Säljstart för nya Volkswagen Sharan
Nu är det premiär för en omfattande teknisk uppdatering av Volkswagen Sharan – en sjusitsig modell som sedan lanseringen för tjugo år sedan har sålts i över 800 000 exemplar. Bland nyheterna finns nya motorer, nya förarassistanssystem och nya infotainmentsystem. Bilen är nu beställningsbar och har svensk premiär hos Volkswagens återförsäljare vecka 34.
10 viktiga fakta om uppdaterade Sharan:
Uppdaterat motorutbud.
TSI- och TDI-motorerna uppfyller kraven i utsläppsnormen Euro 6 och är upp till 14 procent snålare med bränslet.
Den adaptiva farthållaren ”ACC” med närområdesövervakningen ”Front Assist” inklusive autobromsen ”City Emergency Brake” erbjuds för första gången till Sharan och är standard till GT-versionerna. För övriga versioner blir detta system tillgängligt längre fram, och då som standard.
”Blind Spot-sensor” med ”Rear Traffic Alert”, som varnar vid backning från parkeringsruta, höjer den aktiva säkerheten avsevärt.
Multikollisionsbroms är standard, precis som Auto Hold-funktionen i den elektriska parkeringsbromsen.
Nytt utbud av infotainmentutrustning – nu med App-Connect som svensk standard. Inom App-Connect ingår Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink som ger helt nya uppkopplingsmöjligheter.
Nya LED-baklyktor och nya lättmetallfälgar.
Förfinad interiör med nya dekorlister och klädsel samt uppdaterad instrumentering.
Den svenska premiären sker vecka 34.
Rekommenderat cirkapris: från 313 500 kronor.
Tack vare sin mångsidighet har nuvarande generation av Sharan sålts i mer än 200 000 exemplar. Denna tredje generation lanserades år 2010. Totalt har fler än 800 000 kunder valt denna sjusitsiga modell sedan första generationen av Sharan lanserades 1995, alltså för tjugo år sedan. Under 2014 var Sharan klassledare (B-MPV) på den svenska marknaden med en marknadsandel på över 40 procent. Hittills har cirka 15 000 exemplar sålts i Sverige. Nu är det dags för en uppdaterad version som har svensk premiär vecka 34.
Många komfort- och assistanssystem är nya ombord på uppdaterade Sharan, och i vissa fall unika för segmentet. Dessutom bjuder Volkswagen på ett helt nytt utbud av infotainmentsystem till Sharan. Alla ger tillgång till nya uppkopplingsmöjligheter, nu för första gången med App-Connect som svensk standard. App-Connect är Volkswagens samlingsnamn för smartphone-gränssnitten Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink.
Uppdaterade är också de lika kraftfulla som effektiva bensin- (TSI) och dieselmotorerna (TDI) som alla uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Bränsleförbrukningen för de turboladdade och direktinsprutade motorerna har sänkts med upp till 14 procent.
Motoralternativ på den svenska marknaden
De båda TSI-motorerna levererar 150 hk respektive 220 hk. För den starkare av bensinmotorerna betyder detta en effektökning med 20 hk jämfört med föregångaren. TSI-motorn med 220 hk har DSG-växellåda med dubbla kopplingar som standard.
På den svenska marknaden erbjuds två TDI-motorer. De utvecklar 150 hk (plus 10 hk) respektive 184 hk (plus 7 hk). Båda kan kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda som på ett bränslebesparande sätt gör det möjligt att glida fram på frirullning genom att motorn kopplas bort från drivlinan när man släpper upp gaspedalen. TDI-motorn på 150 hk kan precis som tidigare fås med fyrhjulsdriften 4MOTION i kombination med manuell växellåda. Pristillägget för 4MOTION är 6 900 kronor.
