Smidig mångsysslare
Massey Fergusons senaste mellanserie är en smidig mångsysslare med bra sikt och reglagen på rätt plats.
Massey Ferguson 4300-serien är en vidareutveckling av 4200-serien som lanserades 1997. De nya traktorerna byggs i Coventryfabriken precis som sina föregångare. När Agco presenterade MF 4300-serien i höstas berättade man att det framförallt var förarkomforten som prioriterats.
NilehnTeknik har provkört en 4355 och när det gäller sikt och komfort kan jag konstatera att man verkligen lyckats. Traktorn är låg, inte enbart över hyttaket vilket är bra vid körningar i stallar och mindre byggnader, även avståndet mellan marknivå och hyttgolv är kort. Det korta in steget och de breda dörrarna gör det snabbt och enkelt att hoppa in och ut ur traktorn. Det är viktigt på en traktor i den här storleken som kanske används vid utfodringsarbeten eller andra småsysslor på gården. Även höger dörren går att använda även om spaken till frontlastaren satt i vägen på min testtraktor. Trots att traktorn är lågbyggd är sikten bra på alla håll. Den kraftigt sluttande motorhuven i kombination med sidoplacerat avgasrör medför god sikt vid frontmonterade redskap eller frontlastare. När man tittar bak kan man konstatera att lyftdragkroken syns tydligt utan att man ens behöver öppna bakrutan. Traktorn har ställbar ratt, tydliga analoga instrument, kopplingsfri fram och back till vänster om ratten och alla andra reglage samlade i en konsol till höger om föraren. Växellådan är lite speciell men fungerar utmärkt när man vant sig. I växelspaken finns fyra mekaniska växellägen. Med samma spak manövreras även hög, mellan och låg genom att föra spaken fram eller bak i ett läge längst ut till höger. Detta sker när den fyrväxlade lådan är i neutral, men kan mycket väl ske under körning. Med en knapp på växelspaken manövreras snabbväxelns hög- och lågläge. Snabbväxel är extrautrustning och ger totalt 24 växlar i vardera riktning. Fick jag önska något vad gäller transmissionen hade jag bett om en frikopplingsknapp på växelspaken. Men det är inget måste, fotpedalen går lätt att trampa ner. En finness vad gäller frikopplingen är komfortregleringen, ett vred med vilket föraren ställer in hur snabb inkopplingen ska bli när pedalen släpps upp. Reglagen för yttre hydraulik sitter i en prydlig rad, som mest fyra spakar. När det gäller trepunktslyften finns det både mekaniskt eller elektroniskt alternativ.
Fläkten med friskluftutsläpp sitter i taket. När det gäller kalluften är det bra men det hade varit skönt att få varmluft även vid golvet. Det vet alla med kraftigt nerkylda gummistövlar som sätter sig stilla i en traktor. Drar man in mycket smuts med stövlarna är detta lätt att sopa ut igen. Golvet är plant och inredningen är i ljusgrått plastmaterial vilket är lätt att torka rent.
Massey Ferguson 4300-serien finns i sju storlekar från 39 kW (53 hk) till 85 kW (116 hk). De två minsta med trecylindriga motorer, fyra modeller med fyrcylindriga motorer och den största med en sexa. Serien var en av de tio finalisterna till årets traktor 2002. För de som har riktigt låga dörrar att köra in genom finns även utrustningen platt tak. Det ger en totalhöjd på 2,31 m för 4315 som är den minsta, till 2,45 m för 4345 som är den största med platt tak.
Teknisk data Massey Ferguson 4355:
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 74,5 kW (100 hk).
Transmission: Tolv mekaniska växlar och snabbväxel ger totalt 24 växlar i varje riktning med kopplingsfri fram och back.
Däck: 13.6R28 fram och 16.9R38 bak.
Bränsletank: 127 liter.
Lyftkapacitet: 4 000 kp.
Yttre hydraulik: två dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 759 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,3 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (6,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (50 liter).
Pris: 388 300 kronor
Pris per hk: 3 883 kronor
Vad kostar extra utrustningen.
Luftkonditionering: 15 800 kronor
10 st frontvikter á 45 kg: 6 800 kronor
Krypväxellåda: 29 700 kronor
Frontlyft och frontkraftuttag: 61 300 kronor
420/70R28 fram 520/70R38 bak 9 100 kronor
Ett dubbelverkande hydrauluttag 3 550 kronor
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std