ANNONS

Trenden med nyckellöst system

Klassikern Rav4 har hängt med sedan 1994. Nu är den inne på sin tredje generation som trotts ett par år på nacken känns fullt modern.
Även Toyota har hoppat på trenden med nyckellöst system. I stället får man en tunn sändare som i övrigt är i storlek med en tändsticksask. Visserligen finns det en nyckel inuti sändaren om batteriet skulle ta slut, men huvudtanken är att man inte ska behöva använda den. Har man sändaren med sig i fickan så låser bilen upp så fort man kommer inom räckhåll, praktiskt när man släpar på matkassar eller liknande. Rav4 är en av de få bilar som bokstavligen lever upp till att vara femdörrars. Det finns nämligen ingen vanlig baklucka utan hela bakpartiet öppnas som en enda stor dörr. Praktiskt säger vissa, odugligt tycker andra, upp till var och en säger jag. Bagaget är bra förutom att översta delen av ryggstödet stjäl för mycket djup. Är det fuktigt eller slaskigt väder behöver man ha en matta i bagaget som rullas ut över stötfångaren när man ska lasta in. Om inte får man räkna med ett byxbyte eftersom stötfångaren sticker ut utanför bagagedörren och samlar smutts i kombination med att den sitter i lagom knähöjd så att man oundvikligen stöter emot den om man inte är riktigt försiktig.
Vi lämnar bagaget och kliver in genom nästa dörr, bakdörren. Passagerarna i baksätet sitter högre än de två främsta, men de högt skurna fönstren gör att man lätt får en känsla av att vara kort i rocken. Benutrymmet är helt okej för en medellång person.
Men en bil testas bäst bakom ratten och därför tar vi oss in i förarsätet. Insteget är lagom högt, inte så man behöver ta satts upp i sätet och inte heller så att man tvingas glida in under taket för att förhoppningsvis hamna i sätet när man dimper ner.
Lantbruks provexemplar är utrustad med den stora dieselmotorn och samt sexväxlad låda. Inbyggd gps är en annan finnes som förutom kartor även visar bild från backkameran som aktiveras när växelspaken placeras i läge R. Bilden är klar och tydlig, tillsammans med backspeglarna täcker den upp hela området bakom bilen vilket är bra vid parkering i trånga garage men också en säkerhetshöjande faktor när till exempel barn och djur finns i närheten.
Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled, stolen har en mängd elektriska inställningsmöjligheter så det är inga större problem att få en bra körställning.
Dieselmotorn gör bra i från sig och ljudnivån i kupén kommer inte framifrån utan det är däcken som utan tvekan hörs mest. Till saken hör visserligen att testbilen har dubbdäck och det blir utan tvekan betydligt tystare med sommardäck alternativt snö.
Bottenvridet är bra men visst märks det när turbon sätter in, växellådan med många steg gör att man kan hålla ner motorns varvtal. Det spar ju bränsle men får den nackdelen på den här bilen att man tappar turbotrycket och då tappar man meningen lite med det aggregatet. Man kan förklara det så här; Tanken mede turbon är att man ska få mer kraft samtidigt som man får en bättre förbränning med mindre förbrukning som resultat. Vill man då snålköra, eller tänka på miljön, vilket man anser låter bäst, och då hålla varvtalet nere så tappar man en stor del av turbons fördelar.
Rav4 är smidig, känns liten och nätt, som en upphöjd Golf ungefär, men dessvärre är vägegenskaperna lite för dåliga. Bilen är stötig på ojämnt underla och kränger relativt mycket på slingriga vägar. Det tar en stund innan man lär sig bilens egenskaper fullt ut, och innan dess så får man vara lite på sin vakt när man lämnar 90-vägarna och kommer in på mer lågprioreterade avsnitt.

Toyota Rav4 Executive.
Motor: 2,2 liters dieselmotor med turbo och fyra cylindrar.
Max effekt: 130 kW (177 hk) vid 3 600 rpm
Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: Sexväxlad manuell låda
Toppfart: 200 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 9,3 sekunder
Förbrukning: 0,7 liter per mil (enl. Toyota )
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: meter
Markfrigång: 182 millimeter
Mått: längd 432 cm, bredd 186 cm, höjd 169 cm, hjulbas 256 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 730 kilo, totalvikt: 2 190 kilo
Pris: 353 500 kronor exlusive moms

Plus:
Farthållare följer med ratten runt
Ljusautomatik
Tvåzons klimatanläggning

Minus:
Bälte till mittsätet fäst i taket
Sätesvärme av/på ej stegrande
Priset

Toyota Rav4 har blivit välkänd genom åren. Liten och smidig på utsidan, men också liten på insidan.

Stor skärm till gps/backamera och klimatanläggningen, det är vad som får plats på mittkonsollen.

Öppningsspaken så väl som tanklocket sitter på förarsidan.

Större bagage hade varit välkommet.

Relaterade artiklar