ANNONS

Rätt däck på lastbilen

Goodyear varnar åkerier och bussföretag om farorna med att inte använda rätt däck i vinter. I likhet med dåliga väderförhållanden, kan olika europeiska regler för vinterdäck stoppa fordon eller straffa förare som inte följer lagen. Även definitionen av vinterdäck kan variera inom Europa.

”Alla åkerier känner till de problem som ett plötsligt snöfall kan medföra och generellt sett utrustar de sina fordon enligt kraven”, säger Benjamin Willot, marknadsföringsdirektör hos Goodyear Europa, Mellanöstern och Afrika för kommersiella däck. “Men ett växande antal europeiska länder kräver att nyttofordon ska använda vinterdäck, inte endast när omständigheterna kräver det utan även under fastställda perioder. En stor utmaning för åkerierna är EU:s bristande harmonisering inom lagstiftningen avseende vinterdäck på nyttofordon. Ett brott mot reglerna kan medföra böter eller att fordonet inte får tillstånd att köra vidare.”

Definitionen avseende vinterdäck för nyttofordon håller på att utarbetas i Europa. M+S (även MS, M&S, M-S)-märkning, som står för ”lera (mud) och snö”, har traditionellt legat som grund för nationella regler om vinterdäck. Men i slutet av 2012 införde EU ytterligare en ny symbol för lastbilsvinterdäck: märkningen 3-Peak-Mountain-Snow-Flake (3PMSF). Den nya symbolen får endast användas legalt om däcket uppnår en lägsta prestandatröskel på snö. Däck för nyttofordon som genomgått detta standardiserade test och bär 3PMSF-märkningenär officiellt ”snödäck för användning i svåra snöförhållanden”. 3PMSF-symbolen utesluter dock inte att M+S används och ersätter det inte inom lagstiftningen för lastbilsvinterdäck i Europa. Båda märkningarna är alltjämt giltiga och de exakta kraven på vinterdäck återfinns i de respektive nationella förordningarna.

I Europa har några länder redan antagit eller ändrat lagarna om vinterdäck, med hänvisning till 3PMSF-märkta däck för nyttofordon, samtidigt som de för närvarande fortfarande godkänner alla M+S-märkta däck med eller utan 3PMSF. De länder som godkänner den nya märkningen är Norge, Sverige, Turkiet och Ryssland, medan Österrike, Tyskland, Kroatien och Italien fortfarande endast åberopar M+S-märkningen i sina nationella lagar om vinterdäck. Några europeiska länder saknar bestämmelser angående lastbilsvinterdäck som Belgien, Danmark, Estland, Finland, Ungern, Irland, Lettland, Litauen, Storbritannien och Polen.

Generellt godkänns M+S-symbolen fortfarande för att definiera vinterdäck för nyttofordon i europeiska länder, men därutöver finns ofta andra krav, såsom minsta mönsterdjup för vinterperioden.

Goodyear Dunlop har analyserat 28 europeiska länder som har lagstadgat om vinterdäck för nyttofordon. Några har lokala bestämmelser, några kräver vinterdäck under vissa omständigheter på alla vägar och andra har obligatoriska krav under en bestämd period, oberoende av de yttre förhållandena. Åkeriföretagen bör studera förordningarna för varje land där de är verksamma.

Alla kommersiella vinterdäck är inte identiska

M+S innebär att ett däck har bättre väggrepp på snö än ett vanligt däck. Beteckningen har inget samband med ett standardiserat test. Å andra sidan måste 3PMSF-däcken genomgå ett strängt ISO-test, som fastställdes 2012 av EU. Här jämförs väggreppet hos ett referensdäck med det hos ett testdäck på en väg med hårdpackat snötäcke. För att godkännas måste ett däck vara minst 25 % bättre än referensdäcket. Baserat på detta krav på snöprestanda, är lastbilsdäck med 3PMSF-symbolen ett bättre val för stränga vinterförhållanden än däck med endast beteckningen M+S.

