Mycket bekväm, rejäl och stark
Mycket bekväm, rejäl och stark. John Deere 7920 är en fullträff i traktorvärlden.
Den har samma design som de stora i 8020-serien och den tillverkas på samma plats, nämligen i Waterloo, USA.
John Deere 7920 har ett tufft utseende och den utstrålar styrka.
Den finns både med och utan framaxelfjädring. Den maskin NilehnTeknik testar har fjädrande framaxel men den som klarar sig utan det sparar 38 701 kronor. Utrustningen är bekväm. Hyttfjädring finns däremot inte till 8020-seriens traktorer men väl ett aktivt förarsäte. Det är en mycket bra konstruktion. Förutom att det är en luftfjädrad stol med alla de fördelar det innebär och att stolen har längsfjädring kan den även röra sig i sidled. När jag svänger skarpt rör sig stolen i sidled och tar på så vis upp en del av den kraft som annars min kropp hade fått göra.
Totalt sett erbjuder John Deere 7920 en formidabel förarplats. Ljudnivån är behaglig och alla reglage har en bra placering.
Framrutan är en fyrkant från tak till golv och motorhuven är avsmalnande mot hytten så at sikten ner över framhjulen blir bästa möjliga. Föraren har även bra sikt åt sidorna och bakåt. Lyftdragkroken går givetvis inte att se som den är, men ett hydrauliskt utskjut löser problemet.
Rakt fram finns bara ratt och luftutsläpp. Till vänster om ratten sitter spaken för fram, neutral, back och parkering. Allt sker utan inblandning av kopplingspedalen. Klimatorn är bra, panelen sitter till höger precis som allt annat och utsläppen för varm- och kalluft kan riktas både upp mot föraren och ner mot golvet.
I höger A-stolpe sitter en display som visar motorvarvtal, framkörningshastighet samt vald maximal hastighet hastighetsområde ett respektive två. Längst ner visas oljetryck, vattentemperatur och bränslemängd med staplar.
De viktigaste funktionerna sitter i höger armstöd. Närmast föraren körspaken till den steglösa transmissionen och efter den handgasen. Här sitter även vippor för upp till fyra yttre hydrauluttag bakåt, trepunkten, vändtegsautomatiken och kraftuttaget. För det senare är det 540 eller 1 000 rpm som gäller och växling sker genom att skifta tapp.
Har traktorn lastare eller frontlyft kan den utrustas med en joystick längst fram på höger armstöd för ytterligare tre hydraulfunktioner fram.
Vändtegsautomatiken kallar John Deere för IMS. Efter programmering kan man med en enda knapptryckning få traktorn att automatiskt reglera yttre hydraulik, trepunkt, kraftuttag, fyrhjulsdrift, differentialspärr samt ändra hastighet i den steglösa transmissionen.
Till skillnad från de två mindre modellerna i 7020-serien finns 7920 endast med steglös transmission. John Deere kallar sin steglösa transmission för AutoPowr. Även om den till utseende och användning stämmer överens med AutoPower i 6020-serien är det inte samma.
I stället för att som till 6020 köpa steglös transmission från ZF har John Deere utvecklat en egen transmission till 7020-seriens traktorer. Den tillverkas i USA och består av en tvåväxlad automatlåda och en hydrostatdel. När traktorn går tungt kan man känna när den växlar.
AutoPower är lättanvänd. Med ett vred ute till höger väljer man om traktorn ska prioritera motorvarvtalet eller framkörningshastigheten då det går tungt. Körspaken har två områden. Med ett vred uppe på körspaken ställer man in vilket som ska vara högsta hastigheten i respektive område. Sen är det bara att dra på gas och med spaken reglera steglöst mellan noll och vald maxhastighet. När exempelvis spridartankvagnen är tom är det bara att lägga över i område två och dra iväg upp på vägen.
Längst ut till höger sitter kördatorn, kontrollpanelen för trepunkten och för den yttre hydrauliken samt strömbrytare för belysning, vindrutetorkare, fyrhjulsdrift, differentialspärr med mera. Spaken för att lösa ut lyftdragkroken sitter till höger i bakrutan.
Som standard har traktorn dörr på vänster sida. Det är fyra trappsteg ner till marken och det finns ett rejält handtag att hålla i när man ska ner eller upp. Om man betalar ytterligare 2 038 kronor får man dörr även på höger sida vilket kan vara bra beroende på hur traktorn ska användas.
Traktorn är lätt att serva. Utan att öppna några huvar eller lämna marken tankar man traktorn, kontrollerar och fyller på motorolja och transmissionsolja samt tar ut och rengör hyttfiltret. Det är bra. Hela huven öppnas i framkant och nu kan man dela kylarna och rengöra emellan samt ta loss luftfiltret för rengöring.
Det är enkelt att ansluta hydraulslangarna. Med en spak på sidan av ventilen frikopplar man kulkransen och sen är det lätt att trycka in eller dra ut slangen. Det är 42 cm frigångshöjd under upplyft dragkrok och det är snabbt att skifta mellan jordbruksdrag och krok. Den del som inte används får plats i en hållare vid vänster insteg.
John Deere 7920 har samma 8,1 liters sexa som används i de större 8020 traktorerna. Motorn är seg och har 45 procents vridmomentsreserv. Vid behov kan den ge upp till 172 kW (234 hk) i transportläge.
John Deere.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 8,1 liter och 158 kW (215 hk) och max vridmoment 969 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Steglös transmission samt kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Bränsletank: 392 liter.
Lyftkapacitet: 9 177 kp.
Max hydraulflöde: 121 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 8 130 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,55 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (26 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (108 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 981 000 kronor
Pris per hk: 4 562 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Passagerarsäte: 2 869:-
Frontlyft och pto: 72 480:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Två extra hydrauluttag fram: 22 807:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Autotrac spårföljning: 98 016:-
Tryckluftsbromsar: 23 835:-