Det går att tjäna pengar på mjölk
Lönsamheten i Kullingsjö Lantbruk, som drivs av Kristoffer och Tobias Kullingsjö, har även i svåra ekonomiska tider förbättrats år för år. Kristoffer, som är en av Mjölkföretagardagarnas föredragshållare tillsammans med Torbjörn Lundborg, Växa Sverige, menar att förklaringarna till framgångarna till stor del är att man på gården vågar ta hjälp av experter, och att man är öppen och lyhörd. På gården är man även med i erfa-grupper för att inspireras och triggas av andra gårdars framgångar.
Under det senaste året har vi lyckats öka mjölkavkastningen till över 11 000 kg ECM, vilket vi är väldigt stolta över. För att lyckas tar vi gärna hjälp där vi inte själva är experter, och avelsstrategi är ett exempel på ett sådant område. Under senaste året har vi även jobbat mycket med att få ner kostnaderna i produktionen och vi har bland annat flyttat ut ungdjuren till en annan enklare byggnad. Totalt sett har vi sänkt kostnaden i mjölkproduktionen med 1 krona per kg producerad mjölk! Vi jobbar både på kort och lång sikt och vi har tydliga mål och strategier för gården. Vi vill också alltid lära oss av de som kan mer än vi själva. Och när vi söker rådgivare och personal värdesätter vi inte bara kunskap – vi vill arbeta med personer som ger positiv energi.
Tack vare det goda resultatet finns det möjlighet att göra investeringar delfinansierade av eget kapital, och nyligen har ytterligare ett förvärv gjorts. Alla delar i verksamheten ska bidra till lönsamheten, både det bundna kapitalet i gården, gårdens personal och gårdens maskiner. Man arbetar enligt LEAN och utvecklar på så sätt gårdens verksamhet, och man vill alltid bli bättre.
Stimulerande med en kund som hela tiden vill bli bättre
Torbjörn Lundborg, Växa Sverige arbetar som helhetsrådgivare för Kullingsjö lantbruk. Torbjörn arbetar tillsammans med flera kollegor, både från Växa och andra konsult-och rådgivningsföretag.
Kullingsjö Lantbruk ställer stora krav på oss rådgivare. Man vill på gården alltid ligga steget före och ha beredskap för att parera för prisändringar på marknaderna. Viljan att utveckla företaget är stark, det finns stor öppenhet för nya lösningar och man är snabb till beslut, säger Torbjörn. Den arbetsglädje som finns på gården tror jag också är en orsak till att det går så bra, samtidigt som resultaten skapar ytterligare energi. Att ha uppdragsgivare som Kristoffer och Tobias är både oerhört utmanande och stimulerande – även jag får mer glädje i jobbet, avslutar Torbjörn.
Mer om Kristoffers och andra lantbrukares och experters erfarenheter presenteras på Mjölkföretagardagarna som startar i Umeå den 17 januari www.vxa.se/mfd2017