Några av världens bästa hjullastare
När Conpot provkör Volvo L60F har vi en i det närmaste maxutrustad maskin till vårt förfogande. Den har centralsmörjning, reverserande fläkt, styrspak i vänster armstöd, backkamera och dator för alla hydraulinställningar och service.
En annan stor fördel är den fantastiska lastdämpningen. När vi kör, oavsett med full eller tom skopa, på ojämnt underlag, gungar lastaren mjukt upp och ner. Det går därmed att köra fort utan att spilla material eller att det blir obekvämt för föraren. Det är helt perfekt och effektiviteten ökar.
Volvo L60F väger cirka 12 ton och har en tipplast på drygt 8 ton. Den är relativt stark och effektiv i arbete.
Vi kör med en vanlig skopa för lastning och materialet vi hanterar är schaktmassor av allehanda slag. Den sexcylindriga motorn i L60F har bra kraft, trotts att den inte är överdrivet stor för maskinvikten, 5,7 liter och 115 kW (156 hk) och den fyrstegade poweshiften har vi begränsat till växel ett eller två. Maskinen är stabil när vi lyfter skopan full med grus och man kan utan problem svänga skarpt utan att det kränger. Responsen i hydrauliken är bra och följsam.
Volvo L60F lyfter snabbt och tippar snabbt. Med flyläget i lastaren är det enkelt att jämna av efter arbetet.
Fyra spakar till höger i hytten vittnar om att även 3:e och 4:e funktion är standard. Tyvärr har vi inte möjlighet att provköra något hydrauldrivet redskap.
Även hytten är fin på Volvo L60F.
Det enda vi saknar vad gäller bekvämligheter är ett armstöd till höger om föraren. Armstöd finns ut från ryggstödet på vänster sida men på höger sida är det bara ett handlovsstöd som gäller.
Den luftfjädrade förarstolen är däremot bekväm och har en stor mängd inställningsmöjligheter. Ratten är ställbar i båda ledder och instrumenteringen är analog och digital. Det senare är en display i mitten i vilken man bland annat ser hastigheten.
Volvo L60F toppar 44 km/h i transport. Det är okej och ljudnivån i hytten är 82 dBA. Det sistnämnda är lite i överkant.
I övrigt är inredningen i L60F bra. Ljusgrått plast ger en känsla av rymlighet. Hytten är relativt stor men det finns ingen plats för passagerare.
Dörren till hytten öppnas framåt vilket innebär att det inte är tänkt att man ska kunna köra med öppen dörr. Det behövs inte. Klimatorn och dess kontrollpanel samt luftutsläpp är helt perfekta och rutorna ger bra sikt åt alla håll.
Vad gäller service är L60F bra. Centralsmörjningen har vi redan nämnt. Batterierna sitter under lock i lådor längst bak. Motorn kommer man åt genom att öppna en huv på varje sida och kylarna sitter innanför grillen där bak. Här finns även tanklocket. Bytesintervaller för oljor följer normala intervall och är därmed inget vi varken kan berömma eller slå ner på.
Spakstyrningen är givetvis perfekt när man sitter långa arbetspass med lastningsarbete. Fram-/backknapp finns även det i vänster armstöd. På så vis slipper man sträcka sig fram till ratten och föraren kan luta ryggen mot förarsätets ryggstöd hela tiden.
Priset är nog det enda man kan ha synpunkter på när man jämför en Volvo lastare med någon annan konkurrent. Volvo är kända och gör bra hjullastare och ligger givetvis därmed också högst i pris.
Volvo L60F.
Motor: Sexcylindrig Volvo på 5,7 liter och 115 kW (156 hk) effekt vid 1 700 rpm.
Transmission: Converter och powershift med 4 växlar fram och 4 back
Däck: 20.5R25 runt om
Bränsletank: 224 liter
Tipplast 0°: 8 120 kg
Brytkraft, std skopa: 8 010 kg
Lyfthöjd: 3 500 mm
Max hydraulflöde: 145 l/min
Max hydraultryck: 260 bar
Vändradie: 5,4 m
Vikt: 11 800 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (20 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (90 liter)
Pris: 1 387 000 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std (rullbälte)
Gaffeldrag bak: std
Bomdämpning: std
Stora BM fäste: std
3:e funktion: std
4:e funktion: std
Centralsmörjinng: std
Spakstyrning: std
Backkamera: std
Passagerarsäte: nej