Swecon sköter supporten
Effektiv snöröjning och halkbekämpning på flygplatser är avgörande för att flygtrafiken ska vara effektiv och punktlig även vintertid. Towed Jet Sweeper, byggd på A25 Volvodumper, är maskinen som Swedavia köpt in till sina flygplatser. Swecon Anläggningsmaskiner står för supporten.
– Det var ett naturligt val. Swecon är rikstäckande samt har en kompetent och pålitlig organisation, säger Jörgen Gustavsson på Aebi Schmidt Sweden.
Aebi Schmidt Sweden är en del av ASH-koncernen som specialiserat sig på fordon och lösningar för rengöring och röjning av olika trafikerade ytor. I koncernen ingår exempelvis tidigare svenska Broddway med tillverkning av sopmaskiner.
För cirka tio år sedan inledde Swedavia, ett statligt bolag som ansvarar för de tio större flygplatserna i Sverige, ett samarbete med Aebi Schmidt. Syftet var att ta fram en smidigare och mer miljövänlig lösning för snöröjning och halkbekämpning av start- och landningsbanor.
Aebi Schmidt tog fram en prototyp som byggde på en A25 Volvodumper med tre funktioner: i fronten en snöplog, därefter en borstvals i stål som river upp is och packad snö och sist en blåsfläkt som lämnar efter sig ett torrt och rent underlag.
Succélösning
Lösningen blev en succé. I dag finns ett 60-tal Towed Jet Sweeper, som maskinen heter, hos Swedavia och även på vissa kommunala flygplatser. Aebi Schmidt Sweden har ett avtal med Swedavia om leverans av ytterligare tio maskiner de närmaste två åren
– I avtalet med Swedavia har vi krav på högst åtta timmars inställelsetid vid service och underhåll. Vår egen organisation består av fem servicetekniker. Vi hade att välja mellan att kraftigt bygga ut vår egen kapacitet eller inleda ett samarbete med en servicepartner, säger Jörgen Gustavsson.
Naturlig partner
Valet föll på samarbete med en servicepartner. Det fanns några att välja på, men Aebi Schmidt och Swecon fann varandra tämligen snabbt.
– Det visade sig väldigt fort att Swecon var den naturliga partnern. De tar nu över all service på Towed Jet Sweeper och vi kan frigöra tid för våra egna servicetekniker att jobba med våra övriga produkter, säger Jörgen Gustavsson.
Totalt har Aebi Schmidt genomfört utbildningar i omgångar för servicetekniker på 21 Sweconanläggningar, minst två personer från varje. Och Jörgen Gustavsson utesluter inte att samarbetet fördjupas ytterligare.
– Den här var en tydlig win-winlösning. Det är möjligt att vi kan hitta liknande lösningar i framtiden.