Populär bonnabil blir 50
Den 21 mars var det exakt 50 år sedan den första generationen Toyota Hilux rullade ut från fabriken i Japan. Nu har närmare 20 miljoner exemplar av den ikoniska pickupmodellen sålts världen över. Bara i Sverige såldes nästan 1 400 Hilux under 2017.
Pickupen är vanlig i lantbruket men finns i ännu större bestånd inom gruvindustrin. I Kiruna tycks Hilux dominera gatubilden och under jord – i gruvan – är det i princip bara Hilux som gäller.
Sedan starten 1968 har Hilux kommit upp i åtta generationer. Till Europa kom modellen redan 1969 och blev snabbt mycket populär. I fjol såldes drygt 41 000 Hilux här i Europa, vilket innebär att den har en marknadsandel på ungefär 25 procent. Många använder sin Toyota Hilux som ett pålitligt arbetsredskap i krävande miljöer medan andra ser den som en livsstilsbil eller en bekväm familjebil. Alldeles oavsett har den framför allt gjort sig känd som en oerhört robust och samtidigt mångsidig bil.
Förutom att vara en tillförlitlig och stryktålig bilmodell för många olika ändamål, har Hilux också använts i många betydligt mer extrema sammanhang. Bland annat har modellen använts både på Nordpolen och Sydpolen, körts till vulkanutbrott på Island och även tävlat framgångsrikt i Dakarrallyt.
Ett av de företag som kommit att lita fullt ut på modellen är gruvbolaget LKAB, som har närmare 400 Toyota Hilux i sin tjänst. Flertalet av dem körs till största delen under jord, för både transport av personal ut till arbetsplatserna och som arbetsredskap. Till dem kommer nästan lika många Hilux till, som används ovan jord av företag i anslutning till gruvnäringen.
Det är en oerhört tuff och påfrestande miljö för LKABs gruvbilar. Bara vägen från marken ner till huvudnivån 1 365 meter är 12 kilometer lång med en konstant lutning på 10 %. Totalt har Kirunagruvan omkring 40 mil transportvägar under marknivån, varav de flesta har karaktären av terrängkörning med både grova stenar och djupa vattensamlingar.
– 1 000 mil i gruvan motsvarar 3 000 mil i vanlig trafik. Därför både servas och säkerhetsbesiktigas alla bilar som går under jord med bara 16 veckors intervall. Ingen bil släpps ner i gruvan obesiktigad, säger Jan Fjällborg som är produktionschef på LKABs egen fordonsverkstad.
LKAB har fem egna mekaniker som alla är utbildade på Toyota-bilarna och som svarar för både service och reparationer. Även om Hilux-bilarna är mycket stryktåliga är det oundvikligt att servicedelar måste bytas. Framför allt är det bromsar, kopplingar och hjulupphängningar som tar stryk i den extrema miljön. Det kan också bli en hel del plåtskador när det är trångt och bergväggarna kommer allt för nära.
– När det gäller gruvbilar så köper vi nu bara in Toyota Hilux. De är driftsäkra och stryktåliga men också säkra och lätta att underhålla. Vi har provat med en del andra märken genom åren, men har blivit tvungna att plocka upp de flesta, eftersom de inte håller för påfrestningarna i underjordstrafiken, säger Jan Fjällborg.
LKABs Hilux-bilar är gruvutrustade redan vid leverans från återförsäljaren Lingmans Bil i Kiruna. Det innebär bland annat grovmönstrade All Terrain-däck, extraljus, blixtljus men även brandsläckare och annan säkerhetsutrustning som ska finnas som standard i alla gruvbilar. All eftermonterad elutrustning är också dubbelt skyddad mot mekaniska skador. Säkerhet har i alla avseenden en mycket hög prioritet i gruvan.