ANNONS

Mångsidig traktor

Stor skillnad mellan automat och manuell powershift. När automatiken tillåts växlar ner vid belastningsökningar bibehålls effekten och dragkraften tillåts öka längre.
John Deere 6420S är en mångsidig traktor som med sin korta hjulbas passar till allehanda småjobb samtidigt som den effektstarka motorn även gör traktorn lämplig som dragare.
NilehnTeknik provkör John Deere 6420S med en tremeters så kallas Brysselplog med gott resultat.
Traktorn gör även bra ifrån sig i dragkraftsmätningarna. Som mest lyckas vi överföra 67 kW (91 hk) över hjulen. Det är 73 procent av motorns maxeffekt och får anses som mycket bra.
Även dragkraften är hög. Som alla andra traktorer lyckas John Deere 6420S bäst när powershiften ligger i automatläge och traktorn därmed själv tillåts växlar ner efterhand som belastningen ökar.
Dragkraften beror ju som bekant på traktorns vikt och hjulens friktion mot marken. För att öka dragkraften ytterligare kunde vi släppt ut ytterligare lite luft ur hjulen, men det är inte praktiskt möjligt om vi ska kunna transportera oss mellan skiftena med en tung Brysselplog i trepunkten.
Däremot kan traktorn lastas mer. Med en 900 kg vikt i fronten väger testtraktorn 5 730 kg. Maximalt kan den belastas till 8 200 kg.
Även om det inte framgår av vidstående dragkrafts- och effektkurvor har NilehnTraktor testat traktorn ända upp i 20 km/h. Den hastigheten fick vi genom att starta i växel D, det vill säga fjärde steget av sex i huvudlådan samt powershiftsteg tre. Mätningarna visar att det största arbetet klarar John Deere 6420S om redskapet inte är större än att traktorn orkar dra det i nästan 20 km/h. Detta trots att redskapet då måste vara knappt hälften så stort som när man kör i drygt 7 km/h.
John Deere 6420S har inga egentliga brister.
Undersöker man den framifrån och bak finns frontlyft och frontkraftuttag som tillval. Likaså fjädrad framaxel för den som så önskar. Motorhuven öppnas rakt upp i ett stycke och längst fram sitter batteriet, som är på 154 Ah, samt luftfiltret till motorn lättåtkomligt.
Traktorn har elektrisk huvudströmbrytare och John Deere har valt att sätta strömbrytaren under vänster hyttdörr.
På den sidan tankas även traktorn och här finns en liten verktygslåda i plåt.
Hytten har ett riktigt bra passagerarsäte som kan fällas undan så det inte inkräktar på platsen. Som alla John Deere med instrument rakt fram följer de analoga klockorna med när ratten ändras upp och ner. Det är bra. Växellådan heter AutoQuad Plus Ecoshift och innebär att till vänster om ratten sitter spaken för kopplingsfri fram och back. Resten av transmissionen manövreras med en och samma spak ute till höger. I den finns även parkeringsläge. A-F är sex synkroniserade grupper medan de fyra powershiftstegen växlas med knappar i växelspaksknoppen. Tyvärr finns det ingen frikopplingsknapp i växelspaken. Det är synd.
En stor fördel med transmissionen är att motorvarvtalet automatiskt reduceras till cirka 1 800 rpm så fort traktorn nått toppfarten, i Sverige drygt 40 km/h. Det sparar bränsle.
John Deere 6420S finns även med helt steglös transmission. Den heter AutoPowr på John Deerespråk och kostar 61 535 kronor extra.
Såväl spakarna till yttre hydraulik som till kraftuttagsväxellådan är mekaniska. För ett tillägg om 1 583 kronor erhålls även ekonomiläge på 540 rpm.
Behöver man ett större hydraulflöde finns en pump som ger ända upp till 96 liter per minut, det kostar 1 803 kronor extra.
Hytten har luftutsläpp i instrumentpanelen och därmed får man luft både ner mot golvet och upp mot föraren och rutorna.
Traktorn har hydrauliskt utskjut som standard på lyftdragkroken vilket innebär att det är lätt att koppla redskap.

John  Deere 6420S.
Motor: Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 92 kW (125 hk) maxeffekt och max vridmoment 457 Nm vid 1 500 rpm.
Transmission: Sex synkroniserade växlar och fyrstegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 520/60R28 fram och 650/60R38 bak.
Vändradie: 6,25 m.
Bränsletank: 165 liter.
Lyftkapacitet: 5 020 kp.
Max hydraulflöde: 60 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 830 kg (utan vikter) varav 42 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (53 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 565 000 kronor
Pris per hk: 4 520 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter:                18 x 50 kg 14 644:-
Passagerarsäte:                1 845:-
Frontlyft och pto:                48 869:-
Fjärde dubbelverkande uttag:                4 126:-
Luftfjädrad förarstol:                5 690:-
Säkerhetsbälte förare/passagerare:                605:-/605:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                std
Framaxelfjädring:                30 923:-
Hyttfjädring:                14 687:-
Krypväxel:                                8 969:-
Kördator:                5 397:-

Genom att plocka ut över 120 hästkrafter i en fyrcylindrig motor har man med John Deere 6420 fått en liten smidig traktor som både kan användas till småjobb och som här lite tyngre bearbetning.

Genom att plocka ut över 120 hästkrafter i en fyrcylindrig motor har man med John Deere 6420 fått en liten smidig traktor som både kan användas till småjobb och som här lite tyngre bearbetning.

Speciellt med John Deere är instrumentpanelen som följer med den ställbara ratten. Tydliga analoga klockor ger exakt information.

Speciellt med John Deere är instrumentpanelen som följer med den ställbara ratten. Tydliga analoga klockor ger exakt information.

Luftfiltren till hyttfläkten sitter bra till där bak. En lucka på vardera sidan.

Luftfiltren till hyttfläkten sitter bra till där bak. En lucka på vardera sidan.

JD 6420S - 125 hästar men bara fyra cylindrar.

JD 6420S - 125 hästar men bara fyra cylindrar.

Relaterade artiklar