ANNONS

Världens största konventionella traktor är intressant för Skandinavien

Upp till 500 hästkrafter och 430 minutliter vad gäller hydraulolja, men med en vikt på under femton ton olastad. Pressen fick en tjuvtitt på Fendt 1000 Vario sommaren 2014 och nu står den för dörren. Traktorn kommer med flera nyheter vad gäller transmission och elektronik.

 

Att det är en stor traktor, det går det inte att ta miste på när man står bredvid och kan konstatera att framhjulen är lika stora som bakhjulen på en medelstor standardtraktor. Intressant är det att Fendt 1050 Vario även den räknas som en traktor av standardtyp med sina större hjul bak och styrning på framaxeln. Här har Fendt tagit fram en helt ny traktorklass för att täcka upp gapet som finns mellan konventionella stortraktorer på 400 hästkrafter och de mäktiga midjestyrda eller banddrivna maskinerna. Resonemanget har tagit grund i att det krävs effekt för att platsa in i dagens rationella lantbruk, men att den konventionella traktorn är mest mångsidig.
Fendt 1050 Vario har en sexcylindrig motor från MAN på 12,4 liter, vilket är en vanlig storlek i lastbilsbranschen. Spisen är dock nyutvecklad för Fendt och är av så kallad lågvarvig typ, vilket innebär att nominellt varvtal är 1 700 rpm och att maximalt vridmoment fås vid låga 1 100 varv per minut. Tanken är att man med låga varv på motorn ska få låg bränsleförbrukning, samtidigt som vi vid provkörningen kan konstatera att motorljudet i hytten är lågt. Vid jordbearbetning med ett tolv meter brett tallriksredskap drar traktorn fram i 14 km/h vid låga 1 400 rpm. För tyngre arbeten i fält är traktorn godkänd för last upp till 25 ton inkluderat kopplat redskap, men just vikten är en annan intressant punkt för traktorn. Olastad väger den endast 14 ton ­– i klass med lillebror 900 Vario – och därmed behöver man inte köra runt med en onödigt tung traktor vid lättare arbeten. Med andra ord skulle denna typ av traktor även kunna göra transportarbeten, då den lågvarviga motorn tillåter 40 km/h redan vid 950 rpm, 50 km/h vid 1 200 rpm och 60 km/h vid 1 450 rpm. Med 900/65R46 på bakaxeln är traktorns egen bredd precis tre meter, vilket är passande för de större enheter vi får i Skandinavien just nu och transporterna genom mindre samhällen som detta ofta innebär.
Att utveckla en helt ny traktor innebar för Fendt även att en ny transmission med grövre mått behövde konstrueras och man sneglade på lillebror 900 Vario med sina två hydraulmotorer. Den nya transmissionen i 1000 Vario är på klassiskt Fendt-manér steglös genom en hydraulpump och två hydraulmotorer. Dessa två motorer driver varsin axel, men den som tror att det enbart handlar om hydraulisk fyrhjulsdrift har fel. . Under 25 km/h driver hydraulmotorerna varsin axel. Skulle slirning uppstå kopplas en mekanisk drivning in mellan axlarna och därmed kan kraft överföras från bak- till framaxel eller vice versa. Över 25 km/h fortsätter denna mekaniska drivning att vara aktiv, medan den främre hydraulmotorn inte driver alls. Traktorn har alltså inget val för två- eller fyrhjulsdrift. Tack vare denna nya transmissionstyp har man kunnat utesluta växel I/II som Fendt annars är kända för, samtidigt som stora effektförluster kan undvikas när kraften till framaxeln hela tiden ska komma via bakaxeln.
Traktorn vi tittar närmre på har sex dubbelverkande hydrauluttag bak och ett fram, vilket är max. Det finns tre hydraulpumpsalternativ där extremversionen med två separata hydraulkretsar och därmed två pumpar ger 430 minutliter, vilket kan vara intressant för den som vill använda traktorn inom entreprenadsektorn med vändbar förarplats. Med hydrauliken hänger även forntlyften ihop. Den är av aktiv typ med elektrisk höjdinställning och lyfter 5 690 kg. Att föraren har en stor motorhuv framför sig har man tänkt på och därmed integrerat en kamera i Dieselross-emblemet på motorhuven. Motorhuven i sin tur lyfts upp på gasdämpare och ger bra åtkomst till kylare och filter. För full access till motorrummet behövs dock två sidoplåtar lyftas bort – utan verktyg.
Vi hoppar in i hytten och befinner oss i en maskin med vändbar förarplats. Denna vänds enkelt genom att konsolen med ratten lyfts rakt upp och tillsammans med stol och armstödet till höger med alla reglage snurras runt. För den som vill finns så klart traktorn utan detta tillval. Hytten känns igen från det mindre syskonet 900 Vario S4, men är något omarbetad med lite fler förvaringsutrymmen och bredare mått för de långa arbetsdagar som stortraktorer ofta har. I höger armstöd sitter en pekskärm med stora likheter till dagens läsplattor. Den större på 10,4 tum kan delas in för att visa ISOBUS-redskap, autostyrning med GPS, kameror och traktorinformation, men detta har sedan tidigare funnits på de mindre syskonen likaså. Introduceras med 1000 Vario gör däremot full noggrannhet på autostyrningen även för den mindre skärmen på 7 tum. Det är en helt ny utrustningsnivå som heter PowerPlus och där en lantbrukare som inte önskar en stor skärm kan få den mindre, men ändå ha RTK för full kontroll på autostyrnigen. I samband med lanseringen kommer även Fendt att få stöd för bland annat Trimbles GPS i den egna skärmen.
I den större skärmen kommer dock en nyhet för de som vill dra effektivt i fält och det är Fendt Grip Assistant – ett integrerat program där föraren kan specificera typ av arbete, tillkopplingspunkt och hjulstorlek bland annat. Programmet räknar sedan ut optimal ballast och däcktryck, alternativt optimalt däcktryck och arbetshastighet om man väljer att räkna utifrån den befintliga vikten på traktorn.
Helt nytt på Fendt 1000 Vario är även en automatisk parkeringsbroms. När traktorn stannar går bromsen automatiskt in för att hålla tunga laster stilla utan att belasta transmissionen. När föraren sedan trycker på fotpedalen eller för körspaken framåt eller bakåt för att få traktorn att röra sig kopplas den automatiskt ur

