ANNONS

Sportig crossover

Mitsubishi slår sig in på crossoversegmentet med sin senaste personbil ASX. Den har ett sportigt yttre, skaplig komfort och bra bränsleekonomi

Mitsubishi ASX är utrustad med en helt ny egentillverkad turbodieselmotor i aluminium. Den har lägre kompressionsförhållande än tidigare och det är den första motorn med variabla ventiltider. Detta ger mindre vibrationer och framförallt en tystare motor. Mitsubishi har lagt mycket fokus på bränsleekonomin när de utvecklade ASX och har bland annat start- och stopsystem som standard i alla sina ASX. De kallar detta AS&G. Bilen har även elektrisk styrservo som inte kräver någon energi från motorn för att fungera. Vill man inte ha ett dieselalternativ kan man istället välja en 1,6 liters bensinmotor på 117 hästkrafter.
Det alternativ som Conpot provade var dieselmotorn och man får väl säga att man blev positivt överraskad av den förhållandevis lilla motorn. Pigg och alert kan det sammanfattas. Även samspelet mellan motorn och den sexväxlade manuella växellådan fungerade fint. Bilen har växelindikator så man växlar korrekt för att minska bränsleförbrukningen om man så önskar. ASX går att få både framhjuls- och fyrhjulsdriven. Väljer man den senare får man ett extra vred vid växelspaken där man elektriskt ändrar drivformen på bilen.
Lite lättare terrängkörning är inga problem med 17 centimeters markfrigång och 4WD när jag ger mig ut på lite sämre blöta grusvägar. Ljudnivån är helt klart acceptabel i bilen men då ska man ha med i beräkningarna att större bilar fångar mer vind och blir därför ofta lite mer högljudda i högre hastigheter.
Tittar man på designen så har ASX ett ganska sportigt och modernt utseende.
Stor nos och fina linjer och former runt om vilket blir iögonfallande. Invändigt är det borstad aluminium på många av detaljerna. Väl på plats i förarstolen så sitter man bra. Alla reglage och knappar är väl utformade och lätta att använda. Armstödet mellan framstolarna är skjutbart och vill man ha kall dricka ska man förvara det i handskfacket som är kylt men då måste man ha komfortpaket. Bagaget på ASX är inte det största men rymmer ändå 419 liter vilket är bra i förhållande till bilens storlek. Det finns även en lucka i mitten på baksätet så man kan lasta och transportera ett par skidor till exempel. Under bagaget finner man allt man behöver om man skulle råka ut för punktering. Det finns två olika utrustningspaket till ASX, komfort och business. Den stora skillnaden förutom priset är att man får backsensor, panoramaglastak och nyckellöst system. Något man också får om man väljer den högre utrustningsnivån är xeonlampor med vidvinkel ljus vilket kan vara en väldigt vettig investering nu när vi går mot mörkare tider. Priset på ASX börjar på 189 900 kronor inklusive moms om man väljer bensinmotor och väljer man dieselmotor så kostar den 219 900 kronor inklusive moms. Fyrhjulsdrift kostar 18 000 kronor extra.

Mitsubishi ASX är en liten pigg stads SUV som även tar sig fram i skogen.

En ganska neutral instrumentpanel med borstad aluminium på vissa detaljer.

Ett skapligt lastutrymme med en lucka som öppnar så en man på 185 centimeter kan stå rak.

Genom en liten lucka i baksätet kan man till exempel lätt lasta ett par skidor inne i bilen. Plus:
Stort baksäte
Pris
Snygg nos

Minus:

Dålig kupébelysning
Placeringen av aktiveringen till sätesvärme
Höga trösklar vid i- och ursteg fram

Fakta:

Mitsubishi ASX 1,8D AS&G 4WD

Motor: 1,8 liters turbo diesel med intercooler och partikelfilter
Max effekt: 110 kW (150 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 300 Nm vid 2 000- 3 000 rpm
Transmission: 6-växlad manuell växellåda
Toppfart: 198 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10 sekunder
Förbrukning: 0,57 liter per mil (enl. Mitsubishi) på blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,3 meter
Markfrigång: 170 millimeter
Mått: längd 429,5 cm, bredd 177 cm, höjd 161,5 cm, hjulbas 267 cm
Vikt: tjänstevikt 1 600 kilo, totalvikt 2060 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 400 kilo
Pris på testbilen: 253 200 kronor inklusive moms

Relaterade artiklar