ANNONS

Snygg och användarvänlig

Tyska BMW har introducerat en ny lillebror i deras X-serie. X1 är en liten snygg kompakt SUV med pigg dieselmotor men med litet bagage.
Under hösten har BMW X1 haft premiär runt om i Sverige. Det är en lite mindre modell än de andra X modellerna. Jämför man X1 med X3 så är den 12 centimeter kortare, 12 centimeter lägre och 80 kilo lättare i tjänstevikt.
Vid första ögonkastet så fastnar man för bilen design. En rak, rejäl front tillsammans med skarpa linjer längs med sidorna och en sluttande baklucka ger ett sportigt intryck. Även interiört är den snygg och användarvänlig med borstade aluminiumlister som bryter av instrumentpanelen.
När man tar plats bak ratten och ger sig iväg så fungerar körningen bra. Man har god sikt framåt och åt sidorna. Lite sämre snett bakåt tack vare stor stolpar men med rejäla backspeglar underlättar vid backning. Modellen är fyrhjulsdriven med elektriskt system som fördelar kraften och alltid ser till att man har bra grepp. När lantbruk fick bilen så var marken snöbelagd och det gav oss möjligheter att prova fyrhjulsdriften under dessa förhållanden. Jag gav mig ut på en tom parkering och testade bilen, och gjorde allt för att få bilen all kasta men jag lyckades inte direkt. Att den spinner lite är en sak då asfalten var isbelagt men man tappade aldrig kontrollen på bilen. Fjädringen är mjuk och fin även om man kommer ut på en grusväg som är mer ojämn. Den långa hjulbasen på 276 centimeter ger bilen stabilitet när man kör.
Invändigt så känner man igen den tyska designen. Snygg och användarvänlig är en sammanfattning som passar bra. Man har som förare bra översikt över alla knappar och reglage. Med multiratten som är extrautrustning styr man radion och med en liten spak under ratten aktiverar man farthållaren som har bromsfunktion vilket är väldigt smidigt när man kör sträckor där hastigheten ändras ofta. Farthållaren är även den extrautrustning. Färddatorn ändrar man genom en knapp ytterst på blinkerspaken. Mellan framsätena finns en fast dryckeshållare och en infästning för att sätta ditt ytterligare en om man vill. Flaskhållare finns i dörrarna och även ett förvaringsfack med en spännrem så inte sakerna man har där rör på sig.
I baksätet sitter man trängre än i framsätena. Här märks det att bilen har blivit mindre än storebröderna. Med tre personer i baksätet så blir det ganska trångt. Mellan sig kan man fälla ner ett armstöd men två inbyggda dryckeshållare.
Motorn är en dieselfyra med turbo på två liter. Den levererar 177 hästkrafter vilket ger en acceleration på 0-100 kilometer i timmen på 8,4 sekunder vilket är lite för bilar i denna klassen.
Motorn förstärker den sportiga känslan och gör bilen pigg och rolig att köra.
Tittar man bak i bagaget så är det inte så stort. Det kan dock ändra lite storlek tack vare att baksätet är justerbart i olika lutningar. Vid maximal lutning på 31 grader så mäter bagagevolymen 380 liter men om man fäller upp stolraden så de bara lutar 1 grad så får man en lastvolym på 480 liter. Den sluttande bakluckan gör dock att det blir svårt att lasta större föremål. Det man får göra då är att fälla sätena om man inte behöver plats till passagerare bak. Viktmässigt får man dock lasta rejält, hela 550 kilo. BMW X1 xDrive 20d har ett grund pris på 329 000 kronor inklusive moms.

BMW X1 xDrive 20d.
Motor: 2 liters fyrcylindrig dieselmotor med turbo.
Max effekt: 130 kW (177 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: 6 växlad manuell växellåda
Toppfart: 213 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,4 sekunder
Förbrukning: 0,58 liter per mil (enl. BMW) på blandad körning
Bränsletank: 61 liter
Yttre vändradie: 5,9 meter
Markfrigång: 194 millimeter
Mått: längd 445,4 cm, bredd 179,8 cm, höjd 154,5 cm, hjulbas 276 cm
Vikt: tjänstevikt 1 650 kilo, totalvikt 2 130 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 370 kilo
Pris på testbilen: 414 800 kronor inklusive moms

Plus:
Adoptiva bromsljusen är standard
Bränsleförbrukningen
Däcktrycksindikator

Minus:
Priset
Inget reservhjul
Lite utrustning som standard

BMW X1 finns både med xDrive och sDrive. Skillnaden är att sDrive är bakhjulsdriven, xDrive är fyrhjulsdriven.

I bagaget finns stroppar som man kan spänna fast eventuella last med. Vid sidorna finns två fack som också är praktiska att lasta föremål i.

Uppe i taket bredvid föraren sitter en solglasögon hållare så man alltid har solglasögon nära till hands.

Interiören är snygg i nya BMW X1. Sätena är rödsvarta och det röda fortsätter fram i dörrarna. Det borstade aluminiumet ger en fräsch känsla i kupén.

Relaterade artiklar