ANNONS

Snålare än en hybrid

Noggranna jämförelsetester med konkurrenter har bekräftat feedback från kunder om att Volvo-grävaren EC220E har den bästa bränsleekonomin och förarkomforten i sin viktklass, till och med bättre än en konkurrerande hybrid.

Sedan lanseringen av Volvo EC220E i februari 2015 har Volvo Construction Equipment fått mycket positiva reaktioner från kunder på alla håll om grävarens låga bränsleförbrukning och dess bekväma hytt. Många kunder har till och med hävdat att det är den mest bränslesnåla och bekväma grävmaskinen i 20- till 25- tonsklassen som de någonsin arbetat med och att den är ett överlägset val, inte bara jämfört med äldre Volvo-modeller, utan även jämfört med liknande maskiner från andra tillverkare. Idag är EC220E en av Volvo CE:s bäst säljande bandgrävare i Västeuropa och Norden.
Jörgen Bäckström, ägare av byggfirman Jidab AB i Dalby nära Malmö köpte en Volvo EC220E för sex månader sedan som ersättning för sin gamla EC210B. Den modellen hade varit en pålitlig och tålig maskin, men den uppfyllde inte de nya utsläppskraven i steg IV. Flera av hans kollegor i byggbranschen använde redan den steg IV-anpassade maskinen Volvo EC250E, en snäppet större modell än EC220E och från dem hade han hört många lovord om maskinens bränsleförbrukning, exakta hydraulik och bekväma hytt. Dessa rekommendationer från hans vänner i branschen var en stark anledning till valet av EC220E.
Och han är glad att han följde deras råd. Hittills har Jörgen Bäckström rapporterat bränslebesparingar på 3 liter per timme jämfört med EC210B. Detta ger en besparing på cirka 5 000 liter per år, vilket ger en omedelbar positiv effekt på hans firmas resultat för att inte tala om miljöeffekterna. Dessutom uppskattar hans förare särskilt hur knapparna är integrerade i spakarna och kan programmeras enligt egna önskemål för att styra maskinfunktioner som Bluetooth-telefonsystemet, kamerorna utanpå maskinen, ljudsystemet, vindrutetorkarna och hydraulsystemets effektläge. Bäckström säger att denna detaljorientering gör stor skillnad för förarnas komfort och det förbättrar i sin tur deras produktivitet.
Med tanke på detta och många andra entusiastiska röster ordnade Volvo CE jämförelsetester av de fem viktigaste konkurrerande maskinerna i samma viktklass som Volvo EC220E, inklusive en välkänd hybrid, för att undersöka hur EC220E faktiskt står sig i konkurrensen. Testerna utfördes hos två separata kunder i Storbritannien och Norge av en erfaren förare som hade tagit sig tid att bekanta sig ordentligt med alla maskinerna, så att jämförelsen skulle bli rättvis.
Varje maskin fick lasta en lastbil med en blandning av sand och grus som används som en hård kärna vid vägbyggen och man mätte lasten i ton, cykeltiden i sekunder och bränsleförbrukningen i liter för sju lastcykler i både högt effektläge och normalläge. Mätningarna utfördes fem gånger över tio dagar för att fastställa ett genomsnittsvärde, och produktiviteten, ton per timme, samt bränsleekonomin, ton per liter, beräknades baserat på 60 minuters arbete.
Volvo EC220E hamnade överst i både produktivitet och bränsleekonomi och inte ens den konkurrerande elhybriden kunde slå den. Volvo EC220E uppnådde 15 procent större produktivitet och 22 procent bättre bränsleekonomi jämfört med konkurrentmaskinerna vid arbete i högt effektläge. I normalläge uppnådde Volvo EC220E en produktivitetsnivå som var 23 procent större än den sämsta konkurrenten och den var 19 procent mer effektiv. Volvo EC220E uppmätte även en 6 procent större lyftkapacitet än konkurrenterna och bedömdes ha de bästa och smidigaste reglagen för finplanering.
– Vi hade en känsla av att Volvo EC220E var en av, om inte den bästa i sin klass på grävarmarknaden just nu, och vi är mycket stolta att få se detta bekräftat i dessa konkurrenttester, säger Per-Erik Lindström, vice vd för Hub North inom Volvo CE:s försäljningsregion EMEA.
Dessa konkreta data ger bekräftelse för kunderna, både befintliga och nya, på att EC220E är ett lönsamt och miljömedvetet val.

Right-Rear view

Right-Rear view

Relaterade artiklar