Mjuk, skön och spännande
Renault Ares 636 RZ är mjuk, skön och spännande och gav samma känsla som första gången jag körde en Citroen personbil.
Som svensk lantbrukare springer man inte på en orange Renault traktor varje dag. Men får ni möjlighet kan jag rekommendera en provtur. Hur övriga Renaultmodeller är vet jag inte men Ares är i varje fall en trevlig traktor. Troligtvis beror det både på Renaults egna lösningar och på bra komponentval. Renaultfabriken fungera i stort sett som en monteringslinje. På Ares kommer motorn från John Deere, transmission, bakaxel och hydraulik från Agco, läs MF, och den fjädrande framaxeln från Carraro. Till detta har Renault lagt en design som inte blandas ihop med någon annan tillverkare och framförallt har traktorn en mycket bekväm förarplats. Hytten verkar vara genomtänkt in i minsta detalj och sikten är bra på alla håll utom snett bakåt där de väldiga bakskärmarna ger en viss begränsning. Lyftdragkroken syns ej från förarplatsen men traktorn har både hydrauliskt utskjut och spegel på bakrutan som löser problemet. Handbromsen sitter till vänster och allt annat till höger. Den ställbara ratten är liten och sportig och instrumenten är ”spaceiga”. Själv föredrar jag analoga klockor i största möjliga utsträckning men jag tror inte att någon som kört Citroen väntat sig enkla instrument i en fransk traktor. Till och med den analoga varvräknaren ser overklig ut. Men tro nu inte att Ares är krånglig. Tvärt om, den är enkel att förstå sig på. Allt som har med kraftuttag och göra är gult, hydraulik grönt och transmission samt handgas rött. Ares är en av många traktorer som med modern elektronik lyckats få en mekanisk transmission mycket lättanvänd. I den korta växelspaken väljer man hög eller låg med en tryckknapp när traktorn står stilla. Efter det är det bara att växla mellan de fyra synkroniserade växlarna i den mekaniska lådan. Man kan välja på att frikoppla med vänsterfoten eller med en knapp i växelspaken. Fram och back väljs kopplingsfritt i spaken till vänster om ratten. Med två tryckknappar i växelspaken stegar man upp och ner i den fyrstegade snabbväxeln. Framme i höger hyttstolpe visas all information om transmission och kraftuttag. Med en knapp kan föraren välja ett automatläge så att traktorn själv väljer rätt snabbväxelsteg som matchar aktuell hastighet när man växlar upp och ner i den mekaniska lådan. I ett annat automatläge väljer hela tiden transmissionen högsta möjliga snabbväxel där motorn klarar att hålla ett förinställt motorvarv.
Ett av jobben jag utför med Renaulten är plöjning. Jag kör i lite varierande jord och då har man stor nytta av automatiken. Jag kör i ettan hög och 1 700 varv per minut. Automatiken växlar själv i de fyra snabbväxlarna beroende på hur tungt det går och hastigheten varierar mellan tre och nio km/h. Hela tiden är jag säker på att körningen är bränsleekonomisk. När jag kommer till vändtegen stegar jag ner till tvåan manuellt för att hinna få upp plogen och vända utan att köra in till grannen. Plogen är buren och då är trepunktens funktioner viktiga. Med en strömställare väljer man snabbsänk, sänk, stopp, höj och låsläge för transport. Det är sänk som gäller vid plöjning och höj när jag kommer till vändtegen. Med två tryckknappar ställer jag in läget som ska gälla för sänk respektive höj. Inställningen visas som siffror 0 till 100 i en display där 0 är lyftarmarnas bottenläge och 100 toppläge. I konsolen finns även alla andra inställningsmöjligheter för trepunkten , som hur snabbt lyften ska gå upp och ner, känsligheten, samt slirkontroll om traktorn är utrustad med radar.
När jag plöjt färdigt hissar jag upp plogen och väljer låsläget för transport. Plogen sjunker en liten bit och är sedan säkrad även om jag råkar komma åt en knapp av misstag. Nu är även trepunktens transportdämpning aktiverad och i kombination med framaxel- och hyttfjädring bär det iväg hemåt i full fart men ändå jämt som med en personbil.
Vad saknas då i Renault Ares. Ja, kör man mycket med kraftuttagsdrivna redskap är kanske 540 och 1 000 rpm kraftuttag lite klent. För ett tillägg på 3 600 kronor får man två växlar till. Det vill säga ekonomivarv på 540 och 1 000. Vändtegsautomatik är en annan modernitet som vissa fabrikat erbjuder. Det finns inte på Renault Ares. Men i övrigt är traktorn mycket komplett. Inredningen är bra och hytten har hyfsade förvaringsmöjligheter för dricka, matlåda och instruktionsböcker. Värme och kylanläggning är mycket fin. Alla reglagen sitter i en prydlig rad till vänster om ratten. Värmen kommer ur luftutsläpp i instrumentpanelen vilket innebär att man kan få värme på fötterna. Kylan kommer ut på höger och vänster sida i taket.
Teknisk data Renault Ares 636 RZ.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 96 kW (130 hk)
Transmission: 4 x 2 mekaniska växlar i två lådor och 4 i snabbväxeln ger totalt 32 växlar framåt och bakåt med kopplingsfri fram, bak och neutral.
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak.
Bränsletank: 210 liter.
Lyftkapacitet: 8 470 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 300 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,35 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (15,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (65 liter).
Pris: 531 500 kronor
Pris per hk: 4 088 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikt 480 kg: std
Krypväxellåda: 5 400:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och frontkraftuttag: 40 000:-
Hyttfjädring: std
Framaxelfjädring: std
Ett extra dubbelverkande hydrauluttag: 3 500:-