ANNONS

Stor och rymlig men är stötig vid ojämnt underlag

Modellen introducerades redan år 2002 med fick ny design samt uppdaterades år 2007 till dagens utseende. Det är en ganska stor bil och med gott om plats invändigt för både förare och passagerare även om man är över 180 centimeter lång. Förarsätet justeras elektriskt för en bra körställning. Sätena är av skinn och mjuka och behagliga. Förarmiljön är enkelt uppbyggt med nära till allt förutom färddatorn som Kia har valt att placera i taket framför innerbackspegeln. Ingen bra placering om man ska försöka hålla ögonen på vägen när man knappar på den. På instrumentpanelen i mitten finns det mesta vad gäller reglage men för stolsvärmen finns bara ett läge, stekt eller inte. Farthållaren sitter i ratten, med stora bra knappar. I dörren till vänster om föraren sitter en rad knappar. Här finns bland annat manövreringen till el-hissarna, el-speglarna men även knappen för att öppna tanklocket. Kupén är utrustad med flertalet finurliga fack som ger ett praktiskt intryck. Backsätet är fällbart och ger ett ordentligt lastutrymme på 1880 liter enligt Kia. Det finns flera lastöglor så man kan säkra eventuell last på ett säkert sätt. Ljudnivån är acceptabel i kupén, den ligger strax under 70 decibel när man kör i 100 kilometer i timmen. Man sitter högt i bilen och har god sikt framåt men de stora stolparna bak i kupén gör att sikten snett bakåt blir skymd. De rejäla backspeglarna underlättar dock, exempelvis vid körning med släp. Bilen är också utrustad med backsensor som är en stor hjälp när man backar.
Kia Sorento går att få med två motoralternativ, en V6 bensinmotor på 3,3 liter eller med den raka fyrcylindrig dieselmotorn som Lantbruk provkörde.
Motorn jobbar jämt och tyst och detta kombinerat med en automat växellåda gör bilen trevlig att köra på landsväg. Växlingarna sker mjukt och de 170 dieselhästarna räcker till även i lite högre hastigheter.
Styrningen är ganska känslig vilket kräver lite vana innan man lär sig, framförallt vid högre hastigheter. Bilen körs under normala förhållanden med drivning på bakhjulen men om man ska köra i svårare terräng så finns ett vred till vänster om ratten med vilket man lägger i fyrhjulsdriften, antigen i hög- eller i lågväxel. När fyrhjulsdriften kopplas in kopplas antispinn systemet bort.
Bilens front och bakdel är uppvinklad med över 25 grader vilket innebär att man kan köra igenom hålor och ojämn terräng utan att bilen slå i marken. Här spelar även bilen höga marfrigång in, nästan 21 centimeter. Fjädersystemet är ganska hårt och bilen upplevs stötig när man kör av asfalten och ut på grusväg eller liknande.
Bränsleekonomin är vettig om man ser till bilens storlek, runt 0,85 liter per mil blandad körning med automat växellåda. Väljer man samma modell fast manuell låda så hamnar man under 0,8 liter per mil under blandad körning. Även bilskatten är lägre på en manuell växlad Sorento diesel jämfört med en automat, nästan 900 kronor om året. Den bensindrivna varianten går endast att få med automatväxellåda.

Kia Sorento 2,5 CRDi EX Aut. Premium Package

Motor: Rak fyrcylindrig dieselmotor på 2,5 liter med 16 ventiler
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 3800 rpm
Max vridmoment: 392 Nm vid 2000 rpm
Transmission: 5 växlad automatlåda
Toppfart: 182 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,3 sekunder
Förbrukning: 0,86 liter per mil (enl. Kia)
Bränsletank: 80 liter
Yttre vändradie: 5,5 meter
Markfrigång: 208 millimeter
Mått: längd 459 cm, bredd 186,3 cm,
höjd 173 cm (utan takreling), hjulbas 271 cm
Vikt: tjänstevikt: 2121 kilo, totalvikt: 2670 kilo
Pris: 326 900 kronor

Plus:
Dubbla glasögon hållare i taket mellan framsätena
Last nät
Flera stycken 12 volts uttag

Minus:
Ratten är inte teleskopisk
Man får endast dra 830 kg med B-körkort
Reservhjulet sitter under bilen.

Bilen har större skärmkanter än normalt. Dessa följer längs hela bilen och ger den ett maffig utseende.

Det finns flera praktiska fack i förarmiljön bland annat under luftkonditioneringen.

Fyrhjulsdriften kopplas in med ett vred till vänster om föraren. Vid en hastighet under 80 km/h kan man skifta mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift högväxel.

Genom att lyfta upp sitsarna i backsätet kan man fälla ryggstöden och få ett plant lastutrymme. Dock måste nackstöden tas bort.

Relaterade artiklar