ANNONS

Prisvärd och bekväm traktor

Prisvärd och bekväm traktor som har ett för den här storleksklassen stort utrustningsutbud.
Premium 1050 Mk2 är en av de Lamborghinimodeller som säljs i flest antal i Sverige. Det är ändå ingen storsäljare, men det skulle den mycket väl kunna vara.
Den traktorn NilehnTeknik provkör är förhållandevis välutrustad för den här storleksklassen. Med trestegad snabbväxel och kopplingsfri fram och back till vänster om ratten, tre dubbelverkade yttre hydrauluttag samt elhydraulik kostar traktorn inte mer än drygt 4 000 kronor per hästkraft. Den som nöjer sig med 20 mekaniska växlar, två hydrauluttag, lite mindre hjul och ett avgasrör som sticker upp genom motorhuven kommer undan med 3 466 kronor per hästkraft.
Det är mycket billigt och en utrustningsnivå som är nog så vanlig.
Man kan även vända på resonemanget utan att priset drar i väg. Som framgår av utrustningslistan här intill kan man förse traktorn med frontlyft och frontkraftuttag, hyttfjädring och luftkonditionering utan att det kostar skjortan.
Traktorer med luftkonditionering släpper ut den kylda luften genom uttag i taket. Även utan luftkonditionering har Premium 1050 en fläkt i taket och en i instrumentpanelen och det går att få ouppvärmd och uppvärmd luft i båda systemen. Man sitter bra i hytten som har stora rutor och bra sikt. Stolen är bekväm och golvet är rent från spakar och pedaler. Till vänster om föraren sitter handbroms och växelspaken för att välja ekonomivarv eller normalvarv på kraftuttaget. Alla andra reglage sitter i höger panel. Tryckknappar för att aktivera fyrhjulsdrift, differentialspärr och kraftuttag, reglage för elhydraulik och spakarna för yttre hydraulik i en prydlig rad.
Växelspakarna sitter framme till höger. En kort till hög, mellan, låg och kryp samt en lite längre för 1–5 samt tryckknappar för att stega upp och ner i den tre stegade snabbväxeln. På växelspakarna sitter även en tryckknapp för elmanövrering av kopplingen vilket tillsammans med den kopplingsfria fram/backspaken till vänster om ratten gör att man aldrig behöver trampa ner kopplingspedalen.
Fram/backspaken känns lite ovan i början. I stället för att dra spaken fram och tillbaka ska man vippa på den yttre delen av spaken samtidigt som en liten knapp hålls in på kortändan av spaken. Konstruktionen är till för att ingen ska råka köra iväg av misstag men personligen hade jag velat ha en annan lösning.
Instrumentpanelen är tydlig med analog varvräknare, tank- och tempmätare. Det finns ingen kördator eller hastighetsmätare men väl ett serviceinstrument som i form av en bild av en traktor visar vilka funktioner som är till och när det blir något fel.
Knappar för belysning, fläkt och varningsblinkers sitter i rader till höger och vänster på instrumentpanelen samt spakar för blinkers och ljusomkopplare samt vindrutetorkare på varsin sida om ratten. Blinkersspaken är inte bra. Det är svårt att finna mittläget när man svängt färdigt.
På höger sidostolpe sitter den elektroniska handgasen. Med den kan man som vanligt öka och minska motorvarvtalet men även programmera in ett högre och ett lägre varvtal som motorn direkt går till när man trycker på väljarknappen.
Längst bak till höger sitter ytterligare en strömbrytare för att hissa upp och ner trepunkten. Den ska användas vid tillkoppling samt att manövrera lyftdragkroken vilken har hydraulisk utlösning.
Lyftdragkroken försvinner under kraftuttagsskyddet, men syns genom perforeringen, i varje fall så länge kroken är gul.
Motorn har en förhållandevis tyst och mjuk gång och den visar sig vara ganska seg när jag belastar den. Oljestickan är lätt att komma åt och tar man av de båda sidoplåtarna blir även batteri, kylare, luft-, olje- och bränslefilter åtkomliga.
Lamborghini Premium 1050 finns inte med framaxelfjädring, men för 21 400 kronor får man nivåreglerande hyttfjädring och för 6 300 kronor luftfjädrad förarstol med multifunktionsreglering. Då åker man troligtvis plant även på besvärliga underlag.
Det finns sex modeller i Lamborghinis Premiumserie. De tre minsta har fyrcylindriga motorer på fyra liter och 1050 är störst av dem. De tre största har sexcylindriga sexlitersmotorer. Lamborghini har ingått i Samegruppen sedan 1972 och tillverkas i Treviglio i Italien.

Lamborghini Premium 1050 Mk2.
Motor: Fyrcylindrig Lamborghini på 76 kW (103 hk)
Transmission: 5 x 4 manuella växlar samt tre elektriska snabbväxlar och separat fram- och backspak ger 60 växlar i vardera riktningen.
Däck: 420/85R24 fram och 520/70R34 bak.
Bränsletank: 150 liter.
Lyftkapacitet: 4 700 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 370 kg (utan vikter).
Vändradie: 4,7 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (71 liter).
Pris: 418 200 kronor
Pris per hk: 4 060 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 9 300:-
Frontvikt 8 x 40 kg: 4 800:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: 3 000:-
Fjärde dubbelverkande hydrauluttag: 4 300:-
Passagerarsäte: 1 200:-
Frontlyft och frontkraftuttag: 25 100:-
Hyttfjädring: 10 000:-

Lamborghini Premium 1050 Mk2 är en bekväm allroundtraktor. Testtraktorn saknade luftkonditionering och hyttfjädring vilket troligtvis hade gjort provkörningen mycket komfortabel.

Man tankar vid vänster sida och båda dörrarna kan med fördel användas för att komma in och ut ur hytten.

Ratten är ställbar i höjd och teleskopled. Det är inga problem att finna en bekväm körställning där man når reglagen. Kunde växelspakarna skiftats mot korta spakar närmre föraren i högerpanelen hade det varit helt perfekt.

Bakrutan kan öppnas rakt bakåt. Jordbruksdrag och lyftdragkrok sitter i varsin ände på samma del och det är bara att lossa sprintarna, dra ut och vända när man skiftar. Den elektroniska trepunktslyften kan även regleras från bakskärmarna. Valet mellan 540 och 1 000 rpm på kraftuttaget sker även det från baksidan.

Den borde vara röd med en häst, men nej, när det gäller traktorer av märket Lamborghini är det silver som gäller och en tjur.

Relaterade artiklar