ANNONS

Ny modell av populär bil

Nya Golf R är effekthöjd till 300 hk samtidigt som bränsleförbrukningen har sänkts jämfört med föregångaren. Bilen gör debut med ny 4MOTION fyrhjulsdrift och ny progressiv styrning. I kombination med DSG-växellådan accelererar den nya TSI-motorn 0 till 100 km/h på kvicka 4,9 sekunder. Nya Golf R premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och lanseras i Sverige i slutet av året.

2013 är ett riktigt Golf-år. Nyligen lanserades prestandaversionerna Golf GTI och Golf GTD på den svenska marknaden och i september är det dags för den förväntade storsäljaren Golf Sportscombi. Inom kort lanseras också miljöklassade dieseln Golf TDI BlueMotion och senare i höst kommer ytterligare en miljöklassad Golf, nämligen gasdrivna TGI BlueMotion. Båda miljöklassade versionerna kommer i höst även som Sportscombi.

Men det tar inte stopp där, Volkswagen fortsätter sin Golf-offensiv med själva flaggskeppet i modellserien – nya Golf R. För drivningen av denna sportbil svarar en nyutvecklad 2,0-liters TSI-motor på 300 hk, alltså 30 hk starkare men samtidigt upp till 18 procent mer bränslesnål än motorn i den förra generationen. Det maximala vridmomentet är 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut (förra generationen: 350 Nm).

Precis som de tre tidigare Golf R-modellerna, leder den nya generationen ner sin turbokraft i vägbanan via en permanent fyrhjulsdrift. I det här fallet handlar det om den senaste versionen av 4MOTION med en 5:e generationens Haldex-koppling.

För den dynamiska prestandan svarar ett nyutvecklat sportfjädringssystem (karosshöjden har sänkts med 20 mm), ett nytt progressivt styrsystem, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana.

Till tillvalsfinesserna hör ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge.

Med manuell växellåda tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 5,3 sekunder för nya Golf R (förra generationen: 5,7 sekunder). Med dubbelkopplingslådan DSG klarar denna sportbil av samma spurt ännu snabbare – på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots sin pigga prestanda och de extra 30 hästkrafterna, har förbrukningen för Golf R sänkts från 8,5 till 7,1 liter bensin/100 km jämfört med förra generationen. Även CO₂-utsläppen har sänkts: från 199 till 165 g/km.

Ännu bränslesnålare är en Golf R som är utrustad med stopp/start-system och energiåtervinning i kombination med en 6-stegad DSG (tillval). I den här konfigurationen ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på endast 6,9 l/100 km (159 g CO2/km). Bränslebesparingen jämfört med den förra generationen med DSG (8,4 l/100 km) uppgår till 1,5 l/100 km, vilket alltså motsvarar en förbättring med 18 procent.

Nya Golf R är utrustad med en lång rad speciellt anpassade och exklusiva detaljer. Utöver de specialdesignade stötfångarna, trösklarna och 18″-lättmetallfälgarna, skvallrar detaljer som de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna med sina nydesignade LED-varselljus (i dubbel U-design), de mörkröda LED-baklysena och de dubbla avgasrören med sina fyra kromade ändrör om vilken imponerande sportbil Golf R är.

Med sportstolar klädda i en kombination av Alcantara/tyg, läderklädd sportläderratt med 3-ekersdesign, orienteringsbelysning, automatisk klimatreglering och ett radio/CD-system med pekskärm, visar Golf R även invändigt att den är flaggskeppet i modellutbudet.

Denna den kraftfullaste och bränslesnålaste Golf R-modellen hittills lanseras i Sverige i slutet av året, både i 2- och 4-dörrarsutförande. Den blir beställningsbar preliminärt under oktober då också priset fastställs.

Relaterade artiklar