Ny snöplog för rena vägar
Inför vintern 2012-2013 introducerade Mählers den nya diagonalplogen Flexiway. Den har revolutionerat möjligheterna att uppnå så kallad svart väg, det vill säga vägar där det inte får finnas någon snö eller modd kvar efter plogningen. Mählers har sedan dess fortsatt utvecklingsarbetet.
– Vi har tagit de första stegen mot en effektivare och modern plogteknik, men vi låter oss inte nöja oss med det. Under hösten kommer vi att införa ny teknik som tar plogningen till ytterligare en nivå, säger Stig Engström, vd på Mählers.
Mählers unika diagonalplog bygger på ett för branschen helt nytt koncept, som utvecklats för att möta de allt hårdare kraven om ökad ploghastighet och så kallad svart väg.
Anpassar skärtrycket
– Flexiway bygger bland annat på att föraren anpassar skärtrycket efter rådande underlag. Är det lätt plogning justeras trycket så att plogen följer vägbanan med ett minimalt tryck. Är det lite tyngre plogning, där det krävs ett hårdare skärtryck, justerar föraren detta enkelt via Mählers nya styrsystem MC2, berättar Stig Engström.
Stig Engström fortsätter att berätta om plogens egenskaper.
– Tack vare en avancerad tryckövervakning av plogen spelar det ingen roll om vägbanan är ojämn. Plogen håller samma skärtryck hela tiden och med detta säkerställs maximalt resultat. Detta ger också föraren möjlighet att öka ploghastigheten.
Miljö och ekonomi
– Rätt plogtryck bidrar också till att stålslitaget minskas, minskad bränsleförbrukning och mindre vägslitage. Flexiway ger alltså både miljömässiga och ekonomiska fördelar, tillägger Stig Engström.
Flexiway är också möjlig att sidoförskjuta upp till 450 millimeter på vardera sidan. Detta betyder en effektivare plogning kring trafikdelare och andra hinder längs vägarna, som gör plogningen besvärlig med en konventionell plog som inte går att sidoförskjuta.
Inför vintern 2013-2014 uppgraderas alltså plogen på ett antal punkter. Bland annat blir ploglådan förstärkt och lyftgeometrin förbättrats så att plogen lyfter både jämnare och högre än tidigare. Men det stannar inte med det.
– Under hösten inför vi en ny teknik. Exakt vad det rör sig om kan jag inte berätta om nu, det handlar bland annat om patentfrågor som måste lösas först, säger Stig Engström.