backkamera (tillval) monteras, som med hjälp av ett radarsystem varnar föraren för närliggande föremål via en audiovisuell varning.

Maximal drifttid

L260H är konstruerad för krävande uppgifter och byggd med tanke på hög slitstyrka och enkelt underhåll. Volvos beprövade Z-länksystem säkerställer hög brytkraft och att en fullastad skopa kan lyftas till maximal höjd. Lyftarmen har dubbla tätningar vid varje tapp vilket säkerställer höga prestanda under lång tid. Den starka ramen är anpassad till Volvos drivlina och har en hydrauliskt driven kylfläkt för reglering av komponenternas temperatur. Fläkten är självrengörande genom att den vid behov automatiskt ändrar rotationsriktning. Automatiskt fördröjd motoravstängning kan schemaläggas vilket minskar komponentslitage. Maskinen stängs av när turboladdaren har svalnat till lämplig temperatur.

L260H har branschledande servicetillgänglighet och enkelt underhåll för maximal drifttid. Hytten kan fällas antingen 30º eller 70º för obehindrad åtkomst till viktiga komponenter, och motorhuven med bred öppning manövreras elektroniskt. Lastarmsfjädringens ackumulatorer är nu placerade på framramens utsida, och parkeringsbromsen är extern för enklare åtkomst och ökad livslängd. Ledstänger och steg är lackerade i orange för att underlätta för mekaniker och förare att säkert röra sig runt maskinen.

Volvo kan erbjuda flera olika tjänster för ökad effektivitet. Volvo originaldelar, proaktiv övervakning, förarutbildning och Volvo Site Simulation är bara några få av våra många lösningar som kan bidra till att L260H ger maximal avkastning på investeringen.

Nyckelspecifikationer:

Volvo L260H Steg IV
Statisk tipplast vid full sväng, kg 23 770
Skopvolym, m3 5,3 – 10,2
Maskinvikt, kg 34 000 – 39 000
Brytkraft, kN 328
Motor Volvo D13J
Max. effekt vid, varv/min 1 500
. . . SAE J1995, brutto, kW 310
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto, kW 309
Max. vridmoment vid, varv/min 1 100
. . . SAE J1995, brutto, Nm 2 343
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto, Nm 2 328
Däck* 29.5 R25, 875/65R29
Relaterade artiklar