Hur miljövänlig är en elbil egentligen?
En elbil är naturligtvis miljövänlig, jämfört med en bil med förbränningsmotor, vid sin färd då den inte släpper ut några avgaser.
Men även en elbil måste få energi till sina batterier och för den totala miljöbelastningen har det då stor betydelse på vilket sätt denna energi produceras. Dessutom är det en stor skillnad mellan tillförd energi till batterierna och vad man får ut i form av rörelseenergi i bilen. Vid laddningen förekommer nämligen förluster.
Nästa fråga är hur miljövänligt det är att åka runt med ett batteri, som i de mest högpresterande elbilarna i premiumklassen kan väga upp mot två ton. Det är sannolikt en miljöbelastning när batteriet tillverkas och en ännu större när det kasseras. För tyvärr håller inte batterierna så länge i elbilar och måste bytas. Precis som man ser kapaciteten på batteriet i mobiltelefonen och den bärbara datorn få betydligt kortare användningstid när det får ett par år på nacken jämfört med när det var nytt.
Oavsett vilket är elbilar populärt och nu kommer en mässa speciellt för detta koncept.
Det är eCarExpo och en av de hetaste frågorna där är hur långt en elbil kan köra på en laddning.
Kampen om vilken bil som går längst på en laddning hårdnar mellan tillverkarna. När marknadens elbilstillverkare visar sina nya modeller i Göteborg och Stockholm lär det bli ett sifferkrig om vem som kör längst på sin el.
Förr var det hästkrafter som var status, men nu är det räckvidd som gäller när man ska köpa elbil. Längst räckvidd vinner, tycks vara säljmottot. Räckvidder anges enligt den europeiska NEDC-normen, som generellt resulterar i ett värde 20-30 % högre än en realistisk räckvidd vid normal körning.
Elbilstillverkarna Tesla har tagit täten och levererar olika räckvidder beroende på vilken batterikapacitet man valt och betalt för. Nya folkbilen Model 3, som kommer om ett par år, lär klara 345 km på en laddning, medan årets nyhet Model X kan köras hela 542 km med största batteripacket.
På Parissalongen nyligen fick besökarna en försmak av vad som kommer att inträffa på eCarExpo i Göteborg 11-13 november, och i Stockholm 18-20 november, på Nordens första elbilsmässa.
Biltillverkarna skickade tydliga signaler med en mängd nya modeller och allt längre räckvidder för elkapaciteten om att nu börjar ”rejset”, slaget om elbilsmarknaden. Det blir nyhetens behag för besökarna på eCarExpo, att se alla nya elbilar på marknaden, men också att kunna jämföra ”sina” elbilar mot konkurrenterna.
Från lilla Renault Zoe som har fått ett nytt batteripack som räcker till 400 kilometers körning, över senaste VW eGolf som går 300 km, premiären för Hyundai Ioniq med 280 km, BMW:s senaste version av i3 med en potential för 300 km, KIA Soul EV som klarar 212 km på en laddning och kan ladda batterierna till 80 % på 33 minuter och storsäljaren Nissan Leaf som klarar 250 km, till kommande drömbilar som Mercedes konceptbil EQ, som kan köras 500 km på en laddning och Volkswagens I.D. som går 600 km.
– Elbilsmässan är helt ny i Skandinavien, men intresset kring elbilen är kolossalt från såväl konsumenter som biltillverkare, fastighetsägare och industri. Det kommer att bli en spännande mässa med den nya räckviddskampen i fokus med en rad nya roliga elbilar och laddhybrider på plats. Besökaren kommer att kunna få lära sig allt om elbilsladdning, hemma eller utmed vägarna – och varför inte prova något av alla de elcyklar som finns utställda, säger Gunnar Dackevall, initiativtagare och mässchef för eCarExpo.