 

Fendt 1050 Vario

Motor:         Sexcylindrig MAN på 12,4 liter och 367 kW (500 hk) maxeffekt och max vridmoment 2 400 Nm vid 1 100 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 710/60R38 fram och 900/65R46 bak

Bränsle/ AdBlue:    800/85 liter

Lyftkapacitet:        13 170 kg

Max hydraulflöde:  430 l/min

Yttre hydraulik:     7 dubbelverkande uttag

Vikt:   14 000 kg (utan vikter)

Serviceintervall:     Motoroljebyte xx0 timmar, Transmissionsoljebyte x x00 timmar, Hydrauloljebyte x x00 timmar

Kraftuttag:   1000, 1000E och 1 300 rpm

 

 

Tre plus:

  • Autostyrning i sjutums skärm
  • Mångsidig för effekten
  • Trevlig hytt

 

Tre minus:

  • Stor ratt
  • Reglage i främre instrumentpanel
  • Högt placerade kontakter bak
    Fendt 1050 Vario är en konventionell traktor som olastad väger 14 ton och gör maximalt 60 km/h, men med effekt på 500 hästkrafter och steglös transmission.

    Fendt 1050 Vario är en konventionell traktor som olastad väger 14 ton och gör maximalt 60 km/h, men med effekt på 500 hästkrafter och steglös transmission.

    Den nya transmissionen är steglös med en hydraulpump för vardera axel. Vid slirning kopplas driften mellan de båda axlarna ihop mekaniskt för att hjälpa varandra. Över 25 km/h slutar den främre pumpen driva och enbart mekanisk kraftöverföring används.

    Den nya transmissionen är steglös med en hydraulpump för vardera axel. Vid slirning kopplas driften mellan de båda axlarna ihop mekaniskt för att hjälpa varandra. Över 25 km/h slutar den främre pumpen driva och enbart mekanisk kraftöverföring används.

    Hytten är en uppdaterad version av den som sitter på 900 Vario S4. Notera den nya instrumentpanelen vid ratten som nu följer med vid inställning av denne.

    Hytten är en uppdaterad version av den som sitter på 900 Vario S4. Notera den nya instrumentpanelen vid ratten som nu följer med vid inställning av denne.

    Traktorn kan fås med vändbar förarplats och då följer alla reglage med runt.

    Traktorn kan fås med vändbar förarplats och då följer alla reglage med runt.

    Motorn kommer från MAN och har sex cylindrar och en cylindervolym på 12,4 liter. Kylfläkten är omarbetad för att dra in luften snett ovanifrån och därmed få renare och kallare luft in i kylsystemet.

    Motorn kommer från MAN och har sex cylindrar och en cylindervolym på 12,4 liter. Kylfläkten är omarbetad för att dra in luften snett ovanifrån och därmed få renare och kallare luft in i kylsystemet.

    Trepunkten bak lyfter 13 179 kg och upp till sex dubbelverkande hydrauluttag kan fås bak. Maximalt ger traktorn 430 minutliter olja genom två separata kretsar.

    Trepunkten bak lyfter 13 179 kg och upp till sex dubbelverkande hydrauluttag kan fås bak. Maximalt ger traktorn 430 minutliter olja genom två separata kretsar.

    Höger armstöd har hög igenkänningsfaktor från mindre syskon, men nytt är avsaknaden av knappar för växel I/II och fyrhjulsdrift.

    Höger armstöd har hög igenkänningsfaktor från mindre syskon, men nytt är avsaknaden av knappar för växel I/II och fyrhjulsdrift.

    Ratten känns onödigt stor, men ställs föredömligt in med en fotpedal. Numera sitter luftinställningarna i den främre instrumentpanelen.

    Ratten känns onödigt stor, men ställs föredömligt in med en fotpedal. Numera sitter luftinställningarna i den främre instrumentpanelen.

    Batterierna sitter under höger stege och nås relativt enkelt.

    Batterierna sitter under höger stege och nås relativt enkelt.

    Framhjulen är individuellt fjädrade och frontlyften lyfter 5 690 kg. I Dieselross-emblemet på motorhuven sitter en kamera monterad för enklare tillkoppling av frontredskap.

    Framhjulen är individuellt fjädrade och frontlyften lyfter 5 690 kg. I Dieselross-emblemet på motorhuven sitter en kamera monterad för enklare tillkoppling av frontredskap.

Relaterade artiklar