Mercedes-Benz nya lastbil på Elmia
Mercedes visar anläggningslastbil för stadstrafik
På ELMIA Lastbil visar Mercedes-Benz upp en anläggningslastbil speciellt för stadstrafik. Med hjälp av den låga sitthöjden och 360-graders kamera blir lastbilen extra säker. Det är den lågbyggda Econic som i vanliga fall mest används för renhållning och distribution som nu visas i 32-tons utförande med tridem och 24-tons lastväxlare.
I takt med att det byggs allt mer i storstädernas centrum ökar riskerna för olyckor mellan oskyddade trafikanter och de lastbilar som används vid byggen. Det är extra ironiskt eftersom byggena ofta handlar om att separera bilar och oskyddade trafikanter från varandra.
I London inträffade häromåret så många dödsolyckor där cyklister kördes på av lastbilar att staden tillsatte en grupp för att se hur riskerna kunde minskas. Det visade sig då att sikten från lastbilshytten var den enskilt viktigaste frågan, och ingen annan lastbil erbjöd lika bra sikt runt om som Mercedes-Benz Econic. Hytten och förarmiljön på Econic påminner om en buss, med bland annat en gigantisk vindruta och mycket låg sitthöjd och det har gjort den mycket populär som renhållningsbil bland annat. Golvet och bussdörren på passagerarsidan gör att föraren kan gå in och ur på den säkrare högersidan.
Sedan dess har man i London börjat använda Econic även i anläggningstrafik, både med betongblandare och flak och olyckorna har minskat så mycket att lastbilen till och med belönades med Londons cykelpris (London Cycling Award).
Nu visar Mercedes-Benz Sverige en motsvarande anläggningsbil för svenska stadsmiljöer. Det är en Econic 3235 L med tridem som försetts med en JOAB 24-tons lastväxlare. Liksom alla Econic modeller har den Allisons helautomatiska växellåda som passar bra i stadstrafik med mycket stop-and-go körning.
För att ytterligare ge extra säkerhet levereras lastbilen med ett 360-graders kamerasystem som låter föraren se allt som pågår runt hela bilen.
– Ingen annan lastbil låter föraren få en så bra överblick över sin omgivning, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz Sverige AB,
– Vi tror att detta kan bli en mycket uppskattad bil både av förare som får mindre stress och oro, och ett mycket bra insteg, såväl som av de oskyddade trafikanterna.