ANNONS

Stark med begrändsad lyfthöjd

Begagnade hjullastare håller måttet. Conpot provkör en 24 år gammal Volvo BM L70 och konstaterar att den faktiskt än i dag hänger med bra
-men det gör även priset.

Den begagnade Volvo BM L70 hjullastare som Conpot provkör är en mycket rejäl maskin där allt fungerar som det ska, även om tiden satt sina spår vad gäller finishen.
En snabb provkörning av den här relativt gamla maskinen visar att skillnaden mot en ny inte alls är lika stor som när vi jämför en 22 år gammal lantbrukstraktor mot en ny. Troligtvis är det för att transmissionen, sikten och maskinens utseende inte skiljer sig så mycket nu från då. Stort hydraulflöde och converter i transmissionen gör att även en gammal hjullastare går mjukt och fint.
Men det är inte bara själva hjullastaren som hänger med. Även priset står sig.
Som den här maskinen är utrustad och med 14 900 timmar på mätaren kostar den 225 000 kronor. Då är den smutsig och man får man räkna med att någon lampa kan vara trasig, att det droppar lite olja här och där samt att det är hög tid för service. Ska detta fixas samt att kunden ska få lite garanti vill en firma ha 25 000 kronor till.
En rask genomgång av begagnade L70 på marknaden visar att prisnivån ligger i spannet 200 000 till 350 000 kronor beroende på ålder och skick.
Man sitter mycket bra i hytten på L70 och sikten är utmärkt på alla håll och det är relativt tyst. På tomgång mäter vi 59 dBA. Vid lastararbete pendlar mätaren mellan 70 och 78 dBA och i transport i full fart, vilket är cirka 35 km/h, pekar instrumentet på 74 dBA. Då är inte dörr och fönster till 100 procent täta.
Det finns bra med luftutsläpp både framför och bakom föraren och det är inte svårt att hålla rutorna fria från imma. Testmaskinen har även luftkonditionering. Kontrollpanelen för hyttventilation sitter till höger om föraren.
Transmissionen är fin på L70. Fram, back och neutral sitter i spaken till vänster om ratten. Här växlar man även i de fyra powershiftstegen. Man kan lägga i fjärde steget direkt och då växlar maskinen automatiskt från två till fyra och tillbaka. Vid arbete kan man snabbt växla ner genom att trycka på änden av fram/backspaken.
Maskinen är lite trög i starten när vi kör på vägen och det tar ett tag innan den vill nå 35 km/h. Utan att säkert veta känns det som om nya lastmaskiner tar betydligt mindre mängd bränsle vid vägtransport. Däremot har jag inget speciellt att anmärka på maskinen när jag kör på en gårdsplan och flyttar pallar korta sträckor. Den är smidig och tar inte mycket plats med tanke på mått och vikt. Hydrauliken reagerar som den ska. Spakarna till höger är visserligen långa och därmed en aning sladdriga, men det fungerar förhållandevis fint.
Motor och hydraulik är instängt under huvar och plåtar. En lucka överst, en där bak och en på vardera sidan kan öppnas. Batterierna sitter ett på var sida under ett lock längst bak på maskinen. Det är två seriekopplade 12 Voltsbatterier vilket innebär att lastmaskinen har 24 Volts elsystem. Batterierna är på 105 Ah vardera.
Ett av våra arbeten är att skrapa fram en gärdsgård som blåsts igen med jord. Volvo L70 har precis den vikt och styrka som behövs för att fungera i anläggningsarbete. Den driver effektivt genom jordmassorna och den är rask i lastningsarbetet.
Volvo BM L70 är en bra maskin men givetvis finns det saker man ska hålla koll på när man köper en sådan som begagnad. Skivbromsarnas skick är en kontrollpunkt. Skivorna går ju ofta i en dålig miljö med grus och smuts och kan vara hårt slitna. Likaså ska man undersöka motor och transmission. Inte för att det brukar vara problem, men det är ju dessa två saker som är dyrast att reparera om det händer något.
Transmissionen testar man genom att köra och känna så att den drar som den ska.
Det är faktiskt mycket man kan undersöka bara genom att köra med maskinen.
Fyll skopan med grus och gunga och sväng med maskinen. Då hör man om det är glapp i infästningen till bakaxeln och om det är glapp i midjan.
I midjan är det länklager och i bakaxeln är det en bussning som slits upp om man glömmer smörja.
Att smörja är även viktigt vad gäller själva lastaren och det är en fördel om det är monterat centralsmörjning, vilket är fallet på testmaskinen.
Utan att ha gjort några jämförelser mellan olika lastmaskiner för drygt 20 år sedan kan man nog konstatera att Volvo BM L70 troligtvis var en bra maskin även som ny och att den har stått sig bra.

Bildtext: Med en vändradie på strax över fem meter och mycket bra sikt åt alla håll är Volvo BM L70 smidig att använda även där det är trångt.

Volvo BM L70 är en kraftfull maskin som passar utmärkt för entreprenadarbete och tunga lyft.

Volvo BM L70 har ingen högerpanel utan alla strömställare och klockor sitter rakt fram. Lastarspakarna kommer från golvet och skymtas till höger i bild.

Dörren är smal och det nedre trappsteget är ledbart. Men det är varken lättare eller svårare att klättra in i en nyare maskin än i denna med 22 år på nacken.

Luftfilter till hyttfläkten sitter under det svarta gallret. Innanför den öppna luckan sitter oljesticka och påfyllning av transmissionsolja.

Bakskärmarna fälls enkelt fram och sen är det bara att öppna sidoluckor och baklucka för att komma åt servicepunkter.

Testmaskinen har centralsmörjning, något som ökar livslängden väsentligt.

Volvo L70 har 24 voltssystem. Det är ett batteri på varje sida som är seriekopplade. Batterierna är mycket lätta att komma åt.

Det finns även en öppningsbar lucka över motorn. Där fyller man på motorolja och kylarvätska.

Lägsta punkten på maskinen är under midjan, 33 centimeter.

Ventilpaketet sitter över framaxeln och nås via en lucka i fronten.

Hela grillen bak kan öppnas men för att nå tanklock, verktygslåda och huvudströmbrytare räcker det med att öppna en liten lucka nertill.

Volvo BM L70
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,5 liter och 87 kW (118 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission:    Fyrstegs powershift och converter ger 4 växlar fram och back.
Däck:    600/55-26.5 fram och 600/55-26.5 bak
Bränsletank:    185 liter
Lyftkapacitet:    6 270 kg
Lyfthöjd:     3 710 mm
Max hydraulflöde:    202 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik fram:    2 dubbelverkande uttag
Vändradie:    5,3 m
Vikt:    9 500 kg (varav 43 % på framaxeln)
Serviceintervall:    Motoroljebyte 250 timmar (9,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (17 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (85 liter)

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng