ANNONS

Populär pickup blir bättre

Toyotas ikoniska pickup-modell Hilux kommer nu i en helt ny generation som har högre komfort, är säkrare och mer avancerad, samtidigt som den legendariska framkom­ligheten och stryktåligheten har förbättrats ytterligare.

Toyota Hilux har sedan den första generationen lanserades för snart 50 år sedan befäst sin domine­rande ställning på den globala pickup-marknaden. Hittills har över 16 miljoner Hilux sålts världen över. 34 000 såldes i Europa förra året vilken motsvarar en marknadsandel på drygt 23 procent.

Exteriört har nya Hilux en robust men ändå elegant design. Den har Toyotas karaktäristiska formspråk med kraftfull stötfångare och markerade hjulhus, strålkastare som sveper upp på sidorna och integrerade skärmbreddare. Lastutrymmet är större, stryktåligare och mer praktiskt, och har en har maximal lastbredd på klassledande 1 645 mm.

Invändigt är Hilux elegant och välutrustad som en modern SUV-modell, men har ändå behållit den slitstyrka och funktionalitet som förknippas med ett arbetsfordon. Instrumenteringen domineras av ett multimediasystem med 7-tums pekskärm. Mellan hastighetsmätare och varvräknare finns dessutom en 4,2-tums färgskärm för olika typer av fordonsinformation. Ratten är nu ställbar i både höjd- och djupled. Ett nyckelfritt lås- och tändningssystem gör livet lättare, medan den inbyggda backkameran förenklar manövreringen i skymda lägen.

Nya Hilux finns i likhet med tidigare generation som tvåsitsig Single Cab, fyrsitsig Extra Cab samt bästsäljaren Double Cab med fem sittplatser. Med en längd på 5 335 mm, 1 855 mm bredd och 1 815 mm höjd är den 75 mm längre, 20 mm bredare och 45 mm lägre än den föregående generationen.

Motorn är en helt nyutvecklad 2,4-liters D-4D turbodiesel med stopp/start-system som levererar 150 hästkrafter vid 3 400 varv/min och ett vridmoment som ökats till 400 Nm mellan 1 600 och 2000 varv/min.

Fyrhjulsdriften kombineras med antingen en manuell eller automatväxellåda som båda är sexväxlade. Bränsleförbrukningen har sänkts med 9 procent och nya Hilux drar nu låga 7,1 liter/100 km med ett CO2-utsläpp på ca 187 g/km.

Det rambyggda chassit är 20 procent vridstyvare än i föregångaren och ger både bättre hanterbarhet, högre komfort, lägre ljudnivå och bättre krocksäkerhet. För framkomligheten svarar inkopplingsbar fyrhjulsdrift med låg- och högväxel samt diffbromsar fram och bak. Dragvikten är hela 3,2 ton.

Nya Hilux har en hög säkerhetsnivå i form av Toyota Safety Sense, med aktivt krockskydd, körfilsvarning, automatiskt helljus och vägskyltsigenkänning som standard.

Nya Hilux kommer till svenska återförsäljare i juni.lhtbbwlyhprm9zuk7y0y

Relaterade artiklar