ANNONS

Stor skotare med mycket bra kapacitet och bekväm hytt

Timberjack 1710D är en stor skotare med mycket bra kapacitet och bekväm hytt. En fantastisk maskin för slutavverkning.
NilehnTeknik testar Timberjack 1710D i en skog i Dalarna. Det här är en relativt stor skotare med stor kapacitet, men som därmed även kräver sin plats. Maskinen är 2,7 meter bred och har 5,4 meter i hjulbas. De yttre hjulen gör en cirkel på över 20 meter i diameter när man svänger fullt så man måste planera sin framfart.
Kranen är en CF885 med 8,5 meters räckvidd och en GV12-2 rotator med grip. Det är en stor kran med bra kapacitet. Den är följsam i sin rörelse och lätt att arbeta med även när man kör maskinen för första gången. Testmaskinen har över 10 000 timmar på mätaren men jag märker inga stora glapp i kranen.
Arbetet består i att skota fram timmer till ett avlägg vid en väg och det är gott om plats och bra bärighet där vi kör.
Just nu är efterfrågan vad gäller begagnade skogsmaskiner som störst på små och medelstora, detta för att bärigheten är begränsad till följd av mindre tjäle i markerna samt att många skogsägare är skeptiska till att öppna upp för stora gator i skogen efter de problem de omfattande stormarna visat. Därför kan man mycket väl tänka sig göra en bra affär om man köper en stor begagnad skotare i dag.
Timberjack 1710D är en stor maskin och den är helt slät undertill. Frigångshöjden är 70 centimeter.
Grinden är hydrauliskt ställbar.
Skotaren lastar 17 ton och lastarean är 5,4 kvadratmeter. Antalet bankare är fyra stycken på varje sida vilka kan justeras hydrauliskt på testmaskinen.
Maskinen har en tvåstegs fördelningsväxellåda där kraften fördelas till fram- och bakaxeln. Det innebär att man kan köra med mjuk start i terrängen utan att sänka motorvarvtalet. Det går lika bra att köra vänd framåt som bakåt.
Hytten är stor och bekväm i Timberjack 1710D och har en fin klimatanläggning med luftutsläpp fram, vid sidorna, bak och i taket. Stegen fälls upp och ner hydrauliskt och det går inte att köra med stegen nere eller handbromsen aktiverad. Såväl stege som handbroms manövreras elhydrauliskt med strömbrytare i hytten.
Alla reglage är bekvämt placerade och det är gott om plats att vända runt i hytten. Sikten är relativt bra. Grinden skymmer en del och man kunde haft lite bättre överblick om man satt lite högre i maskinen.
Timberjack 1710 har haft tre olika motorleverantörer genom tiderna. Det började med Perkins i 1710 och 1710B, 1710C hade Cumminsmotor och i den testade 1710D är det alltså en motor från John Deere.
Timberjack 1710D finns även i en variant med sex hjul och då är det bara en enkelaxel under hytten. I dag heter maskinerna John Deere sedan den amerikanska maskintillverkaren köpt finska Timberjack. Maskinerna för kortvirke tillverkas fortsatt i Finland.

Timberjack 1710D årsmodell 2002.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 160 kW (215 hk) effekt vid 2 000 rpm och max vridmoment 1 100 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Hydrostat med mekanisk fördelningsväxellåda.
Däck: 8 x 750/55-26.5
Bränsletank: 190 liter
Lyftkapacitet kran: 151,8 kNm
Räckvidd kran: 8,5 meter
Last kapacitet: 17 000 kg
Max hydraulflöde: 260 l/min
Max hydraultryck: 240 bar
Vändradie: 10,1 m
Vikt: 18 500 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (28,5 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (2 x 65 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (220 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 11 090
Bakruta: 15 310
Oljefilter motor: 205
Luftfilter inre: 194
Luftfilter yttre: 880
Hydrauloljefilter: 974
Hyttfläkt: 974

Verkmästaren: Kolla efter glapp.
Johnny Jonsson är produktspecialist på John Deere skogsmaskiner. Han berättar att man måste undersöka kranen och midjan efter glapp när man köper en begagnad Timberjack 1710D.
– Se vad som är utbytt och vad som är reparerat, ibland kan det vara utbytt krandelar till starkare modell och det är ju i så fall bra, säger Johnny Jonsson.
Han berättar att glappet i midjan brukar uppkomma efter 10 000 driftstimmar.
Likaså är det viktigt att få se serviceboken så man vet att förra ägaren bytt oljor och filter på rätt sätt.
Johnny Jonsson berättar att den del av dess maskiner har en våg i griplänken men att den inte brukar fungera. Sprickor i bankarna är andra fel som man bör ha koll på när man köper en begagnad Timberjack 1710D enligt Johnny Jonsson.

Ägaren: Kraftig maskin men svag i mekaniska transmissionsdelar.
Sven-Olof Engstrand i Södra Uppvidinge har en Timberjack 1710D. Han anser att maskinen är mycket kraftigt byggd och hållbar vad gäller ramen och att kranen är enormt stark.
Det han haft problem med är i stället de mekaniska komponenterna i transmissionen. Han berättar att de långa insexbultarna som håller fast boggistället i ramen iböand brister.
– När det sker sitter inte boggin fast ordentligt utan vickar och det blir större förslitning på drivlinan.
Sven-Olof Engstrand berättar att han ofta tappar ur olja från planeter och axlar för att leta efter järnfilspån och att han anser att de mekaniska delarna tar stryk snabbt.
Sven-Olof Engstrands skotare har så kallad VLS vilket innebär hydrauliskt justerbara bankare. Nackdelen med det är att bankarna ibland spricker.

Grinden är ganska stor och tät och skymmer lite. Det kunde lösas genom att man satt något högre i masiknen.

Hytten är mycket bekväm och rymlig med bra reglage.

Timberjack 1710D är en högeffektiv skotare för slutavverkning.

NilehnTeknik testar slutavverkningsmaskinen Timberjack 1710D.

Relaterade artiklar