Dedikerade vinterdäck för nyttofordon

Varken M+S- eller 3PMSF-symbolen berättar hela historien. Dessa symboler anger bättre vinterprestanda än för ett normalt däck, men det finns även speciella vinterdäck på marknaden. Dessa dedikerade lastbilsvinterdäck, som försetts med bägge markeringar, har utvecklats särskilt för stränga vinterförhållanden. I år har Goodyear introducerat en alldeles ny generation av dedikerade lastbilsvinterdäck. ULTRA GRIP MAX-sortimentet utvecklades speciellt med vinterförhållanden i åtanke. Det erbjuder betydligt högre nivåer av väggrepp och dragkraft i snö än andra Goodyear M+S-däck, eller till och med 3PMSF-märkta däck, och garanterar att lastbilsflottorna kan fortsätta rulla även vid vinterförhållanden.

”Vårt nya ULTRA GRIP MAX-sortiment utgörs av dedikerade lastbilsvinterdäck som erbjuder exakt det som åkeriföretagen förväntar sig av sina lastbilsvinterdäck: effektiv dragkraft och väggrepp under stränga vinterförhållanden. Alla medlemmar av denna nya generation av lastbilsvinterdäck har 3PMSF och M+S-märkningar, men deras snöprestanda överskrider också de officiella kraven. ULTRA GRIP MAX D uppfyller även kraven för den europeiska märkningen för lastbilsvinterdäck vid 50 % slitage(1). Det nya ULTRA GRIP MAX-sortimentet från Goodyear uppvisar tveklöst bästa vinter- och snöprestanda inom företagets omfattande utbud av lastbilsdäck,” säger Benjamin Willot, marknadsföringsdirektör hos Goodyear Europa, Mellanöstern och Afrika för kommersiella däck.

Det nya Goodyear ULTRA GRIP MAX-sortimentet innehåller ULTRA GRIP MAX S styrdäck, ULTRA GRIP MAX D drivdäck och ULTRA GRIP MAX T trailerdäck. De är dedikerade vinterdäck för lastbilar och bär 3PMSF- och M+S-symbolerna. Även när däcken är slitna till 50 % (2) uppfyller de kraven för 3PMSF-märkningen. Hemligheten bakom dessa enastående prestanda är IntelliMax klackteknik och IntelliMax kantteknik. Dessa bidrar till ett förbättrat grepp under däckets hela livslängd.

ULTRA GRIP MAX S styrdäck har 5 % bättre väggrepp på snö och samma miltalsprestanda som sin föregångare, Goodyear ULTRA GRIP WTS. Det ger dessutom 30 % bättre grepp än föregångaren vid 50 % (3) slitage . Väggreppet på snö för ULTRA GRIP MAX D drivdäck är 40 % bättre vid 50 % nötning av slitbanan än den föregående ULTRA GRIP WTD.

ULTRA GRIP MAX T trailerdäck har utvecklats för att hantera tuffa vinterförhållanden och bär såväl 3PMSF-märkningen som M+S-symbolerna.

För långfärdsbussar, framför allt de som kör i Alperna under vintersportsäsongen, erbjuder Goodyear drivdäcket UltraGrip Coach. Det har utformats speciellt för moderna långfärdsbussar och även märkts med både M+S och 3PMSF.

(1) Interna tester som utförts av Goodyear GIC*L mellan oktober 2013 och juli 2014.

(2) Jämförelsetester som utförts mellan oktober 2013 och juli 2014 av Goodyear GIC*L på dimensionen 315/80R22.5 visar att Goodyears nya ULTRA GRIP MAX S-däck ger upp till 30 % bättre väggrepp på snö jämfört med Goodyear ULTRA GRIP WTS. Faktiska resultat kan variera beroende på, men inte begränsat till, väg- och väderförhållanden, däckstorlek, lufttryck och fordonsunderhåll.

(3) Jämförelsetester som utförts av Goodyear GIC*L mellan oktober 2013 och juli 2014 på dimensionen 315/80R22.5 visar att: Goodyears nya ULTRA GRIP MAX D-däck ger upp till 40 % bättre väggrepp på snö jämfört med Goodyear ULTRA GRIP WTD. Faktiska resultat kan variera beroende på, men inte begränsat till, väg- och väderförhållanden, däckstorlek, lufttryck och fordonsunderhåll.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 66 000 anställda och tillverkning på mer än 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns fler än 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.ysreamjz2hfuwxvzbwej

Relaterade artiklar