ANNONS

Perfekt sikt, ny design och bättre komfort

Ny version av Renult Kangoo Express med avklippt front ger perfekt sikt.
Renult Kangoo Express introducerades på marknaden 1997 och har sedan dess blivit en populär lätt liten transportbil. Den nya versionen har bland annat fått ny design, bättre komfort och större miljömedvetenhet. Den nya designen märks tydligt på fronten som är väldigt rak och i det närmaste ser helt avhuggen ut. Väl inne i bilen möts man av en ljus fräsch instrumentpanel. Renult har valt att flytta upp växelspaken på instrumentpanelen och det fungerar utmärkt. Multifunktionsratten fungerar smidigt, farthållaren aktiveras först med en knapp till vänster om ratten och sen manövreras den genom knapparna på ratten. Man sitter högt i bilen och den korta nosen ger bra siktförhållande. Tittar man bakåt så har man stora rejäla speglar men även ett glasfönster i väggen mellan kupé och lastutrymme. Glasfönstret i bakdörren i kombination med rutan mellan lastutrymme och kupé innebär att man även kan använda innerbackspegeln. Smidig så länge man inte har lastat i lastutrymmet som skymmer sikten. Stolarna i bilen är bekväma men en lång person har nog svårt att hitta en skön sitt ställning utan att knäskålarna slår emot instrumentpanelen.
Bilens motor är en fyrcylindrig turbodiesel på 85 hästkrafter. Motorn jobbar bäst med lite varv och då kan den upplevas ganska pigg i förhållande till storleken. Renult Kangoo Express är verkligen ingen racermaskin. Noll till hundra på sexton sekunder säger allt. Men där är dock tillräckligt med krut för att klara normal trafikrytm. Det är tydligt att Renult har valt mindre och miljövänligare motorer istället för många hästkrafter och man har lyckats med bränsleförbrukningen. En blandad förbrukning på 0,52 liter per mil är bra både för plånboken och miljön. Renult Kangoo Express går även att få med ett etanolalternativ. Testbilen har en femväxlad manuell växellåda som fungerar bra. Det är lätt att hitta de olika växlarna. Ett automatalternativ kommer att lanseras i december 2008.
Bilen agerar stabilt på vägen trots att skåpet utgör ett rejält vindfång. På grusväg blir bilen lite orolig när man kommer upp i högre hastigheter. Fjädersystemet fungerar tillfredställande men är inte extremt på något sätt.
Kangoo Express har en lastvolym på 3 kubikmeter och en maxlast på 650 kilo som kan lastas antingen från sidan eller bakifrån. Bakifrån kan man öppna båda dörrarna och man får då in föremål som har en bredd på cirka 1,22 meter vid golvet. Den maximala lastlängden är 1,47 meter och den maximala lasthöjden är 1,18 meter i skåpet. Man kan fälla passagerarsätet och därmed öka lastlängden med cirka en meter. Lastutrymmet är försett med ett flertal lastöglor i golvet och det finns även bra belysning där.
Man får dra 1050 kilo i släpvagnsvikt med bilen vilket är ganska mycket för en transportbil.
En irriterande sak med lastutrymmet är låsningen av dörrarna där. Man är tvungen att låsa upp lastutrymmet separat för att komma in i det. Öppnar man bilen så tycker man att lastutrymmet också skulle öppnas.

Renult Kangoo Express Grand Confort
Motor: 1,5 liters turbodiesel
Max effekt: 63 kW ( 85 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: 5 växlad manuell låda
Toppfart: 158 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 16 sekunder
Förbrukning: 0,52 liter per mil (enl. Renult) vid blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,35 meter
Markfrigång: 184 millimeter
Mått: längd 421,3 cm, bredd 213,3 cm, höjd 184,4 cm, hjulbas 269,7 cm
Vikt: tjänstevikt: 1358 kilo, totalvikt: 2077 kilo
Pris: 179 200 kronor

Plus:
Smidig multiratt
Mycket förvaringsfack
Priset

Minus:
Plåtfälgar
Ljudnivå i kupèn
Ingen girafflucka

Nya Renult Kangoo Express har en kort nos som ger föraren bra sikt men tyvärr är det inte särskilt snyggt.

Instrumentpanelen ger en fräsch känsla med närhet till alla knappar och reglage.

Lastutrymmet har en lastvolym på 3 kubikmeter och man får lasta 650 kilogram.

Med glasruta både i mellanvägen och bakdörren ger fri sikt med innerbackspegeln

Relaterade artiklar