ANNONS

Pigg SUV

Audi har kompletterat sin Q-serie med en lillebror i nya Q3. Bilen har ett sportigt och elegant utseende samtidigt som det är en liten pigg rackare.

Under november började Audi leverera sitt senaste familjetillskott. Nya Q3 får klassas som kompakt crossover och utgör den tredje modellen i deras Q-serie. Bilen har ett sportigt men ändå elegant utseende såväl in- som utvändigt.
När man ger sig ut på vägen får man skön känsla i bilen och den går tyst och fint. Testbilen som vi provkör har en tvåliters turbodiesel på 177 hästkrafter som svarar starkt på gaspedalen och en acceleration på noll till hundra kilometer i timmen på 8,2 sekunder bekräftar det. Bilen upplevs även stabil i kurvtagning och vid kraftiga undanmanövrar. Modellen vi kör är utrustad med quatro, Audis fyrhjulsdrivna alternativ, vilket givetvis påverkar positivt och ökar stabiliteten och greppet i vägbanan. Fyrhjulsdriften är även bra att ha nu när det är kallare väder och det till och med kan trilla ner lite snö och bli halt eller om man vill ut och köra på någon slirigare grusväg. Audi har dock minskat markfrigången från 200 millimeter på storebrorsan Q5 till 170 millimeter på nya Q3. Mestadels för att Q3 nog mest är tänkt som en stadssuv och ska hålla sig på asfalt så mycket som möjligt.
Testbilen har en sjustegs automatväxellåda som även kan styras med växlingspaddlar under ratten vilket förstärker den sportiga känslan i bilen.
Invändigt känns designen igen från tidigare Audi modeller, snyggt och stilrent med närhet till alla viktiga funktioner som mestadels sköts genom multiratten. Audi har även utvändigt lyckats med designen med stor runda former som ger bilen ett sportigt utseende och fina linjer.
Nya Q3 kommer att lanseras i fyra motoralternativ där alla har en tvåliters motor. Två av dem kommer att var dieselalternativ där det ena lanseras i ett senare skedde, och det andra är det som återfinns i testbilen och är på 177 hästkrafter. De två bensinalternativen är på 170 respektive 210 hästkrafter. Båda bensinalternativen och dieselalternativet på 177 hästkrafter är utrustade med permanent fyrhjulsdrift där den hydrauliska lamellkopplingen som omfördelar drivkraften mellan framaxel och bakaxel är den viktigaste detaljen.
Tittar vi bak i bilen konstaterar man snabbt att den stora skillnaden mellan Q3 och Q5 är just platsen i baksätet. En normalstor man får plats utan problem men om tre fullvuxna män ska sitta i baksätet samtidigt så blir det trångt. I baggaget är det ganska gott om plats för att vara en bil i denna klass. Det rymmer 460 liter med baksätet uppfällt och 1 365 liter med baksätena nerfällda. Det finns även en genomlastningslucka i baksätet för längre föremål.
Priset på nya Audi Q3 med dieselmotorn på 177 hästkrafter börjar på 343 500 kronor inklusive moms.

Plus:
Bakluckan öppnar sig så mycket att man går fritt under den
Läcker design
Smidig

Minus:
Pris
Trångt baksäte
Markfrigången

Fakta:
Audi Q3 TDI quatro

Motor: Fyrcylindrig tvåliters turbodiesel med direktinsprutning och start/stop system.
Max effekt: 130 kW (177 hk) vid 4 200 rpm
Max vridmoment: 380 Nm vid 1 750- 2 500 rpm
Transmission: Sjustegs automatväxellåda
Toppfart: 212 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,2 sekunder
Förbrukning: 0,59 liter per mil (enl. Audi) på blandad körning
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 5,9 meter
Markfrigång: 170 millimeter
Mått: längd 438,5 cm, bredd 183,1 cm, höjd 160,8 cm, hjulbas 206,3 cm
Vikt: tjänstevikt 1 660 kilo, totalvikt 2 185 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1390 kilo
Pris på testbilen: 465 800 kronor inklusive moms

Instrumentpanelen känns igen från tidigare Audimodeller, snygg och stilren.

Audi har kompletterat sin Q-serie med en lillebror. En liten pigg rackare.

Att det är en lillebror märks på baksätet som är ganska trångt men en fullvuxen man får dock plats där.

Lastutrymmet är ganska normalstort för storleken på bilen och inget att klaga över.

Relaterade artiklar