LRF slår ett slag för svenskt djurskydd i hela EU
EU-kommissionen har åtagit sig att revidera EUs djurskyddslagstiftning. Djurskydd är en integrerad del av ett hållbart livsmedelssystem med tydlig koppling till miljö, biologisk mångfald och etiska förväntningar. För Sverige som ett föregångsland på många områden inom djurskydd och djurvälfärd är detta en möjlighet att säkerställa en hög nivå på djurskyddet även utanför våra landsgränser.
LRFs medlemmar vet att djurens välbefinnande garanteras främst genom djurhållarens kompetens och produktionssystemets lämplighet för att möta djurens behov.
– I Sverige kuperar vi inte svansar eller tandklipper våra grisar. Vi näbbtrimmar heller inte våra höns och kycklingar. Friska djur behöver inte antibiotika och Sverige har lägst användning av antibiotika bland alla EU-länder. Större ytor i transporter samt en maxtid för transporter på max 8 timmar. Sverige har även hårdare krav på luftkvaliteten i stallarna, säger LRFs vice ordförande Mikaela Johansson
Hon anser att det är viktigt att djurskyddet inom EU stärks så att fler djur i Europa får ett gott djurskydd vid transport. Samtidigt är det viktigt att beakta de svenska förhållandena så att svensk animalieproduktion inklusive hästhållning, som redan kommit långt i sitt djurskyddsarbete, inte hämmas.
EU -kommissionens syfte med revideringen är att bidra till ökad jordbruks- och livsmedelsproduktion, undvika snedvridningar av den inre marknaden för jordbruksprodukter, säkerställa en sammanhängande EU-strategi för djurens välbefinnande och föra in de senaste rönen inom forskning och utveckling i lagstiftningen.
– Det måste ske en harmonisering av reglerna i medlemsstaterna för att uppnå likartade konkurrensvillkor. Det är viktigt att balansera dessa förändringar mot de svenska förhållandena så att konkurrenskraften hos svensk animalieproduktion samt hästhållning inte hämmas, säger Mikaela Johnsson
LRFs ställningstaganden till EU-kommissionen förslag för stärkt djurskydd inom transporter:
Diversiteten i företagslandskapet behöver bibehållas och kostnadsökningarna får inte blir så stora att de mindre företagen slås ut. Detta vore ur ett beredskapsperspektiv mycket negativt.
I stället för att reglera när på dygnet en transport ska ske utifrån utomhustemperaturen bör krav ställas på klimatet i lastbilen.
I Sverige är det krav på temperaturmätare i lastutrymmet.
Det måste finnas rimliga övergångstider och en utformning av omställningsstöd som säkerställer att Sverige och andra länder i framkant inte missgynnas.
Att inte inkludera transporttiden till havs skyddar inte djuren. Många av de långa transporterna till tredje land sker just till havs. Med EU-kommissionens undantag kan detta fortgå oreglerat, vilket inte är önskvärt för djuren.