ANNONS

Stark och smidig

Kramer KT 557 är en lättkörd maskin med bra prestanda i förhållande till sin storlek och vikt.

 

Kramer KT 557 väger cirka 10 ton och lyfter 5,5 ton. Den tvådelade teleskoparmen når drygt 6,8 meter högt med plana gafflar eller skopa.
Sikten är mycket god åt vänster, framåt och uppåt men något begränsad åt höger till följd av en mycket hög motorhuv.
Under denna huv finns en motor från John Deere som är monterad på tvären. Den har fyra cylindrar med 4,1 liters slagvolym och ger 156 hästkrafter.
Transmissionen är steglös med hydrostat och har tre hastighetsområden. Med en knapptryckning i joystick väljs vilket beroende på om man vill köra med maximal känslighet vid låga farter eller vill kunna nå toppfarten 40 km/h. Maskinen körs alltid från noll till max utan att föraren behöver göra något.
När Kramer KT 557 nått toppfarten i transport ändras utväxlingen så att motorvarvtalet faller till 1 550 varv per minut.
Det sparar bränsle och sänker ljudnivån.
Fram/back väljs med en vippa i joystick och till höger om den är vippan till teleskopiskt utskjut. Fjärdefunktion sitter på baksidan av joystick.
Placeringen av dessa strömbrytare är en smaksak men personligen hade jag fördragit teleskopen på bästa plats och fjärdefunktion bredvid och knappen till fram/back någon centimeter längre bort så man inte blandar ihop.
För många som kör lastmaskin är det naturligt att maskinen börjar driva svagt så fort man lägger i fram eller back och för att den ska stå stilla måste man hålla på bromsen.
Det är en smidig funktion då man kan smyga igång genom att lätta på bromspedalen. Tyvärr uppför sig inte Kramer KT 557 så. Här måste man trampa på gasen för att maskinen ska röra sig och då är det svårare att smyga igång. Det går visserligen lättare med lägsta växeln i, men många förare vill slippa ändra växel.
Alla reglage och strömbrytare i hytten är lätta att förstå sig på men många av dem sitter i instrumentpanelen till vänster om ratten. Lite svårare att nå jämfört med maskiner som har knapparna till höger om föraren. Det hade funnits plats för att placera de viktigaste strömbrytarna till höger om föraren. Knappen för handbromsen sitter där redan.
För att bromsa trycker man på handbromsknappen och för att släppa handbromsen trampas bromspedalen ner samtidigt som knappen aktiveras. En symbol i instrumentpanelen visar när handbromsen är aktiverad.
Instrumentpanelen är i övrigt bra och bild till backkamera är integrerad. Med knappar till höger kan man växla mellan olika sidor, exempelvis körsida, inställning av hydraulik samt annan. Information.
Kramer KT 557 är framtagen för lantbruket och fungerar bra där. Den är lättkörd och stark både vad gäller motor och hydraulik. Vi kör den i transport, schaktar jord samt lastar spannmål. Den beter sig som förväntat och är både stark och effektivt.
Pumpen ger 187 liter per minut och det finns automatik så att höj/sänk sker samtidigt som teleskoparm in/ut och även att skopan återgår till ett förinställt läge vid sänkning.
Har maskinen lyftdragkrok är den elhydrauliskt manövrerad både vad gäller lås och upp/ner.
Baktill finns även två praktiska verktygslådor och maskinen har stora backspeglar och stänkskärmar som följer med hjulen.
Testmaskinen hade industridäck men det går att få lantbruksdäck.
Med ett stort vred väljer man framhjulsstyrning, fyrhjulsstyrning eller krabbstyrning och det är automatisk centrering av hjulen vid skifte. Vändradien är endast 4,2 meter och därmed är det en mycket smidig maskin i trånga utrymmen.

Testmaskinen har en hel del extrautrustning som centralsmörjning, lyftdragkrok, backkamera, radio, rotella, luftkonditionering, luftfjädrad stol, med mera. Som basmaskin kostar Kramer KT 557 1 556 000 kronor.
Sammanfattningsvis kan konstateras att KT 557 är en bra teleskoplastare där flera detaljer är positivt jämfört med andra liknande maskiner på marknaden, men där det fortfarande finns några detaljer som kan bli bättre.

Kramer KT557

Motor:       Fyrcylindrig Deutz på 4,1 liter och 115 kW (156 hk) maxeffekt och max vridmoment 609 Nm

Transmission:             Hydrostat

Däck:        500/70R24 runt om

Bränsletank:               180 liter + 12 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             5 500 kg

Max hydraulikflöde:    187 l/min

Max hydrauliktryck:    260 bar

Yttre hydraulik:          1 dubbelverkande uttag fram/bak

Vikt:         10 000 kg
Vändradie: 4,2 m
Pris:          1 931 000 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:     std

Passagerarsäte:            nej

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Hydraulisk lyftdragkrok:              std
Hyttfjädring:              nej

Tre plus:

–       Lättkörd

–       Stark

–       Smidig

 

Tre minus:

–       Dålig sikt åt höger

–       Man måste gasa för att maskinen ska köra

–       Brant insteg

Relaterade artiklar