Ny rapport visar positiv utveckling för små- och medelstora företag i Sverige
Tillsammans med OECD och Världsbanken genomför Facebook undersökningen Future of Business. I undersökningen deltar fler än 200 000 ägare till företagssidor på Facebook, från 42 olika länder, genom att de svarar på frågor kring sitt företags välmående, sin framtidstro och användandet av digitala verktyg. För första gången redovisar rapporten siffror för den svenska marknaden.
Tidigare, har det endast varit möjligt för stora, internationella företag att kunna göra affärer på en global marknad. Idag har spelplanen utvidgats, och även små- och medelstora företag har möjlighet att etablera sig globalt, tack vare de digitala verktyg som finns tillgängliga för dem. I den senaste undersökningen har det undersökts vilken roll dessa digitala verktyg har haft för små- och medelstora företags möjligheter att arbeta internationellt, och följaktligen växa.
Under tidsperioden mars till maj 2017 har 49 081 små- och medelstora företag deltagit i det segment av undersökningen som lyfter dessa frågor.
– Att så många deltar ger oss en otroligt värdefull och solid insikt om hur små- och medelstora företag arbetar, och om behoven de har, säger Mårten Barkman, ansvarig för små- och medelstora företag på Facebook i Norden.
Rapporten avslöjar att små- och medelstora företag i Sverige, som exporterar tjänster eller produkter nyanställer mer ofta än företag som inte handlar internationellt. Nära hälften av de företag som tillfrågas säger att en betydande del av deras internationella försäljning är beroende av användandet av digitala verktyg.
Över hälften av deltagarna uppger att användandet av digitala verktyg vid försäljning internationellt har ökat deras omsättning.
– Det är glädjande att se att det går bra för företagen i Sverige, och att det finns en positiv framtidstro. Ryggraden i vår ekonomi är de små- och medelstora företagen, och om de mår bra, gör även Sverige det. Men vi vill också att fler företag ska inspireras och lära sig av alla goda exempel, därför arrangerar vi en inspirations- och kunskapsdag på temat, avslutar Mårten Barkman.
I går arrangerade Facebook-arrangemanget Boost you Business i Stockholm. Dit kom cirka 300 små- och medelstora företag för att inspireras och lära av andra entreprenörer, företag och myndigheter. På scen fanns flera företag som lyckats med sina digitala affärer, både inrikes och utrikes. De berättade sina historier och på plats fanns, förutom Mårten Barkman, även Tillväxtverkets chef för digitalisering, Lena Carlsson.
Data ur Future of Business
Undersökningen Future of Business lanserades i februari 2016 i 22 länder. Idag deltar 42 länder.
Idag har över 218 000 ägare till företagssidor på Facebook, från unga till etablerade företag, deltagit i den månatliga undersökningen. Det är en ökning på nära 60 % sedan januari 2017.
Undersökningen visar att små- och medelstora företag som handlar på en internationell marknad är mer självsäkra och det är mer troligt att de skapar nya jobb.
Bland exporterande små- och medelstora företag uppger 40 % av de svenska företagen i rapporten att mer än 75 % av deras internationella affärer förlitar sig på användandet av digitala verktyg.
54 % av de som exporterar i Sverige uppger att användandet av digitala verktyg har ökat deras omsättning.