Supersmidig 311 hästare
New Holland TG 285 ska gå snabbt på fälten och ha automatläge i powershiften inkopplat för att ge max.
NilehnTekniks dragkraftstest av New Holland TG 285 visar att traktorn utför ett större arbete om traktorn körs i knappt 11 km/h i stället för drygt 7 km/h. Detta trots att redskapet måste vara 31 procent mindre för att traktorn ska orka dra det i den högre hastigheten.
Testerna i båda hastigheterna visar att TG 285 har en ganska platt effektkurva. Det är bra och innebär att motorn fortsätter att ge maximal effekt ytterligare ett tag efter det att hastigheten sänkts som en följd av att belastningen ökat.
Däremot minskar dragkraften ganska snabbt när traktorn fortsätter att bromsas efter det att effekttoppen passerats. Traktorn visar sig vara betydligt segare i testet med den lägre ingångshastigheten. Hade vi växlat ner efterhand som belastningen ökade hade traktorn troligtvis hållit dragkraften bättre även i testet med den högre ingångshastigheten. Det innebär att man bör använda automatläget för powershiften när man kör New Holland TG 285 för att hela tiden vara säker på att traktorn utnyttjas maximalt, något som bekräftas av Per Johnsson, produktchef för traktorer på Söderberg & Haak.
Han poängterar även att växelvalet har stor betydelse för resultatet i en sådan här test eftersom verkningsgraden varierar en hel del beroende på vilken växel man valt.
Testtraktorn väger 10 800 kg inklusive frontvikter. En fullastad TG 285 väger 14 ton och då ökar dragkraften mot värdena i testen.
Tillverkaren anger att motorn på TG 285 ska ge 208 kW (283 hk) nominell effekt. NilehnTekniks test i dynamometern visar att den ger 184 kW (250 hk) på kraftuttaget. Förlusten mellan motor och kraftuttag är alltså cirka 11 procent, en normal siffra.
Provkörningen visar att CNH med sin TG-serie lyckats konstruera en traktor som både är stor och smidig på samma gång. Med den så kallade super steer-tekniken lyckas man få snäv vändradie och genom att lägga framaxeln extremt långt fram får traktorn lång hjulbas trots att dess totallängd är relativt kort. Lång hjulbas är som bekant bra för dragkraften.
Man sitter högt i TG 285 och har bra sikt. Hytten saknar både dörr och B-stolpe på höger sida men har en bred och bra utformad dörr på vänstersidan. Här sitter även bränsletanken. Batteriet, som är på 135 Ah, sitter under ett lock på höger sida av traktorn. För att komma åt motorns servicepunkter öppnas hela huven enkelt i ett moment. Kylarna längst fram kan delas så man kommer åt med tryckluft mellan dem. Säkringarna sitter under ett lock bakom förarstolen och filtret till hyttfläkten sitter lättåtkomligt under ett lock under dörren.
Traktorn har en riktig klimator så föraren behöver endast ställa in en önskad temperatur. Luftutsläpp finns både nere mot golvet, mot föraren och mot rutorna. Det finns även luftutsläpp i hyttsidorna.
Förarstolen har datorstyrd luftfjädring och även passageraren har en riktig stoppad stol.
Ratten är ställbar i både höjd- och teleskopled och båda inställningsmöjligheterna låset upp med en och samma golvpedal.
Ska man säga något om traktorns utrustning där bak är det enkelt att skifta mellan jordbruksdrag och lyftdragkrok och att den senare är lite svår att se från förarplatsen trots hydrauliskt utskjut. Hydrauluttagen sitter två och två och har tydliga färgmarkeringar, samma färg som vipporna i hytten.
New Hollands TG-serie omfattar egentligen fyra modeller, men det är bara de två största som marknadsförs i Sverige. De tillverkas i Racine, USA och lanserades sommaren 2002 då de ersatte traktorerna i New Hollands 70A-serie.
New Holland TG 285.
Motor: Sexcylindrig Cummins på 8,3 liter och 229 kW (311 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 396 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fullpowershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 18 växlar fram och 4 back.
Däck: 600/70R30 fram och 710/70R42 bak.
Vändradie: 6,00 meter.
Bränsletank: 605 liter.
Lyftkapacitet: 10 203 kp.
Max hydraulflöde: 146 l/min
Max hydraultryck: 202 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 9 200 kg (utan vikter) varav 39 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (21 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (172 liter).
Kraftuttag: 1 000 rpm.
Pris: 1 168 100 kronor
Pris per hk: 3 755 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 16 x 100 kg std
Passagerarsäte: std
Frontlyft: 27 600:- (front pto nej)
Femte dubbelverkande uttag: 9 050:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: 500:-/500:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring (istf. s.s.): 9 200:-
Hyttfjädring: Nej
Krypväxel: 17 400:-