Säljstart för nya Volkswagen Tiguan
Volkswagen i Sverige öppnar nu orderboken för helt nya Tiguan. Andra generationen av den populära SUV:en lanseras i vår, men går att beställa från och med den 1 februari.
Efter fler än 2,64 miljoner sålda bilar av den första generationen är det nu dags för nya Tiguan. I det här fallet innebär ”ny” fullständigt ny – andra generationen av Tiguan är den första SUV:en från Volkswagen-koncernen som baseras på den modulära MQB-plattformen.
Nya Tiguan lanseras på den svenska marknaden i vår, men är redan nu prissatt och beställningsbar hos Volkswagens återförsäljare. Den går nu också att bygga i konfiguratorn på www.volkswagen.se.
Nya generationen av Tiguan är efterlängtad av många och vi är glada att redan nu kunna öppna orderboken. Denna bilklass visar på snabb tillväxt, inte minst här i Sverige, så vi ser verkligen fram emot lanseringen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Nya Tiguan har tre utrustningsnivåer: ”Tiguan”, ”GT” och ”GTS”. Från start erbjuds tre motoralternativ, en bensinare (TSI) och två dieslar (TDI). Rekommenderade cirkapriser:
Tiguan 2,0 TSI 180, 7-växlad DSG: från 304 400 kr
Tiguan 2,0 TDI 150, 6-växlad manuell: från 304 900 kr
Tiguan 2,0 TDI 190 GT, 7-växlad DSG: från 332 200 kr
I samband med modellårsskiftet i vår släpps en manuell version av TSI 180 och ytterligare två motoralternativ:
Tiguan 2,0 TSI 180, 6-växlad manuell: från 289 900 kronor
Tiguan 2,0 TSI 220 GT, 7-växlad DSG: från 345 900 kronor
Tiguan 2,0 TDI 240 GTS, 7-växlad DSG: från 379 900 kronor
Samtliga versioner på den svenska marknaden är standardutrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION Active Control. Volkswagens populära designpaket R-Line (tillval) erbjuds från start. Till utrustningsnivån ”Tiguan” erbjuds R-Line Exteriör medan både R-Line Exteriör och R-Line Interiör erbjuds till ”GT”-versionerna. För ”GTS”-versionen kommer R-Line Exteriör att vara standard och R-Line Interiör tillval.
Nya Tiguan kan också beställas med ett offroadpaket som ger en offroadanpassad front som klarar en större frigångsvinkel. Offroadpaketet erbjuds till samtliga motoralternativ, men inte i kombination med R-Line.
Startskott för SUV-offensiv
Den första generationen av Tiguan lanserades i slutet av 2007. Sedan dess har modellen attraherat miljontals bilförare och deras familjer som en rymlig och flexibel partner, både i yrkeslivet och på fritiden. Fram till idag har Volkswagen byggt mer än 2,64 miljoner Tiguan. I Sverige har det hittills sålts cirka 21 900 exemplar.
Nya Tiguan blir startskottet för Volkswagens SUV-offensiv. Under kommande år kommer märket att lansera flera innovativa SUV:ar som är skräddarsydda för specifika marknader och olika segment över hela världen. Nya Tiguan har redan från början utvecklats för två olika hjulbaser. Den långa Tiguan-versionen introduceras på specifika marknader under våren 2017. Den kommer även att lanseras i Sverige, men tidpunkten är ännu inte fastställd. Längre fram kommer dessutom en laddhybridversion att erbjudas.
Nya Tiguan – en bil för alla ändamål
MQB-plattformen förbättrar alla aspekter av Tiguan. Karossproportionerna för den nya generationen är tydligt sportiga, designen utstrålar karisma och bilens vikt har reducerats med mer än 50 kg. Motorerna har blivit kraftfullare, men är ändå betydligt bränsleeffektivare jämfört med den föregående modellens Euro 5-motorer.
Dimensionerna och proportionerna skiljer sig från förra generationen – nya Tiguan är längre, bredare och lägre. Längden har utökats med 60 mm till 4 486 mm medan hjulbasen har förlängts med 77 mm till 2 681 mm. Nya Tiguan är 1 839 mm bred (+30 mm) och 1 632 mm hög (-33 mm). Detta har resulterat i större innerutrymmen med mer plats för passagerare, större lastkapacitet och lägre lasttröskel. När nya Tiguan lastas upp till baksäteskanten ryms 615 liter, när baksätets rygg fälls ner ryms det 1 655 liter, vilket är en ökning med 145 liter.
