Servicemaskin som passar bra för små- och medelstora anläggningsjobb.
Paus TSL855 är en genomtänkt och användarvänlig hjullastare som är lätt att förstå sig på.
Innan man hoppar in i hytten måste man slå till huvudströmbrytaren. Den sitter under motorhuven bredvid batteriet. Under motorhuven finner man många servicepunkter lättåtkomligt och här finns även bränslepåfyllningen. Motorn sitter på tvären och kyls med luft och olja. Det är ovanligt i dag. De flesta fabrikat som tidigare hade luftkylda motorer har bytt till vattenkylning som en följd av gällande avgaskrav, men Paus TSL855 uppfyller emissionskrav steg IIIA med sin konstruktion. Till vänster om motorn sitter hydraulpumpen som är tillverkad av Parker.
Väl inne i hytten finner man en bekväm arbetsplats med mycket god sikt och bra reglageplacering. Fram, back och neutral väljs med en strömbrytare i joystick. Själv är jag van vid fram/back till vänster om ratten så i början blev det lite fel, men efter ett par minuter kommer man ihåg.
Men en strömbrytare i instrumentpanelen väljer man sköldpadda eller hare. I det första läget går den hydrostatiska transmissionen från 0–7 km/h och i det andra 0–20 km/h. Den som ska förflytta sig lite längre på väg bör investera i en transmission som gör 0–25 eller rent av 0–38 km/h i hög. Det finns som extrautrustning till Paus TSL855.
Joysticken har många funktioner. Upp ner och tilt är som vanligt men sen blir det lite special. Med två knappar i joysticken skjuter man ut samt drar in teleskoparmen och genom att vrida joysticken vrider man hela lastarfästet i en svängkrans. På så vis kan man få lastaren upp till 90° ut åt höger eller vänster. Vridkransen kan låsas med en sprint.
Givetvis finns det stor risk att överbelasta en maskin som kan hantera lastare och last på ett sådant vis men för att undvika att lastaren stjälper sitter det ett övervakningssystem som varnar föraren i god tid.
Maskinen är pigg och motorns effekt verkar räcka till. Vill man ändå ha mer kraft finns som tillval en motor som ger 74 kW (100 hk) vilket förutom att den gör maskinen starkare även gör den 75 000 kronor dyrare. Boggis provkörning visar dock att detta vanligtvis inte behövs.
Vi testar hjullastaren genom att lasta och lägga ut singel på en hårdjord yta och eftersom sikten är mycket bra och hydrauliken följsam blir resultatet perfekt samtidigt som det går snabbt. Med pallgafflar flyttar vi undan ett träd som fallit omkull i stormen och med teleskoparmen kan vi enkelt flytta det där det inte längre ligger i vägen. Maskinen är mycket smidig och tar sig fram där många andra får ge sig. Höjden till hyttaket är endast 2,72 meter och maskinens bredd endast 1,9 meter.
I högerpanelen finns en strömbrytare för att slå till oljeflödet till yttre hydraulik och med ett vred bredvid ställer man in flödet. På så vis kan man enkelt reglera hastigheten på exempelvis en sopborste eller liknande aktivt redskap.
Förarstolen har normala inställningsmöjligheter samt rullbälte och en finess vad gäller justeringar i hytten är att hela instrumentpanelen vrider sig med när man vinklar ratten. Det är bra.
I övrigt vad gäller servicen på Paus TSL855 kan nämnas att maskinen inte har mindre än 43 smörjnipplar, de flesta i lastaren. Ett centralsmörjningssytem kan vara en bra investering för att förlänga livet på Pausen.
Generalagent för Paus i Sverige är danska IH Maskiner. Försäljning sker dels genom återförsäljare, dels direkt genom IH Maskiner.
Paus TSL855.
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 3,1 liter och 50 kW (68 hk) effekt vid 2 300 rpm.
Transmission: hydrostat med två hastighetsområden
Däck: 405/70-20 fram och 405/70-20 bak
Bränsletank: 80 liter
Lyftkapacitet: 3 800 kg
Lyfthöjd: 4 797 mm
Max hydraulflöde: 76 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,25 m
Vikt: 6 900 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (2 x 5,5 + 1,5 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (65 liter)
Pris: 729 540 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 31 000
Luftfjädrad förarstol: nej
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: nej
Kombiskopa: 37 000
Pallgafflar: 17 650