ANNONS

Prisvärd teleskoplastare för mindre behov

En begagnad teleskoplastare är en bra investering för den som inte har så mycket lastningsarbete att utföra, men som ändå behöver en maskin på plats.

Försäljningen av teleskoplastare har inte varit över sig i Sverige jämfört med många andra länder i Europa. Därmed är begagnatutbudet ganska begränsat, men det finns trots allt en del objekt. I detta nummer av Conpot har vi provkört en Matbro TS280 från 1997. Den har gått 7 300 timmar men är fortfarande i ett gott bruksskick.
Den är utrustad med lilla BM-fästet fram och har även ett par extra dubbelverkande uttag fram till.
Matbro TS280 är en intressant maskin av den anledningen att den har motorn centrummonterad längst bak, till skillnad från de flesta andra teleskoplastare som har motorn på höger sida.
Samma konstruktion hade John Deere på sina teleskoplastare och det är ingen slump.
Matbro startades i Storbritannien av två bröder efter andra världskriget. Redan år 1949 konstruerade de en gaffeltruck som var terränggående och i mitten på sjuttiotalet kom den första teleskoplastaren. Företaget hade ingenjörer som kom från Ford och Perkins så det är naturligt att Matbro har Perkinsmotorer.
I slutet av nittiotalet kom företaget på obestånd och köptes av John Deere. Dessa sålde tillverkningsrättigheterna av Matbro industrimaskiner till amerikanska Terex medan John Deere började tillverka lantbruksversionerna i sin tröskfabrik i tyska Sweibrücken. Därav likheten mellan nyare modeller av Matbro och John Deere teleskoplastare. I början av 2 000-talet upphörde emellertid även John Deere med tillverkning av dessa.
Att ha motorn bak har två fördelar. Den är åtkomlig från båda sidor och det kommer inte lika mycket smuts i kylaren som när motor och kylare sitter vid sidan av maskinen i direkt anslutning bakom höger framhjul.
Nackdelen är att teleskoparmens infästning sitter längre fram på maskinen och därmed blir lyfthöjd och lyftkapacitet mindre.
Matbro TS280 är en smidig maskin som är kompakt byggd och som tar sig bra fram med fyrhjulsstyrningen.
Hytten har ett lågt in-/ut steg och är bekväm. Ljudet är inte så högt trots att maskinen har några år på nacken. Vi mäter 68 dBA på tomgång medan instrumentet pendlar mellan 70 och 72 dBA vid lastningsarbete.
I transport går TS280 i cirka 35 km/h och då är ljudnivån i hytten cirka 70 dBA.
Transmissionen består av en converter som manövreras fram, neutral och back med en spak till vänster om ratten samt av en fyrväxlad mekanisk låda. Denna växlas med en lång spak fram till höger i hytten. Man frikopplar med en knapp uppe på växelspaken och växling kan ske under gång.
I höger armstöd finns joystick för lastaren med knappar för teleskoputskjutet och tredjefunktionen. På testmaskinen är det kopplat till redskapslåsningen.
Maskinen har både en hydraulisk lyftdragkrok och ett enkelverkande hydrauluttag bak.
Matbro TS280 passar bäst till att lyfta och hantera gods. Med fyrhjulsstyrning och krabbstyrning tar man sig fram i trånga utrymmen och kommer rätt på plats. Det är en perfekt maskin för ett företag som då och då behöver lyfta högt, men inte så ofta att man kan investera i en ny maskin.
Däremot att lasta med skopa går sämre. Dragkraften och vikten är för liten så man tar sig dåligt in i en hög ballast och om man skulle göra det, är brytvinkeln för liten så skopan blir aldrig full.
Däremot är maskinen perfekt att skrapa snö med. Tack vara krabbstyrningen kan man köra rakt fram med maskinen snedställd. På så sätt blir skopan en snöplog och när man sen behöver lasta snö har man redan skopan på.

Teleskoplastare av den här modellen är inte anpassade för att lasta med skopa. Brytvinkeln är för liten så man får inte skopan full och maskinen har för liten vikt och dragkraft för att ta sig in i högen.

Matbro TS280 lyfter nästan sju meter högt och är en perfekt maskin för servicearbete.

Vändradien är helt suverän på Matbro TS280, endast 3,55 meter.

Krabbstyrningen är en finess när man ska komma till i trånga utrymmen.

Instrumenten är analoga och fram till höger ser vi växelspaken till den fyrväxlade mekaniska lådan. I spaken finns en frikopplingsknapp.

I höger armstöd finns en joystick med knappar för teleskoparmen och tredjefunktionen. I armstödet sitter även strömbrytare för lyftdragkroken och ett enkelverkande hydrauluttag bak.

Insteget är bra och man kan ha övre halvan av dörren öppen när man kör.

Motorn sitter centrummonterad längst bak. Det innebär att man kommer åt den från båda sidor när motorhuven fällts upp.

Lägsta punkten på Matbro TS280 är under fram- och bakaxeln, 58 centimeter. Lyftdragkroken sitter 50 centimeter upp.

På högersidan finns påfyllning för diesel och hydraulolja. Här sitter även ventilpaketet för hydrauliken.

MatbroTS280 årsmodell 1997
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,0 liter och 65 kW 89 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission:    Converter och fyra mekaniska grupper
Däck:    480/65R24 fram och 480/65R24 bak
Bränsletank:    150 liter
Lyftkapacitet:    3 000 kg
Lyfthöjd:     6 800 mm
Yttre hydraulik fram:    1 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak:     1 enkelverkande uttag
Vändradie:    3,55 m
Vikt:    9 420 kg
Serviceintervall:    motoroljebyte 250 timmar (7,4 liter), transmissionsoljebyte 1 000 timmar (43 liter), hydrauloljebyte 2 000 timmar (150 liter)
Begagnatpris:    195 0000 kronor

Faktaruta:
Prisexempel annonser begagnade Matbro TS280
Matbro TS280 årsmodell 1997, 3 000 h, Pris: 183 000 kronor
Matbro TS280 årsmodell 1996, 4 865 h, Pris: 166 000 kronor
Matbro TS280 årsmodell 1980, 9 000 h, Pris: 138 000 kronor
Matbro TS280 årsmodell 1997, 3 000 h, Pris: 179 000 kronor

Plus

+Liten vändradie
+Enkel att köra
+Lättåtkomlig motor

Minus

-Liten dragkraft
-Dålig att lasta ballast med
-Mindre lyfthöjd med motorn bak

Relaterade artiklar