Rekommenderade cirkapriser, bensinmotorer:
TSI 150: från 313 500 kr (DSG +19 900 kr)
TSI 220 DSG GT: från 399 500 kr
Rekommenderade cirkapriser, dieselmotorer:
TDI 150: från 333 700 kr (DSG +19 900 kr)
TDI 150 4MOTION: från 340 600 kr (kan ej kombineras med DSG)
TDI 184 DSG GT: från 409 500 kr
Rik standardutrustning
Sharan är rikt utrustad från start med bland annat 16-tums lättmetallfälgar ”Memphis”, kromlister runt sidofönstren, takreling i silver, tygklädsel ”Bridge”( i svart eller grått) samt komfortsportsäten och dekorinlägg i ”Triangel-titan”. Förarsätet kan också justeras elektriskt vad gäller ryggstödet och har ett svankstöd justerbart i fyra lägen. Dessutom finns fickor och fällbara bord på baksidan av de båda framsätena. För lastning av långa föremål kan även det främre passagerarsätets ryggstöd fällas ner. Även passagerarsätet är höjdjusterbart och försett med svankstöd.
Sharan är sjusitsig som standard och försedd med både en 3-zons klimatanläggning, radio Composition Media med åtta högtalare, App-Connect som kan spegla mobiltelefonappar på radiodisplayen, Bluetooth handsfree, multifunktionsratt i läder ger en hög komfortnivå- och sju krockkuddar inklusive en knäkrockkudde på förarsidan, och bältesindikering i färddatorn som visar föraren vilka som färdas obältade i baksätet.
Körstabilitetsprogrammet ESP är också standard inklusive bromsassistent och släpvagns-ESP, däcktryckskontroll, automatisk aktivering av varningsblinkers vid en plötslig, hård inbromsning och elektriska barnlås för bakdörrarna och bakrutor samt inte minst elektrisk parkeringsbroms med Auto-Hold-funktion och multikollisionsbroms för att förebygga skador vid en eventuell kollision sätter även säkerheten på en hög nivå. Framför de båda yttre stolarna i andra raden finns det ytterligare förvaringsfack integrerat i golvet. Förutom allt detta finns på den funktionella sidan också detaljer som automatiskt avbländande backspegel, regnsensor och ljussensor inklusive ”Coming” och ”Leaving home”-funktion), och farthållare.
Toppversionen GT är utöver detta utrustad med bland annat DSG-växellåda, adaptiv farthållare (ACC) inklusive Front Assist och autobromsen City Emergency Brake, 17-tums lättmetallfälgar ”Sydney”, dimstrålkastare och mörktonade rutor från B-stolpen, säten i läder/Alcantara, dekorpaneler i borstad aluminium, golvbelysning fram och i andra stolsraden samt sportchassi.
Uppdaterade Sharan går att bygga i bilkonfiguratorn ”Bygg din bil” på www.vw.se, där alla priser på motoralternativ, paket och tillval finns.
Nya förarassistanssystem
Med de nya förarassistanssystemen sätter Sharan en ny standard i klassen. Till standardutrustningen ombord hör en multikollisionsbroms som bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa – det förhindrar då att fler bilar sammanstöter och minskar effekten av den pågående krocken.
För första gången kan man nu också få Sharan med den adaptiva farthållaren ”ACC” som känner av och anpassar avståndet till bilen framför under färden. Föraren kan enkelt ställa in önskad hastighet och önskat avstånd. I detta system ingår också närområdesövervakningssystemet ”Front Assist”, som varnar föraren om avståndet till framförvarande bil skulle bli för kort och då automatiskt gripa in genom att bromsa ned bilen, och ”City Emergency Brake”, som i stadstrafik (i hastigheter under 30 km/h) kan bromsa ned bilen till stillastående om det finns risk för en kollision. På den svenska marknaden är ACC med Front Assist inklusive City Emergency Brake standard till GT-versionerna, medan systemet kommer att bli tillgängligt för övriga versioner längre fram – och då som standard.
Den elektriska parkeringsbromsen har nu som standard kompletterats med en Auto Hold-funktion som förhindrar att bilen börjar rulla iväg när man står stilla eller ska köra iväg.
