Styckmästaren väljer ut lamm
Scan lanserar nu lamm som en del i konceptet Styckmästarens Utvalda – en produktserie där samtliga produkter håller jämn och mycket hög kvalitet.
Styckmästarens Utvalda riktar sig till konsumenter som vill ha kött av riktigt hög och jämn kvalitet och ett säkert tillagningsresultat. Hemligheten bakom köttets kvalitet är en lång mörningstid, välmarmorerat kött och finputsade bitar. Hittills har sortimentet byggt på nöt men i januari 2019 lanseras lamm.
– Det ska bli väldigt kul att få lansera ett kvalitetskoncept med lamm under Scan Styckmästarens Utvalda. Lammsortimentet kommer innehålla sju utvalda styckningsdetaljer som ytterfilé, sadel och racks” säger Torbjörn Lithell, Försäljningsdirektör Retail Sverige.
Vi svenskar äter i snitt 2 kilo lamm per person och år vilket är lite ur ett internationellt perspektiv även om konsumtionen ökat med 6 % det senaste året. Som jämförelse äter man ca 23 kilo lamm per person på Nya Zeeland. Idag kommer ca 30 % av den svenska lammkonsumtionen från svenska gårdar medan resten kommer från Nya Zeeland och Irland. Scan samarbetar med 2500 lammproducenter och har som mål att kraftigt öka tillgången på svenskt lamm.
-Jag är övertygad om att lanseringen av Scan Styckmästarens Utvalda kommer att öka intresset för svenskt lamm både hos våra konsumenter och producenter och därmed bidra att vår svenska hållbara lammproduktion växer”, fortsätter Torbjörn Lithell.
Styckmästarens utvalda finns i över 700 av våra stora dagligvarukedjors butiker.