Precisionen och logiken i bilens linjer kombinerat med den tydliga och dominanta karaktären har gett Tiguan en visuell profil som tydligt skiljer ut den från konkurrenterna.
Fyrhjulsdriften 4MOTION Active Control baseras på 5:e generationens Haldex-koppling och aktiveras innan något hjulspinn uppträder. Skulle det finnas risk för att tappa greppet kopplas bakaxeln in på bråkdelar av en sekund. Det nya 4MOTION-systemet med Active Control gör det enklare att anpassa fyrhjulsdriften efter rådande körförhållanden, vilket gör körningen ännu säkrare. Via ett vred på mittkonsolen kan föraren välja någon av de fyra inställningarna ”Onroad”, ”Snow”, ”Offroad” med automatiska inställningar eller ”Offroad Individual” med individuella inställningar. Tack vare det innovativa drivsystemet klarar Tiguan ända upp till 2 500 kg släpvagnsvikt.
Infotainmentsystemen till nya Tiguan är uppdaterade. En nyhet är att det standardmonterade systemet Composition Media har en 8 tum stor display. App-Connect (standard) gör så att infotainmentsystemet kan sammankopplas med smartphones från Apple och med Androidsystem. Dessutom kan surfplattor anslutas via appen Media Control och bli en del av bilens underhållningssystem. Onlinetjänster bidrar till nya lösningar inom service (däribland automatisk uppringning vid olyckor), webbaserad trafik- och parkeringsinformation samt fordonsstatus.
Den fullt digitala instrumenteringen ”Active Info Display” och ”Head-Up Display”, som projicerar viktig information i förarens synfält, är exempel på nya tillval.
Säkerhet på högsta nivå
Nya Tiguan är utrustad med de senaste och mest innovativa förarassistanssystemen för att ge maximal säkerhet. Bland standardutrustningen finns systemet Front Assist (omgivningsövervakning) inklusive City Emergency Brake (autobroms) och nyheten Pedestrian Monitoring. Om det radarbaserade systemet upptäcker att en person går ut i vägbanan varnas föraren. I det andra steget bromsar systemet bilen. Vid en eventuell kollision med en fotgängare eller cyklist höjs motorhuven upp med hjälp av pyroteknisk mekanik. På så sätt ökas avståndet från den hårda motorn vilket reducerar risken för allvarliga huvudskador.
Nya Tiguan har som standard även Lane Assist (filhållningsassistent). Detta är ett kamerabaserat assistanssystem som varnar för och automatiskt motstyr om föraren lämnar körfältet utan att slå på körriktningsvisaren och på så sätt inleder ett oavsiktligt körfältsbyte. Andra exempel på standardutrustning är trötthetsvarnaren, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash, den automatiska multikollisionsbromsen och den automatiska helljusregleringen Light Assist. Ett nytt tillval för nya Tiguan är Trailer Assist som gör det enklare än någonsin att backa med släp.
En annan nyhet som kommer att erbjudas från och med modellårsskiftet är den utfällbara dragkroken med viktindikering (tillval) där kultryck och dragvikt för släpvagnar registreras med hjälp av två sensorer som är integrerade i dragkrokshalsen. Den aktuella vikten visas på bilens färddator.
Tiguan som laddhybrid
Nya Tiguan kommer längre fram att erbjudas som laddhybrid. På IAA i Frankfurt i september visades konceptbilen Tiguan GTE som i läget ”E-Mode” kan köras upp till 50 km på ren eldrift. Enligt körcykeln NEDC ligger förbrukningen vid blandad körning endast på 1,9 l/100 km, vilket motsvarar ett utsläpp på 42 g CO2/km. Det laddningsbara litiumjonbatteriet har en kapacitet på 13,0 kWh. Den utsläppsfria körningen kan förlängas genom en solcellsmodul som är integrerad i taket, vilket är en världsnyhet.
Konceptbilen är framhjulsdriven och drivs av en bensinmotor (1,4 TSI) och en elektrisk motor. Växellådan är en 6-växlad DSG. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten på 218 hk.
På Detroitsalongen i januari presenterade Volkswagen ännu en konceptbil baserad på nya Tiguan: ”Tiguan GTE Active Concept” med laddhybriddrift och elektrisk fyrhjulsdrift. Bilen drivs av en bensinmotor på 150 hk och två elmotorer på 54 hk (fram) respektive 115 hk (bak). Fyrhjulsdriftslösningen gör det möjligt att köra med fyrhjulsdrift oberoende av batteriets laddningsnivå. I elläget har konceptbilen en räckvidd på upp till 32 km.