Till de nya tillvalen hör den 3:e generationen av parkeringsassistenten ”Park Assist” (som hjälper till att manövrera in bilen i parkeringsluckor, och ut igen) och ”Blind Spot Sensor” (varnar föraren om det finns andra fordon i den döda vinkeln då man ska byta körfält) som även innehåller ”Rear Traffic Alert” (ett system som varnar för korsande trafik när man backar ut från en parkeringsplats). På modeller som också är utrustade med spårhållningsassistenten Lane Assist, är denna kopplad till Blind Spot Sensor.
Flera innovativa och praktiska teknologier följer med från den förra modellen, till exempel den automatiska helljusregleringen ”Light Assist” och ”Dynamic Light Assist” (i kombination med xenon-strålkastare), backkameran ”Rear View” och vägmärkesidentifieringen ”Sign Assist”.
Förfinad exteriör och interiör
Exteriören på Sharan har förfinats med exempelvis nya LED-baklyktor, ett nytt fälgutbud med bland annat med de nya 16″-lättmetallfälgarna ”Jakarta” samt de två nya karossfärgerna ”Hudson Bay Blue Metallic” och ”Crimson Red Metallic”.
Interiört erbjuds de nya dekoralternativen ”Platinasilver”, ”Piano Black” och ”Mirror Oak” som gör instrumentpanelen och dörrarna ännu snyggare. Modifierade rattar och en massagefunktion för 12-vägs-sätet (tillval) optimerar ergonomin ombord. Dessutom finns tillvalet Vienna-läder vars rutprägling gör det extra exklusivt.
2:a generationens infotainmentmoduler
Utbudet av radio- och radionavigationssystem är helt nytt för Sharan – precis som i senaste generationerna av Golf och Passat, är det nu den andra generationens infotainmentmoduler (MIB) som används i Sharan. De pekskärmsenheter som står till buds för Sharan bjuder på nya uppkopplingsmöjligheter. Dessutom har dessa system högupplösta displayer och nya processorer som ger optimerad uppstart, snabb beräkning av färdvägen och optimal pekskärmsprestanda. Till Sharan kan man välja någon av 6,5″-radiosystemen ”Composition Media” eller ”Discover Media” (navigationssystem). Toppsystemet Discover Pro har en 8”-skärm och ger ännu större möjligheter.
Som en av de första bilarna från Volkswagen, kan Sharan utrustas med ”App-Connect” som är standard på den svenska marknaden. App-Connect integrerar smartphone-gränssnitten ”Apple CarPlay”, ”Android Auto”, ”MirrorLink”, där olika appar kan användas direkt från infotainmentsystemet. Volkswagen Media Control gör det möjligt att länka samman surfplattor med infotainmentsystemet.
Volkswagens onlinetjänster ”Guide & Inform” kan dessutom serva föraren med uppdaterade trafikmeddelanden, informera om lediga P-platser och tala om vilken mack i närheten som har det billigaste bränslet. Infotainmentsystemet ”Discover Media” kan dessutom anslutas till ”Media Control”. Med hjälp av denna mångsidiga app kan både de där fram och de i baksätet få trådlös tillgång till funktioner som exempelvis navigationen eller mediaspelaren via en surfplatta.
Flexibelt säteskoncept
Sharan, som i standardutförande är utrustad med två skjutdörrar bak, hör till de mest framgångsrika bilarna i MPV-segmentet. En av orsakerna bakom detta är att den är så flexibel och rymlig. På den svenska marknaden erbjuds två grundversioner för interiören – med 6 eller 7 säten. Lastvolymen i Sharan är upp till 2 430 liter och bilen har inte mindre än 33 förvaringsfack.
Tack vare säteskonceptet EasyFold erbjuds variationsmöjligheter med singelsätet i den 2:a och 3:e raden. Genom en användarvänlig mekanism kan sätet enkelt fällas ned i golvet. Baksätena i den 2:a sätesraden kan skjutas i längdled och ryggstöden vinklas 20 grader. Sharan kan utrustas med två bilbarnstolar och upp till nio krockkuddar.
Sharan är 4 854 mm lång, 1 713 mm hög (utan rails) och 1 904 mm bred (2 081 mm inklusive backspeglarna).