ANNONS

Mycket stabil hjulgrävare

Terex Atlas 1505M är en mycket stabil hjulgrävare. Det är viktigt på den här typen av maskiner.
Servicemaskiner i 1505 M:s storlek, det vill säga runt 15 ton, måste kunna flyttas snabbt. Man ska gräva lite här och lite där och då och då lyfta något cementrör eller annat tungt gods på plats. Det man lyfter ska hamna där man tänkt sig utan skador och då gäller det att maskinen är stabil.
När Boggi testkör Terex Atlas 1505M gör vi visserligen tvärt om. Vi demonterar en brunn. Ett lock ska lyftas bort och därefter drar vi upp ringarna och fyller igen hålet. Även om vi inte behöver ha hundraprocentig stabilitet i vårt arbete märker man att maskinen är stadig även när vi arbetar långt ute.
Det är snabbt och enkelt att flytta maskinen och trots att det är lite fuktigt och mjukt där vi kör är framkomligheten bra.
Transmissionen är hydrostatisk och fram, neutral och back väljs med en vippströmbrytare i höger joystick. Hög och låg kan växlas under gång, men maskinen växlar inte ner förrän hydraulmotorn nått lämplig fart för jämn växling.
Vill man ha extra kraft i arbete trycker man på sköldpaddan. Nu sätts hydraulmotorn i ett fast läge och då erhåller man maximal dragkraft.
Maskinen går i 34 km/h och har farthållare.
Den kan bara aktiveras då man trampat ner körpedalen till minst 75 procent. Så fort föraren trampar på fotbromsen kopplas farthållaren ur.
Den fyrcylindriga motorn på grävmaskinen arbetar aldrig på högre motorvarvtal än vad som är nödvändigt. Det innebär att bränslenivån hålls nere liksom ljudet i hytten.
I transport i maxfart är ljudnivån 75 dBA. Det är acceptabelt för att sitta och prata i telefon medan man transporterar sig.
När vi ställer oss för att gräva pendlar Boggis ljudmätare mellan 69 och 74 dBA, behagligt även det.
Hytten är trivsam och har bra reglage förutom spaken till schaktbladet. Den är alldeles för kort med tanke på dess placering på golvet.
Klimatorn är bra och luftutsläppen är jämnt fördelade i hela hytten.
Terex Atlas 1505 M har en avancerad elektronik där man bland annat kan programmera in tre olika grävprogram. Det man kan ställa in är hydraulflödet, det vill säga reaktionshastigheten på olika funktioner samt motorvarvtalet. I praktiken innebär det att man kan få ett relativt högt hydraulflöde trots att motorvarvtalet är lågt och tvärt om. När programmeringen är klar är det bara att välja program genom att trycka på F1, F2 eller F3 på instrumentet.
På samma sätt kan föraren välja mellan fem olika förprogrammerade hammarinställningar vad gäller flöde och tryck.
Motorn arbetar mellan 1 000 och 2 000 rpm vid arbete. Normal tomgång är 900 rpm, men även det kan ändras i instrumentet.
I monitorn får föraren även indikation på all service som ska utföras.
Som framgår av bilderna hade den testade maskinen rototilt med styrsystem vilket kostar 143 000 kronor mer än standard.
Den testade maskinen har schaktbladet bak, men om man så önskar kan detta även monters framför den styrande axeln. Stödben är ett annat alternativ.
Terex Atlas 1505 M ingår i den så kallade 05-serien som kom ut på marknaden för tre år sedan. Maskinerna är tillverkade i Tyskand.

Terex Atlas 1505M.
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 4 liter och 88 kW (122 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission: Hydrostat med hög/låg
Däck: 10.00-20 fram och 10.00-20 bak
Bränsletank: 190 liter
Max brytkraft i skopan: 130 kN
Max räckvidd. 8 800 mm
Max grävdjup: 5 200 mm
Max hydraulflöde: 260 l/min
Max hydraultryck: 360 bar
Vändradie: 7,1 m
Vikt: 15 700 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (3,8 liter), Hydrauloljebyte 3 000 timmar (180 liter)
Pris: 1 570 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Drag för släpvagn: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: 3 375
Tipputtag: 7 850
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: nej
Backkamera: 12 250
Centralsmörjning: 24 000
Hammarhydraulik: std

Terex Atlas 1505M är mycket stabil för att vara en hjulgrävare och det är snabbt och enkelt att flytta maskinen och lyfta saker på plats.

Maskinen har en exklusive monitor för alla inställningar av bland annat hydraulik och motorvarvtal.

Gaffeldraget på schaktbladet är standard. På båda sidor av undervagnen sitter stora verktygslådor. Pil till diffknuten på drivaxeln med text ”Lägsta markfrigång 35 cm”

Motorn kommer man åt under en huv uppe på maskinen. Trappan upp till plattformen är bra utformad.

Under ett lock framme till vänster finns två batterier på vardera 100 Ah, utrustning för elektrisk tankning i fält samt ventilpaket för hydraulik.

Relaterade artiklar