Mycket prisvärd traktor från Japan
Kubota M110GX har flera fördelar. Den är bekväm, välutrustad, dragvillig, lätt i förhållande till sin effekt och dessutom synnerligen prisvärd.
Kubota är inte stora i Sverige när det gäller traktorer och det kan hända att det dröjer ett tag till innan de blir det, men vi har nu provkört tre orange traktorer från Japan och kan konstatera att de är mycket bra och dessutom ganska billiga i inköpspris.
Att slå sig in på den svenska traktormarknaden med ett nytt fabrikat är inte det enklaste och ska man klara det krävs uthållighet, det lär japanska Kubota ha, så därför anser jag att fabrikatet faktiskt har en relativt stor chans att bli etablerade här.
Att de dessutom gör bra traktorer, både vad gäller förarmiljö, dragvillighet, servicevänlighet och dessutom till ett vettigt pris, gör ju inte saken sämre.
Kubota M110GX väger inte mer än 34,4 kg per hästkraft och är därmed ganska lätt i förhållande till sin effekt. Det är med andra ord en bra traktor för kraftuttagsarbeten i exempelvis vallskörden. Vår provkörning visar även att transmissionen är lämplig för ett sådant arbete. Semipowershiften har tre mekaniska växlar och åtta powershiftsteg. Den senare kan köras i automatikläge, transport eller fält och med ett vred i höger konsol väljer man vid vilket varvtal den ska växla. Här finns även ett vred för varvtalsbegränsning samt en strömbytare för att välja konstantvarvtal. Vid kraftuttagsarbete slår man till den senare och sen väljer traktorn själv powershiftsteg i förhållande till belastningen.
Med åtta powershiftsteg behöver man inte röra huvudväxeln särskilt ofta. I transport är det bara att slå till automatiken lägga i hög och trampa på gasen. Traktorn stegar från ett till åtta i powershiften och snart åker man i 40 km/h. När man släpper på gasen stegar den ner.
Det är positivt att vara förare i Kubota M110GX. Hytten är stor och rymlig och sikten är perfekt. Även passageraren har ett bra säte och fläkten har luftutsläpp bra placerade. Ljudnivån är 72 dBA vid tomgång, 900 rpm, 78 dBa vid fullgas, 2 600 rpm och 82 dBA vid transport i 40 km/h och 2 500 rpm på motorn.
Det är lite högre ljud i hytten vid transport och tungt dragkraftsarbete än vad man skulle önskat sig och beror bland annat på att motorn går på högt varv. Men om man kör runt 2 000 rpm på motorn i fält är det däremot riktigt tyst i hytten.
Reglagen är bra placerade, transmissionen fungerar perfekt och förarställningen är bekväm med den ställbara ratten.
I armstödet har man handgas, knappar för att växla i powershiften, trepunkten upp/ner samt djupreglering av densamma. Med en vipströmbrytare kan man välja mellan två förinställda motorvarvtal.
Resten av reglagen sitter i högerkonsolen och längst fram en monitor i vilken man kan se hastighet, kraftuttagsvarv, bränsleförbrukning, motorvarvtal och tid. Här finns även växelspak för kraftuttag samt till/från av det samma, spakar för yttre hydraulik, max fyra samt strömbrytare för en massa olika funktioner. En är till framaxelfjädringen som kan köras i automatik, från eller i ett läge där man med en knapp ställer in hur mycket den ska fjädra.
Även radio och kontrollpanel för hyttventilation finns ute till höger. Traktorn har således inga knappar i taket.
Det enda vi finner där är ett fönster för att kunna se frontlastaren i upplyft läge.
Kubota M110GX är kanske inte världens bästa lastartraktor. Motorhuven skymmer sikten som på de flesta traktorer, men på just denna är motorhuven ganska hög. Anledningen till det är att man valt EGR-teknik för att klara avgaskrav steg IIIB. Det innebär att det sitter en ganska stor katalysator över motorn närmast hytten.
Vi testkör Kubota M110GX i flera olika arbeten, transport, putsning av fånggröda och med kultivator. Motorn är inte så stor, men verkar vara dragvillig och är pigg när man trampar på gasen.
Att komma in i hytten är enkelt. Stegen är bra och hytten saknar B-stolpe. Även höger dörr fungerar och bakrutan är stor och öppnas rakt bakåt.
Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är rejäl och sitter bak till höger. Det enda föraren har till vänster är handbromsen.
Spaken för fram/back är bra utformad och sitter till vänster om ratten och till höger har man en kombinationsspak för belysning och blinkers.
M110GX är den mindre av två modeller i en serie, den större heter M135GX och har samma transmission men större cylindervolym i motorn och en maxeffekt på 103 kW (140 hk).
Nackdelen med traktorn vad gäller service är kort intervall mellan oljebytena samt att det är samma olja i transmission och hydraulik.
Om vi ska sammanfatta våra negativa intryck om Kubota M110GX tycker vi att den ska ha längre serviceintervall vad gäller oljebyte samt hytten lite högre placerad så att sikten över motorhuven blir bättre. Anledningen till det är att många traktorer i den här storleken körs med frontlastare och då vill man se så bra som möjligt. Traktorn är nämligen ganska låg, 2,65 meter, så det skulle fungera med ytterligare några centimeter upp.
I övrigt är den smidig, lättkörd och andas kvalitet. Japanerna vet vad de gör när de skruvar ihop bilar, jag är övertygad om att det även gäller traktorer.
Kubota M110GX
Motor: Fyrcylindrig Kubota på 3,8 liter och 85 kW (116 hk) maxeffekt vid 2 600 rpm och max vridmoment 567 Nm vid 1 200 rpm
Transmission: Semipowershift med kopplingsfri fram/back, 24 växlar i varje riktning.
Däck: 380/70R24 fram och 520/70R34 bak
Bränsletank: 190 liter
Lyftkapacitet: 5 000 kg
Max hydraulflöde: 76,3 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 3 990 kg (utan vikter)
Vändradie: 4,1 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (10,5 liter), Transmissionsoljebyte 600 timmar (65 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 519 000 kronor
Pris per hk: 4 474 kronor
Utrustning:
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 12 x 43 kg: 15 400
Passagerarsäte: 4 600
Frontlyft och pto: 56 400
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 5 900
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: nej
Hyttfjädring: nej
Krypväxel: 6 900
Tre plus:
– Bekväm hytt
– Liten vändradie
– Seg motor
Tre minus:
– Samma olja i transmission och hydraulik
– Kort serviceintervall
– Ingen överväxel