Mählers lanserar smart och säkert styrsystem som styr all utrustning på lastbilen
Efter ett par års utveckling och hårda tester är nu Mählers nya proportionella styrsystem MC3 klart att rullas ut för försäljning. Systemet är utvecklat för mjukare och säkrare styrning samt en bättre fingertoppskänsla när man plogar, hyvlar, saltar, grusar eller tömmer sitt tippflak. MC3 är byggt för fjärrsupport där det, via mobilnätet, är möjligt att koppla upp styrsystemet och få teknisk support, oavsett var kunden befinner sig. MC3 uppfyller dessutom den senaste och ledande maskinsäkerhetsstandarden EN ISO 13849, vilket gör det till ett av marknadens säkraste styrsystem för väghållningsprodukter.
– Uppdraget var att ta fram ett modulärt styrsystem med fokus på den rätta känslan, ergonomi och högsta säkerhet. Det tycker både vi och våra kunder att vi lyckats med, säger Ingemar Nyberg, VD på Mählers samt projektledare för MC3.
MC3 är ett proportionellt styrsystem vilket innebär att all plogutrustning kan styras steglöst. Dessutom är mjukvaran i MC3 anpassat för att stödja styrning av andra typer av funktioner som bland annat sand- och saltutrustning samt tippflak.
– Det är precis det vi menar med modulärt. Vår ambition är att MC3 ska klara att styra all extra utrustning på lastbilen, säger Ingemar Nyberg.
Själva styrningen av plog och övrig utrustning sker via MIG2, en ergonomisk och mångfunktionell joystick. Ursprungligen utvecklades joysticken för att styra Engcons tiltrotatorer för grävmaskiner.
– Vi hade redan en fantastiskt bra joystick inom ”familjen”, vilket gjorde steget naturligt att även använda den för Mählers behov, säger Ingemar Nyberg.
Support och uppdatering av mjukvara på MC3 är möjlig via appen ”Mählers Control System 3” som, via Google Play-butiken, laddas ner till en Androidtelefon. Därefter ringer kunden supporten som kopplar upp sig mot MC3, oavsett var lastbilen än står.
– Verkstaden kommer på detta sätt kunna läsa felkoder, göra justeringar av systemet, skicka mjukvaruuppdateringar och liknande, oavsett var lastbilen än befinner sig.. Det kommer spara många onödiga resor till verkstaden, säger Ingemar Nyberg.