ANNONS

Större på alla håll, rymlig och stabil

Nya Subaru Forester har blivit större på alla håll men har ändå lägre tyngdpunkt än föregångaren, allt för att öka komforten utan att ändra på bilens terrängegenskaper.
Subaru Forester är 75 mm längre, 65 mm bredare och 45 mm högre än föregående modell. Förändringarna bidrar till att bilen upplevs rymligare både för förare och passagerare. Subaru har dessutom även ökat markfrigången med 10 mm till 215 mm. Detta märks när man kör av vägen och ut i skogen. Bilen tar sig över betydligt sämre terräng än vad man tror även om den har blivit större på många sätt.
När man kommer upp i lite högre hastighet på till exempel en grusväg eller liknande underlag upplevs bilen väldig stabil och säker. Detta beror på två saker. Motorns placering är sänkt så att man fått ner tyngdpunkten på bilen trots att den är högre vad gäller karossen. Subarus system för att hjälpa föraren i svåra situationer VDC (Vehicle Dynamics Control) är den andra orsaken till att bilen går så fint på grusväg. I detta system ingår bland annat antisladd och antispinn. Systemet går in direkt när man får sladd och hjälper föraren att snabbt återfå kontrollen på bilen. Subaru har dessutom alltid haft fyrhjulsdrift på samtliga bilmodeller och Forester utgör inget undantag.
Nya Forester har också fått ett nytt chassi med nykonstruerad undre bärarm, stabilisator på framvagnen och en helt ny bakvagn med dubbla länkarmar som tillåter större fjädringsrörelser. Det nya chassit fungerar bra och bilen upplevs mjuk och följsam när man kör på en ojämn grusväg. Även vid högre hastigheter har man har hela tiden full kontroll på bilen.
Men om nu köregenskaperna är bra är det lite sämre ställt med dragkraften.
Boxermotorn, som är på två liter, jobbar tyst och jämt, men är i minsta laget till en bil i denna storleken. På motorväg eller liknande är den trött vid omkörningar och det krävs att man växlar ofta om man har en manuell växellåda.
Nya Subaru Forester lanseras nu i maj men diesel kommer inte som alternativ förrän till hösten.
Men motorn har fått en hel del nya förbättringar. Kolvtoppen är omarbetad, insugningsrör nytt och kompressionsförhållandet förändrat, allt för att sänka bränsleförbrukningen.
Kupèn till bilen är noga genomtänkt. Man har satt i en större bakre sidoruta för att öka sikten bakåt, något som underlättar mycket när man till exempel ska fickparkera. Lastutrymmet är plant, breddare och högre än vad det har varit i tidigare modell. Det finns även flera fästen för att spänna fast lasten med. Benutrymmet i baksätet har blivit bättre på grund av att kupèn har blivit cirka 20 centimeter längre än tidigare modell.
Bilen är lättare att komma in i och ut ur än tidigare. De har ökat öppningsvinklarna på dörrarna både fram och bak och även gjort dörrarna större.
Subaru har även tänkt på säkerheten och byggt större delen av chassit i hög hållfast stål vilket bidrar till ökad vridstyvhet på karossen. Det finns även krockkuddar fram och på sidorna samt krockgardiner.
En finess med bilen är deras keyless system. Man har ett nyckelkort som man öppnar och låser bilen med och när man ska starta bilen trycker man ner frikopplingen, eller bromsen på automat, och trycker på startknappen så startar bilen. Samma sak när man stannar. Man behöver alltså inte sticka in någon nyckel någonstans.

Subaru Forester 2.0XE
Motor: Två liters boxermotor, bensindriven, DOHC, 16 ventiler
Max effekt: 110 kW (150 hk) vid 6 000 rpm
Max vridmoment: 196 Nm vid 3 200 rpm
Transmission: 4 växlad automatlåda med lockup, symetrisk fyrhjulsdrift
Toppfart: 185 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,7 sekunder
Förbrukning: 0,84 liter per mil (enl. Subaru )
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,3 meter
Markfrigång: 215 millimeter
Mått: längd 456 cm, bredd 178 cm, höjd 170 cm, hjulbas 261,5 cm
Vikt: tjänstevikt:1550 kilo, totalvikt: 2020 kilo
Pris: 294 900 kronor

Plus:
Själv justerande stötdämpare, som automatiskt justerar bilen vid lastning
Reservhjulet finns i lastutrymmet, lätt att komma åt
Priset

Minus:
Airbagen i framsättet är inte urkopplingsbar
Få motoralternativ, lanseras enbart med två liters bensinmotor
Accelerationen

Bilen markfrigång är tillräcklig för att ta sig fram på nerkörda skogsvägar utan att köra fast

Bilen har en stor backlucka som underlättar vid lastning i lastutrymmet.

Boxermotorn går tyst och lugnt. Motorn är lägre placerad än vad den var på tidigare modell vilket ger en lägre tyngdpunkt på bilen.

Förarplatsen är enkelt uppbyggd, lätt och användarvänlig.

Relaterade artiklar