En mellantraktor för alla behov
Ett brett utbud av transmissioner gör John Deeres 6R optimala för alla gårdar och alla arbetsområden. Med frontlastare får man en mycket användbar maskin.
NilehnTeknik har provkört den största modellen i nya 6R-serien från John Deere, nämligen 6155R med den steglösa transmissionen AutoPowr.
Det är en stark traktor som samtidigt är mycket smidig. Den passar som stordragare på den mindre gården samtidigt som den kan dra växtskyddssprutan och gödningsspridaren på ett större lantbruk. John Deere har även lanserat egna nya frontlastare och med en sådan på 6155R får man en riktig mångsysslare som även passar på djurgården.
Med ständigt nya hårdare avgaskrav har motortillverkarna det tufft och trots att John Deeres motorfabrik i Frankrike länga klarat kraven med den lite enklare EGR-tekniken, som återcirkulerar en del av avgaserna, har man nu tvingats gå över till en kombination av EGR- och SCR-teknik för att klara avgaskrav steg IV. Det innebär att även John Deeres motorer behöver urealösningen AdBlue, men inte så mycket som konkurrenterna. Detta kan man förstå då tanken för AdBlue är mindre på John Deere, jämfört med andra traktorfabrikat.
Nominell effekt på motorn är 126 kW (171 hk) men med effektstyrning kan man få drygt 20 hästkrafter extra vid behov.
Traktorn är bra till tyngre arbeten inom jordbearbetning och sådd och kan belastas så den väger upp till 11 750 kg vid behov. Hjulbasen är relativt lång, 2 765 millimeter vilket ger bra dragkraft och jämn gång, såväl i fält som i transport.
Det är lätt att koppla på och av redskap. Hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken och lättanvänd trepunkt. Man sitter ganska långt bak i hytten och har bra sikt bakåt neråt. De yttre hydrauluttagen har färgkoder så man vet var man ska sätta vilken hydraulslang.
Fjädrad framaxel och hyttfjädring bidrar till komforten och John Deere sätter även en ny standard av för förarens välbefinnande då nya 6R-modellen erbjuder Comandarm med en joystick som standard som man sköter hydrauliska applikationer med. Det finns även vippor för yttre hydraulik. Detta i kombination med generation fyra pekskärm längst fram i höger armstöd blir kontroll och styrning av traktorn effektivare.
Här gör man alla inställningar vad gäller kraftuttagsvarv, hydraulik, förval för motorvarvtal, med mera.
Andra finesser i hytten är att locket över förvaringsfacket till vänster om föraren är platt och därmed kan användas som skrivbord eller matbord vid kaffe- eller lunchrast. Till höger om föraren, längst bak finns eluttag av olika slag för att koppla in allehanda extrautrustning eller ladda mobiltelefonen. Det finns även hållare för en mugg/flaska och i taket finns ytterligare ett förvaringsfack.
Det har skett en stor utveckling på 6R-traktorerna som har det mellanstora chassit. Serien har numera totalt 14 nya 4- och 6-cylindriga traktorer med motorer på 110 – 195 hästkrafter, nominell effekt. Alla nya 6R modeller är utrustade med intelligent power management system, IPM, vilket innebär en effektökning på 15 till 31 hästkrafter på 4 cylindriga traktorer och 47 hästkrafter på 6 cylindriga traktorer.
Denna extraeffekt kan man erhålla vid kraftuttagsarbeten eller i transport.
Alla de nya modellerna i 6R-serien är tillgängliga med flera olika transmissioner. Testtraktorn hade den beprövade steglösa AutoPowr men om man vill kan man få PowrQuad Plus, en vanlig powershift eller semipowershifterna AutoQuad Plus eller AutoQuad Plus Ecoshift. Den senare en konstruktion med dubbelkoppling som innebär att man kör traktorn som en automatväxlad bil.
Även om testtraktorn hade steglös transmission har vi även provat John Deeres andra växellådor tidigare och kan konstatera att alla har sin fördel. AutoPowr är naturligtvis både bekvämast och effektivast, men också dyrast. Den som inte kör mycket transporter och frontlastararbeten klarar sig utmärkt med någon av semipowershifterna.
Som tillval kan man erhålla John Deere 6155R med 330 liters bränsletank, en hydraulpump som ger 155 liter per minut och upp till 6 dubbelverkande yttre hydrauluttag bak och två fram. Med frontlyft har man en lyftkapacitet på 4 000 kg fram.
Testtraktorn hade lite utrustning utöver normal standard, som autotrac-förberedd och kapabel för systemet JDLink, vilket ingår i det redovisade priset.
När det gäller servicen på nya John Deere 6R kan vi konstatera att en sak blivit bättre. Med ett intervall på hela 750 timmar vad gäller motoroljebyte ligger John Deere bra till med denna traktor och för övrigt är det mesta lätt att komma åt som säkringar och filter. Men batteriet har fått en sämre placering. Förr satt det längst fram på denna storlek av John Deere och var lätt att komma åt när man öppnade motorhuven.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att John Deere 6155R är en bra och genomtänkt traktor som passar de flesta och därmed är det inte helt enkelt att redovisa tre minus, som vi ju alltid gör i våra tester. Men eftersom traktorn även är tänkt att användas med frontlastare ser vi en sak som vissa av konkurrenterna erbjuder i dag och det är ett stort takfönster och som på vissa fabrikat i stort sett går ihop med framrutan. Detta ger perfekt sikt över lastaren i upplyft läge och något som John Deere inte erbjuder, i varje fall inte i dag.
John Deere 6155R AutoPowr
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 149 kW (202 hk) maxeffekt och max vridmoment 724 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Steglös AutoPowr
Däck: 600/65R28 fram och 650/75R38 bak
Bränsletank: 312 liter + 16 l AdBlue
Lyftkapacitet: 8 100 kg
Max hydraulflöde: 114 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 450 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 750 timmar (23,5 liter) Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (62 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 1 300 000 kronor
Pris per hk: 6 435 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 900 kg: 16 000
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 64 000
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 10 000
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Bra transmission
- Stark motor
- Bekväm
Tre minus: