ANNONS

Nya däck för snön

På de smala stadsgatorna, trånga gårdarna och bostadsområdena är de små men kraftfulla kompakta maskinerna det perfekta valet för snöröjning och annat fastighetsunderhållsarbete.

Det klackmönstrade Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S-däcket finns nu i två ytterligare storlekar, 400/70R18 för kompaktlastare och 250/80R16 för kompakttraktors framaxlar.
På de smala stadsgatorna, trånga gårdarna och bostadsområdena är de små men kraftfulla kompakta maskinerna det perfekta valet för snöröjning och annat fastighetsunderhållsarbete. Det klackmönstrade Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S-däcket finns nu i två ytterligare storlekar, 400/70R18 för kompaktlastare och 250/80R16 för kompakttraktors framaxlar.

Säkert arbete i miljöer med byggnader kräver smidighet och exakt hantering. Dessutom måste transporterna mellan arbetsplatserna ske snabbt och på ett bekvämt sätt. Och när vintern slår till ska gator, gårdar och parkeringsplatser snöröjas så effektivt som möjligt. Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI är ett speciellt klackmönstrat M+S-däck som tagits fram för säker hantering året runt och för exceptionellt bekväma vägtransporter.

”Det är med vinteregenskaperna som Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI verkligen sticker ut”, säger Tero Saari, Global Produktchef på Nokian Tyres. ”Med sitt utmärkta grepp har däcket inga problem även vid mycket krävande snöröjning – men det kompromissar inte heller med hållbarheten under hela säsongen.”

Mycket nöjda slutkunder
Vid produktutvecklingen på Nokian Tyres fokuserar man på en sak – de verkliga användarna som gör sitt dagliga arbete med traktorer eller andra maskiner. Att döma av användarnas feedback har världens första året runt-däck många fördelar.

– Användarna berättar att ljudnivån och vibrationerna har minskat avsevärt i jämförelse med traditionella traktormönstrade däck,  säger Tero Saari. – Det innebär att kunderna kan köra snabbare och bekvämare, vilket gynnar arbetsergonomin.

M+S-mönstret med lameller möjliggör utmärkt vintergrepp och kortare bromssträcka. Vilket har en positiv effekt på säkerheten.

– Den pålitliga manövreringen under alla förhållanden leder till högre produktivitet, menar Tero Saari.
– Vid snabb körning även på hala underlag får du mer gjort på kortare tid.

En annan anmärkningsvärd fördel är den förbättrade bränsleekonomin. Hakkapeliitta TRI har ett mycket lågt rullmotstånd, vilket leder till lägre bränsleförbrukning samt minskade ljudnivåer.

– Lättrullat sparar energi,  säger Tero Saari.
– Och ingen gillar högljudda däck, varken föraren eller de som sover i sina hem.

Finns för många maskiner
Utbudet av tillgängliga Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI-storlekar har ökat stadigt och omfattar nu maskiner från största till minsta med ett 30-tal storlekar att välja mellan. De två senaste tillskotten är 400/70R18, vilket är vanligt i kompaktlastare, och 250/80R16, vilket är en typisk framdäcksstorlek för kompakttraktorer.

– Vi gjorde en del banbrytande arbete med Hakkapeliitta TRI och skapade en ny typ av året runt-däck, avslutar Tero Saari.
– Populariteten tar vi som intäkt för att vi har en perfekt balans mellan ultimata vinteregenskaper, utmärkt hållbarhet under hela året och unik körkomfort.

Relaterade artiklar