ANNONS

Sportig design och ett nytt säkerhetstänk

Volvo har släppt en ny cross country modell med XC60. Den har fått en ny sportig design på både insidan och utsidan och ett helt nytt säkerhetstänk.
I november i fjol gick det för första gången att beställa och köpa Volvos nya XC60. För bilvärlden visades den dock redan under vårkanten samma år. Bilen är väcker uppmärksamhet på något vis. Det är helt enkelt en bra mix av sportighet samtidigt som den är rejäl som en crossover ska vara. Körningen är även den en upplevelse, mjuk växling och en ratt som reagerar på små och snabba rörelser. Som tillval kan man få ett fjädersystemet som kan anpassas till olika körningar i tre lägen. Komfort, Sport eller Advanced beroende på hur hårt fjädersystemet ska vara, ju hårdare fjädrar dess tu bättre väggrepp har man, men samtidigt blir ju komforten sämre. Bilen lantbruk provade var utrustad med detta fjädersystem.
Lantbruk provade de olika lägena under körning och det märktes skillnad. Bilen blir mer stötig om man ändrar till sport eller advanced men även aktivare i sin handling vilket ger en helt annan körupplevelse. Motorn är Volvos välbeprövade diesel femma med turbo som levererar 163 hästkrafter. Bilen känns pigg i förhållande till storleken och en 0-100 tid på under elva sekunder med en tjänstevikt på 1 825 kilo får anses helt okej. Modellen finns även med ett större dieselalternativ på 185 hästkrafter. Volvo XC60 finns enbart med fyrhjulsdrift men man kommer att kunna få den med framjulsdrift under början av 2009.
Ljudnivå är även den skaplig. Våra mätningar visade 71 dBa vid 100 kilometer i timmen. Det ljud som hördes mest då var helt klart vindbrustet men det har en naturlig förklaring eftersom testbilen är utrustad med taklucka.
När man tar plats inne i kupén så gör man det på ett bekvämt vis. Stolen är elektriskt inställbar med flera minnesfunktioner, bra om flera personer kör bilen. Man har god sikt med små stolpar vid sidorna som inte skymmer och vid backning kan man få både kamera och parkeringsensor som tillval för att underlätta.
Bilen har som jag nämnt tidigare elektrisk fyrhjulsdrift som automatiskt fördelar kraften mellan hjulen. Detta testades på grusväg och fungerade bra. Man hade hela tiden kontroll på bilen utan att få sladd. Däremot var den lite orlig när man bromsade tvärt på rullgrus.
Bilen som enligt Volvo ska klara ett vaddjup på 35 centimeter har en markfrigång på 22 centimeter. Lastutrymmet är en meter djupt, 110 centimeter brett och 70 centimeter högt. Under luckan i lastutrymmet hittar man reservhjul, dunkraften och tillhörande verktyg för att klara en punktering. Men det finns också en liten förpackning med handskar som man kan ha när man byter hjulet och en påse att stoppa det punkterade hjulet i för att inte smutsa ner. Bra detaljer.
Första hjälpen kit, startkablar och elastiskt lastnät är andra saker som ligger under lastutymmet. Bilen har enormt mycket finesser, ett exempel är city safety. Det är ett laserbaserat system som känner av området kring bilen och om bilen framför skulle panikbromsa så bromsar bilen automatiskt för att undvika en krock i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. Detta system är standard på alla Volvo XC60.

Volvo XC60 Summum 2,4d
Motor: Femcylindrig turbodiesel på 2,4 liter.
Max effekt: 120 kW (163hk) vid 4000 rpm
Max vridmoment: 340 Nm vid 1750-2750 rpm
Transmission: Sexstegad geartronic automatlåda
Toppfart: 195 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10,9 sekunder
Förbrukning: 0,83 liter per mil (enl.volvo) på blandad körning
Bränsletank: 70 liter
Yttre vändradie: 5,95 meter
Markfrigång: 220 millimeter
Mått: längd 462,8 cm, bredd 189,1 cm, höjd 171,3 cm, hjulbas 277,4 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 825 kilo, totalvikt: 2 505 kilo
Pris: 477 500 kronor inklusive moms

Plus:
Adoptiv farthållare som automatiskt anpassar sig till trafiken framför.
ABL- lamporna fram följer rattens rörelser och kan svänga upp till 15 grader
Keyless (ingen nyckel)

Minus:
Priset
Trångt baksäte
Mycket elektronisk utrustning som kan gå i sönder när bilen blir äldre.

Instrumentpanelen är snyggt utformad med bra placering av alla knappar och reglage.

Som tillval finns ett system som varnar för bakomvarande som befinner sig i den så kallade döda vinkeln. Finns något där tänds denna orange lampan. Digitalkamerorna som känner av trafiken bakifrån finns på båda sidor av bilen.

Fäller man baksäte får man in föremål på cirka 2 meter och dessa spänner man lätt fast med hjälp av de fyra lastöglorna. Det finns även eluttag i lastutrymmet.

Relaterade artiklar