ANNONS

Perfekt för byggarbetsplatser.

Caterpillar TH83 är en robust teleskoplastare med stor lyftkapacitet.
Caterpillars teleskoplastare passar bättre på byggen än i lantbruket. Industridäcken och den låga markfrigången, 39 centimeter, passar inte alls i terränglådan.
Men för att lyfta upp personer och material på en byggarbetsplats eller vid underhåll av byggnader passar Caterpillar TH83 mycket bra.
Den tredelade teleskoparmen når 12,5 meter högt eller 8,2 meter rakt fram. I toppläget lyfter maskinen hela 3 175 kilo och vid maximal räckvidd 1 764 kilo. Då måste stödbenen vara nere annars är siffran bara 566 kilo. Stödben, ett på var sida om framhjulen, fälls ner hydrauliskt från förarplatsen.
Lite tidtagning visar att med obelastad maskin och fullgas tar det cirka 25 sekunder från markplan till toppläget 12,5 meter högt. Det är ju två moment i den rörelsen. dels lyftning av teleskoparmen, dels utskjutet. Ner går lite snabbare.
Med fyrhjulsstyrningen, som även kan köras i krabbgång, är det lätt att komma på rätt plats även om byggnaden är trång. Står maskinen lite snett finns en knapp i hytten med vilken man påverkar en hydraulkolv som vinklar hela maskinen i förhållande till framaxeln. P så sätt kan man hålla redskapet i våg även om underlaget lutar.
Förarplatsen är helt okej på den testade Caterpillar TH83:an, som är från 1996, alltså 12 år gammal. Det finns lite skavanker här och där och bland annat har alla ventilerna till luftutsläppen i hytten bakom föraren gått sönder. De sitter monterade på en lådliknande konsol bakom förarstolen och har troligen fått på nöten när förare slängt sin packning bakom ryggstödet för många gånger och för oaktsamt.
Men fläkten fungerar och det går att få varmluft så hela hytten klimat blir behagligt. Ute är det minusgrader, men inne i hytten är det varmt och det blir ingen imma.
Sikten åt vänster, bakåt, framåt och uppåt är bra men åt höger begränsas den av teleskoparmen.
Takfönstret är stort och skyddas av ett galler.
Alla funktioner för lastaren manövreras men en joystick. Den sitter inte i höger armstöd utan i höger sidopanel. Det är synd och vissa förare som vill ha förarstolen långt bak kommer att får joysticken för långt fram.
Transmissionen består av en converter som manövreras fram/back genom att dra en stor spak framåt och bakåt till vänster om ratten. Genom att vrida på samma spak växlar man kopplingsfritt mellan fyra powershiftsteg. I backen fungerar bara de tre lägsta powershiftstegen.
Gas och broms är vad som finns på golvet.
Instrumenten sitter till höger i hytten och här finns även resterande strömbrytare. Caterpillar TH83 svänger skarpt med fyrhjulsstyrningen till och det beror bland annat på maskinen korta hjulbas, 2,97 meter. Den är ändå stabil vilket beror på en stor motvikt bakom bakaxeln samt som tidigare nämnts, möjlighet att fälla ner stödben fram.
Motorn och de flesta servicepunkterna sitter till höger. Batteriet sitter i motorrummet och är lätt att komma åt.
Caterpillar upphörde ju med sin egen tillverkning av teleskoplastare år 2005 och köper nu mera maskinerna från JLG, även det ett amerikanskt bolag. Kunder kan alltså fortsatt köpa en Caterpillar teleskoplastare och att det är en annan tillverkare under färgen och klisterdekalerna är synnerligen vanligt just vad gäller teleskoplastare.

Ägaren: Förarkomforten kunde varit bättre
Anders Nordin på Nils Nordins Traktor i Timrå har haft en Caterpillar TH83 sedan den var ny år 1999. De hade kört drygt 8 000 timmar med maskinen när de bytte ut den mot en ny i fjol.
– Vi har varit nöjda med TH83:an men det finns en del saker som kunde konstruerats bättre, konstaterar Anders Nordin, som använt teleskoplastaren vid byggen.
Han anser att joysticken sitter för långt fram så man inte får nytta av armstödet och att det inte går att smyga med hydrauliken i teleskoparmen.
Men i övrigt är han nöjd. Maskinen har gått bra. De har tvingats byta alla fyra styrlederna vilka kostade cirka 8 000 kronor per styck.
– Det kändes tungt, men i övrigt har det bara varit normalt underhåll, en vattenpump och en generator samt vanlig service.

Verkmästaren:
Ovanlig maskin utan större fel.
Jörgen Nilsson är fältmekaniker på Pon Equipment i Karlstad. Han har varit i kontakt med teleskoplastaren Caterpillar TH83 några gånger. Han berättar att det inte finns särskilt många av modellen i Sveirge men att de som han varit i kontakt med fungerar bra. Det man ska kolla upp när man köper en begagnad TH83 enligt Jörgen Nilsson är kylaren, med anslutningar och termostathus så det inte är läckage där. Likaså anser han att man ska kontrollera elventilerna så det inte läcker olja pc så att alla hydraulfunktioner fungerar som de ska.
– Navreduktionerna är det bra att kontrollera oljan i innan man gör affär, säger han.

Caterpillar TH83 årsmodell 1996
Motor: Fyrcylindrig Caterpillar på 4,0 liter och 78 kW (105 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Converter med fyra powershiftsteg
Däck: 15.5-25 fram och 15.5-25 bak
Bränsletank: 120 liter
Lyftkapacitet: 3 628 kg
Lyfthöjd: 12,5 m
Max hydraulflöde: 105 l/min
Max hydraultryck: 250 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,25 m
Vikt: 10 375 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (7,8 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (20,25 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (190 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 2 840
Oljefilter motor: 100
Luftfilter inre: 270
Luftfilter yttre: 359
Hydrauloljefilter: 1 295
Hydraulpump: 39 230
Packningssats lyftcylinder: 6 070

Dörren är stor och insteget lågt. Det är lätt att komma in och ut från hytten.

Vindruta och det stora takfönstret möts utan allt för bred balk och sikten upp är därmed bra.

Teleskoparmen har tre leder och räckvidden är lång. Vill man stå stadigt sänker man ner stödbenen.

Vändradien är liten, 4,25 meter vid fyrhjulsstyrning.

: Boggi testar Caterpillar TH83.

Med en kolv kan man luta maskinen åt höger eller vänster och på så sätt få arbetsplattformen i våg även om maskinen står på ojämnt underlag.

Här syns kovlven för nivåregleringen, luftfiltret till motorn och ett stödben.

Motorn sitter till höger och är lättåtkomlig under en huv.

Teleskoplastaren har en bakvikt med gaffeldrag. Den totala maskinbredden är 2,44 meter.

Till vänster om ratten sitter fram/backspak till convertern och i samma spak växlar man mellan de fyra powershiftstegen genom att vrida på spaken.

Joystick för lastare sitter inte i armstödet utan i högerpanelen.

På teleskoparmen finns en skala så man ser lutningen.

Relaterade artiklar