Stark från början till slut
Kort, lätt och stark, så kan man sammanfatta nya New Holland T7.315. En traktor framtagen helt efter kunders önskemål.
Med en hjulbas på 2 995 millimeter och en vikt på drygt 10 ton är det här en traktor som är både smidig och bra på att dra. Den har kompakta mått jämfört med den större T8-serien och det är just det kunderna önskat. En förhållandevis lätt, kort och stark traktor med all utrustning så det blir bekvämt och effektivt i arbetet.
För att klara vikt, pris och effekt beslöt man sig på New Holalnd att behålla samma 6,7-liters sexa som man har i de andra traktorerna i T7-serien. Denna motor byggs i CHS motorfabrik Fiat Power Train i Turin i Italien.
Att öka effekten till 313 hästkrafter är inte svårt, problemet är att även få med sig vridmoment och samtidigt klara avgaskrav steg IV.
Det löste man med en helt ny turbo som är elektroniskt styrd.
Maxeffekten ger traktorn vid varvtalen 1 700 till 2 100 rpm vilket ger en maskin som svarar snabbt på gaspådrag samt är seg när det börjar gå tungt.
Vi provkör New Holland T7.315 i transport och i fält och upplever att traktorn är bekväm, lättkörd och stark.
Att man har maxeffekt ända ner till 1 700 rpm innebär en stor bränslebesparing och det breda varvtalsregistret för maxeffekt passar perfekt till den steglösa transmissionen.
New Holland T7.315 har ingen effektboost då man ville ge all tillgänglig effekt i alla lägen. Traktorn är ju framtagen för dem som vill ha en lätt traktor i förhållande till effekt och därmed finns behovet av maxeffekt även vid dragkraftsarbete i fält, ett tillfälle då effektboost normalt inte är tillgängligt.
New Holland T7-315 väger endast 34,5 kg per hästkraft.
Det är en välutrustad traktor som kan ha upp till två dubbelverkande uttag fram och fem bak. Har man hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken och/eller hydraulisk toppstång stjäl inte dessa två av de ordinarie uttagen utan kommer i en sjätte och en sjunde funktion. Det är en bra utrustning.
Vill man ha störrte hydraulflöde än standard 150 liter per minut finns ett alternativ med en pump som ger 210 liter per minut. Hydrauliken är naturligtvis lastkännande, vilket innebär att pumpen bara arbetar när det finns behov av hydraulflöde.
På New Holland T7.315 är det även en lastkännande pump till servohydrauliken som styrning, transmission och till/frånslag av kraftuttag etcetera. Detta minskar bränsleförbrukningen.
Med kraftuttag med fyra växlar i kombination med steglös transmission kan man köra med lågt motorvarvtal vid kraftuttagsarbete. Detta minskar också bränsleförbrukningen.
Även kraftuttaget fram, om traktorn är utrustad med det, har två hastigheter, 1 000 och 1 000E.
Båda kraftuttagen växlas med en strömbrytare i stället för en mekanisk spak som var fallet på New Holland tidigare.
Den som ändå vill ha en tyngre traktor, exempelvis för att överföra mer dragkraft kan belasta New Holland T7.315 upp till 16 ton.
Ett praktiskt sätt för att undvika markpackning, ökad bränsleförbukning samt däckslitage är att alltid köra med rätt lufttryck i däcken. New Holland erbjuder nu en utrustning som heter Tyre Pressure Monitor och som är integrerad i monitorn Intelli Veiw IV. I den matar man in däckdimension, redskapstyp och arbetsbredd medan traktorn själv registrerar vikt, dragkraft, slirning, hastighet och lufttryck i däcken. Utrustningen beräknar därefter vilket lufttryck som är optimalt och ligger man rätt lyser det grönt i de fyra hjulen på bilden i monitorn. Är det lite fel lyser det gult och är det helt fel blir det rött och man måste av och ändra lufttrycket.
Fel lufttryck kan ge 30 procent ökad bränsleförbrukning så tiden för att släppa ut eller fylla på luft i däcken är alltid välbetald.
En annan sak som efterfrågades av kunderna var mer uttagbar olja i yttre hydraulik. Eftersom traktorn har samma olja i transmission och bakaxel är det inte bara till att fylla på mer. Onödigt mycket olja i transmissionen ger effektförluster. New Holland löste detta genom att göra ett större tråg under transmissionen så att man på så sätt får mer olja uttagbart utan att det blir mer i transmissionen. Detta har den nackdelen att lägsta punkten på traktorn numera är just under detta tråg i stället för som normalt under lyftdragkroken.
New Holland T7.315 är en fullutrustad maskin med hyttfjädring och framaxelfjädring som standard och det är även ventilation i förarstolen så man inte blir svettig i onödan en varm dag.
Ett annat krav från kunderna var att traktorn skulle kunna ha större däck än New Holland T7.270 och på T7.315 kan man som mest ha 900/60R42 bak och 650/60R34 fram.
För att öka traktorns smidighet finns automatisk styrbroms som aktiverar bromsen när man vrider på ratten vid körning i fält under 10 km/h. Det minskar vändradien med hela 50 procent. Bromsen aktiveras i proportion med hur mycket man vrider på ratten.
New Holland T7.315 AutoCommand
Motor: Sexcylindrig Fiat Power Train på 6,7 liter och 230 kW (313 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 282 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Steglös
Däck: 620/75R30 fram och 710/75R42 bak
Bränsletank: 640 liter + 109 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 12 000 kg
Max hydraulflöde: 150 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 10 800 kg (utan vikter)
Vändradie: 7,1 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (95 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: uppg saknas
Pris per hk: uppg saknas
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter extra
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: extra
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: extra
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Lättkörd
- Lätt i förhållande till vikt
- Bra hydraulik
Tre minus:
- Ingen högerdörr
- Bara en bild i taget i skärmen
- Kopplar ur drivning om ej kör på 40 sekunder