Prisvärd pickup
Fiat har släppt en rejäl pickup med stort flak och hög lastkapacitet till ett bra pris men med en motor som är i minsta laget.
WorkUp är namnet på Fiats senaste transportbil. Conpot tar den på en tur i ett Skåne där vintern börjar ge plats för våren och allt är vått och kladdigt. Jag ger mig ut till en rivningsplats där lastmaskiner och lastbilar har kört och grusvägen är helt uppkörd, men nya Fiat tar sig fram bättre än väntat trots att den endast är framhjulsdriven. Det som begränsar framfarten något är markfrigången under fjädringsfästena på bakaxeln, som inte är mer än cirka 13 centimeter. Motorn i bilen är en 1,3 liters turbodiesel med intercooler. Den levererar 90 hästkrafter och det är i minsta laget för en bil i denna storlek. Den får problem om man lastar på flaket med de tillåtna 925 kg. Skulle man sedan hänga ett släp efter går det ännu tyngre. Det finns ett större dieselalternativ att välja på. Det är en 1,6 liters motor och då får man femton hästkrafter mer. Väl på plats i kupén sitter man bra och har de flesta reglage inom räckhåll. Kupén är stor och rejäl med många små och stora förvaringsfack så som man vill ha i en modern arbetsbil då man tillbringar mycket tid där och måste kunna lösa olika arbetsuppgifter. Det finns även flera eluttag som man kan använda till diverse utrustning. Det får bara plats två personer i kupén, några av konkurrenterna har plats för tre personer vilket kan vara smidigt vid vissa tillfällen.
WorkUp har ett rejält flak på 4,2 kvadratmeter med 37 centimeters hängande lämmar. De går att fälla runtom så man kan flytta större föremål än vad flaket tillåter, om man så önskar. Man får lasta upp till 925 kg på flaket. Flakmåtten är 230 centimeter i längd och 181 centimeter i bredd, vilket ledigt ger plats till tre lastpallar. Det finns sex förankringsöglor i flaket och ytterligare två i framstammen om man skulle lasta föremål som behöver surras högre upp. Lasthöjden på flaket är 90 centimeter vilket är ganska mycket, men det finns utfällbara fotsteg på lämmarnas insida som man kan ta hjälp av. Över registreringsskylten finns ett stort fack för förvaring av diverse föremål som till exempel surrningsutrustning. Flaket kan givetvis utrustas med kåpa eller kapell beroende på hur bilen ska användas.
När man öppnar motorhuven så hittar man lätt de vanligaste servicepunkterna. Batteriet sitter lättåtkomligt för hjälpstart om det skulle behövas. Motorutrymmet är ganska rymligt och man skulle kunna ge sig på enklare reparationer själv.
Det finns inga olika utrustningsnivåer på WorkUp. Istället finns det olika komfortpaket som man kan bygga på bilen med och givetvis kan man göra enskilda tillval också.
Priset börjar på 160 600 kronor exklusive moms, då får man den lilla 1,3 liters motorn. Lägger man till 13 000 kronor så får man istället den på 1,6 liter och diesel. Väl investerade pengar om jag få välja.
Plus:
Stort flak med stor lastkapacitet
Många förvaringsfack
Priset
Minus:
Motorn i minsta laget
Inget reservhjul
Låg markfrigång
Fakta:
Fiat Doblo WorkUp L2 Elegant 1,3 Multijet
Motor: 1,3 liters turbodiesel med intercooler. 16 ventiler med fyra ventiler per cylinder.
Max effekt: 66 kW (90 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Femväxlad manuell växellåda
Toppfart: 141km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 16 sekunder
Förbrukning: 0,51 liter per mil (enl. Fiat) på blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 6,25 meter
Markfrigång: 150 millimeter
Mått: längd 496,5 cm, bredd 187,2 cm, höjd 204,9 cm, hjulbas 310,5 cm
Vikt: tjänstevikt 1505 kilo, totalvikt 2430 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 995 kilo
Pris på testbilen: 200 700 kronor exklusive moms